Nowe tramwaje przyjadą wcześniej
Zakupiliśmy 40 niskopodłogowych tramwajów. 10 z nich już kursuje po Bydgoszczy. Kolejne miały być dostarczone pod koniec bieżącego roku.
Wykonawca przyspieszył jednak prace i pierwsze przyjadą do zajezdni już w maju.
Tak duże zamówienie na zakup „niskopodłogowców", realizujemy dzięki pozyskanym przez Miasto unijnym funduszom.
Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
W ubiegłym roku dostarczonych zostało pierwszych 10 składów, które kursują już po Bydgoszczy.
Zgodnie z kontraktem bydgoska PESA miała w tym roku dostarczyć kolejnych 18 swingów.
Pojazdy miały być jednak dostarczane do zajezdni dopiero od października.
Zamówienie zostanie jednak szybciej zrealizowane.
Wykonawca (PESA SA) wystąpił do ZDMiKP z prośbą o możliwość szybszej realizacji zamówienia.
Dwa pierwsze tramwaje z tegorocznego pakietu będą dostarczone już w maju.
Trzy kolejne pojawią się w czerwcu.
Do końca bieżącego roku do zajezdni wykonawca chciałby dostarczyć aż 24 składy (zamiast planowanych 18).
Najpierw testy i odbiory
Przypominamy, że po dostarczeniu nowego tramwaju do zajezdni jest on zawsze dokładnie sprawdzany pod względem technicznym i zgodności z zawartą umową. Następnie testowany jest przez motorniczych na bydgoskich torowiskach. Dopiero pozytywne zakończenie tych testów, pozwala wyjechać na trasy z Pasażerami.
Cały kontrakt na zakup 40 nowych tramwajów sfinalizujemy pod koniec stycznia 2025 roku.
Dzięki temu przedsięwzięciu wymienimy tabor na nowy, a 30-letnie „Kosntale" zastąpimy nowoczesnymi tramwajami.
Nadrobiliśmy duże zaległości
Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. W ciągu ostatniej dekady udało się nam nadrobić te zaległości.
Zakupiliśmy 33 nowe niskopodłogowce.
Zbudowaliśmy też nowe linie tramwajowe do dworca kolejowego, Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Tramwaje kursują też po nowym moście nad Brdą i nowym torowisku na ul. Perłowej i ul. Toruńskiej.
Działamy dalej
Kontynuujemy budowę przystanków wiedeńskich. Wyniesione perony powstały już na ul. Focha i Gdańskiej przy Chodkiewicza. Teraz budujemy takie przystanki przy pl. Wolności i pl. Praw Kobiet.
Projektujemy też nową linię tramwajową na Szwederowie i pętlę w Lesie Gdańskim.
Przebudowany zostanie też kolejny odcinek torowiska na ul. Toruńskiej, przy której już powstaje nowoczesna zajezdnia tramwajowa MZK.
Wiosenne sprzątanie przystanków.
Dobiega końca akcja kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia objęła ponad 600 wiat przystankowych.
W kwietniu i maju planujemy montaż kolejnych wiat na terenie miasta.
Prace czyszczenia wiat polegają na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat. Myte są również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.
Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane są także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego. Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Obecne prace dobiegają końca.
W sumie w tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona aż 3 razy.
Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
W ostatnim czasie wiaty pojawiły się przy ul. Perłowej, mostach Kazimierza Wielkiego oraz pl. Kościeleckich.
19 kwietnia dostawiliśmy natomiast nowe zadaszenie na przystanku Nakielska/Wrzesińska.
Jeszcze w kwietniu nowe wiaty pojawią się na przystanku Kamienna/Gajowa oraz 7 nowych wiat powstanie w ciągu ul. Inwalidów (zadanie z BBO)
W maju 8 zadaszeń dla Pasażerów dostawimy na terenie osiedla Łęgnowo Wieś (zadanie BBO).
Wymienimy też wiatę na pętli Przemysłowa.
W Bydgoszczy mamy w sumie 632 wiaty przystankowe.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już blisko 95 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Przypominamy: parkujemy odpowiedzialnie, nie blokujmy się!
Po ustawieniu dodatkowego oznakowania, liczba incydentów związanych z nieprawidłowym parkowaniem blokującym ruch tramwajowy na ul. Chodkiewicza, zmniejszyła się o połowę.
Przypominamy, że odpowiedzialne parkowanie to jeden z najważniejszych elementów drogowej etykiety.
W ciągu ostatniego miesiąca ruch tramwajowy na ulica Chodkiewicza był wstrzymany przez źle zaparkowane tylko dwa razy. W poprzednich miesiącach zdarzało się znacznie więcej tego typu incydentów.
W ocenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych oraz Straży Miejskiej pomaga dodatkowe oznakowanie, ustawione przez nas w połowie marca.
Żółte tablice przypominają o konieczności zachowanie odstępu od torowiska.
W pojazdach komunikacji miejskiej pojawiły się także plakaty zwracające uwagę na inne elementy drogowej etykiety.
Przypominamy, że nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska to nie tylko mandat, który może kosztować nawet 300 złotych. Pojazdy parkujące w sposób uniemożliwiający przejazd tramwajom i autobusom są z reguły odholowywane na koszt właściciela - to dodatkowy koszt rzędu 639 zł.
W ubiegłym roku tylko z ulicy Gdańskiej i K. Chodkiewicza Straż Miejska odholowała 85 pojazdów.
Kolejnym wydatkiem jest pokrycie strat przewoźnika, który nie mógł realizować kursów zgodnie z rozkładem. W ubiegłym roku spółka MZK obciążyła ponad 30 kierowców notami o średniej wartości około tysiąca złotych. Łącznie nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska może więc oznaczać wydatek przekraczający dwa tysiące złotych.
Największe straty ponoszą jednak pasażerowie zablokowanych tramwajów, którzy spóźniają się do pracy, szkoły czy na spotkania.
Dlatego szczególnie apelujemy do kierowców o odpowiedzialne parkowanie w tych miejscach.
Wiele innych zachowań kierowców, rowerzystów i pieszych ma również duże znaczenie dla płynnego ruchu tramwajów i autobusów.
Przypominamy o tych podstawowych zasadach drogowej etykiety:
1. Pamiętaj o umożliwieniu autobusom wyjazdu z zatok i kończących się buspasów.
2. Nie wjeżdżaj na skrzyżowania, szczególnie na tory, jeśli nie masz możliwości jego opuszczenia.
3. Nie zaskakuj motorniczych i kierowców autobusów nagłą zmianą pasa ruchu przed ich maską. Droga hamowania autobusu i tramwaju jest znacznie dłuższa niż pojazdu osobowego.
4. Piesi nie mają pierwszeństwa przed tramwajem, nawet na oznakowanych przejściach.
[FILM] Ulica Pod Skarpą zyska chodnik i nową nawierzchnię.
Rozpoczynają się roboty budowlane na ulicy Pod Skarpą od ul. Sybiraków do ul. Korfantego. Podpisaliśmy umowę z wykonawcą.
Fragment trasy położony przy nowych budynkach wielorodzinnych wyposażymy w przejścia dla pieszych i chodniki.
Zazielenimy też skwer przy skrzyżowaniu z ul. W. Korfantego.
Prace potrwają 7 miesięcy i będą realizowane etapami.
To zadanie to jeden z ostatnich etapów przebudowy całego ciągu łączącego Fordon z Myślęcinkiem (ul. Zamczysko i Pod Skarpą).
W ostatnich latach przebudowaliśmy odcinki trasy pomiędzy ulicami Armii Krajowej i Sybiraków o łącznej długości 3,6 kilometrów.
Na trasie wprowadziliśmy też elementy poprawiające bezpieczeństwo, o które apelowali mieszkańcy (progi zwalniające, wysepki, rondo na połączeniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty, nowe oznakowanie). Nowe ulice i nawierzchnie pozwoliły też w ten rejon miasta skierować autobusy komunikacji miejskiej.
W tym roku przebudujemy ostatni odcinek ul. Pod Skarpą od ul. Sybiraków do ul. W. Korfantego o łącznej długości około 700 metrów.
Zakres inwestycji obejmie ułożenie nowej nawierzchni asfaltowej, budowę zjazdów do posesji z kostki betonowej oraz chodnika, który powstanie po południowej stronie jezdni.
W ramach zadania pojawi się też peron autobusowy i oświetlenie.
Doświetlone zostaną również dwa nowe przejścia dla pieszych na ul. W. Korfantego przy skrzyżowaniu z Pod Skarpą oraz na ul. Pod Skarpą przy skrzyżowaniu z ul. Frydrychowicza.
W ramach prowadzonych prac przewidujemy spory pakiet nasadzeń.
W rejonie skrzyżowania ulic Korfantego i Pod Skarpą posadzimy 40 (brzóz, sosen i świerków) drzew i ponad 500 krzewów (pięciorników, dereni i kosodrzewin).
Podpisaliśmy umowę z Wykonawcą robót, którym została firma CZiLL Sp. z o.o.
Wartośc zadania to ponad 4,4 mln zł
Zadanie będzie realizowane przez 7 miesięcy.
W tym tygodniu nastąpi przekazanie placu budowy.
Pierwsze zmiany w ruchu zostaną wprowadzone po "majówce"
Realizacja zadania by minimalizować utrudnienia będzie podzielona na dwa realizowane po sobie etapy: pierwszy obejmie ponad 300 m odcinek na zachód od ulicy Matki Teresy z Kalkuty, a drugi - 360 m odcinek wschodni.
Podczas głównych robót kierowcy będą mogli korzystać z sąsiednich ulic zbudowanych w poprzednich latach (m.in. Trybowskiego i Matki Teresy z Kalkuty).
O szczegółach zmian w ruchu, informować będziemy na bieżąco na stronie internetowej i kontach społecznościowych ZDMiKP.
Po wykonaniu prac w rejonie osiedla Eskulapa do przebudowy pozostanie już tylko ostatnia część trasy od ul. Zamczyska do granicy z gminą Osielsko. Trwa przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej.
Na tym odcinku powstanie też infrastruktura rowerowa, która połączy się z infrastrukturą rowerową w Osielsku.
Ważne liczby:
• Długość odcinka do przebudowy – 0,7km
• Długość wcześniej wyremontowanych odcinków ul. Zamczysko i Pod Skarpą – 3,6 km
• Liczba dosadzanych drzew – 40 szt.
• Liczba dosadzanych krzewów – 534 szt.