Aktualności komunikacyjne

Weiterlesen...Zakupiliśmy 40 nowoczesnych tramwajów.
Wraz z wymianą taboru, niezbędna jest też rozbudowa istniejącej zajezdni tramwajowej.

Podpisaliśmy umowę na przebudowę obiektu przy ul. Toruńskiej i dostosowanie go do serwisu nowoczesnych składów.
Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.

Dodatkowo w lutym rozpoczniemy plebiscyt, w którym zapytamy mieszkańców o propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów.

Weiterlesen...Duży zakres prac
W przetargu na I etap modernizacji zajezdni najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Mirbud, z którą 1 lutego br. podpisana została umowa o wartości 96,7 mln zł.
Prace budowlane zajmą około 26 miesięcy.
Po odbiorach będą objęte 7-letnią gwarancją.

Głównym celem inwestycji jest podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych wraz z wymianą wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.

Weiterlesen...Inwestycja obejmuje: rozbiórkę budynków dyspozytorni, działu eksploatacji, sieci trakcyjnej i torowisk.
Na ich miejscu wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem. 
Powstanie też infrastruktura związana z funkcjonowaniem zajezdni m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, urządzenia sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja itd. 

Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie docelowo na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.

Weiterlesen...Tramwaje cały czas w ruchu
Podczas wykonywania robót budowlanych, zapewnione zostanie ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, w tym wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych.

W tym celu wykonywanie robót budowlanych na obiektach oraz robót na torowiskach tramwajowych zostało podzielone na podzadania, aby nie sparaliżować pracy zajezdni i nie zaburzyć przewozów pasażerskich na liniach tramwajowych.

Weiterlesen...Trochę historii
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59.
Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku.
Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej.
W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".

Weiterlesen...Bydgoszcz stawia na tramwaje. Wybierz dla nich nazwę!
W ciągu ostatniej dekady zakupiliśmy 33 nowe tramwaje. Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Obecnie w trakcie realizacji jest zamówienie na 40 kolejnych pojazdów (10 już kursuje po Bydgoszczy).

W związku z dostawami kolejnych tramwajów, jeszcze w lutym ogłosimy konkurs na patronów nowych pojazdów.

 

Weiterlesen...Zakupiliśmy 40 nowoczesnych tramwajów. Część z nich już kursuje po ulicach naszego miasta. Kolejne "nieskopodłogowce" pojawią się w Bydgoszczy jeszcze w tym roku.
Rozpoczynamy więc plebiscyt, w którym pytamy mieszkańców o propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów.

Na zgłoszenia czekamy do 29 lutego br.

Pierwszym spośród 22 nowoczesnych pojazdów zakontraktowanych na ten rok, (dostawa w drugiej połowie roku), nadane zostaną nazwy wybrane we wcześniejszej edycji plebiscytu z roku 2017 (Felicja Gwincińska, Zygmunt Malewski, Kazimierz Hoffman, Melchior Wierzbicki).

Z inicjatywy Prezydenta Bydgoszczy, popartej przez Radę Osiedla Stary Fordon i Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu, jeden z pierwszych pojazdów otrzyma natomiast imię monarchy Władysława Jagiełły, który 600 lat temu nadał prawa miejskie Fordonowi. 
Bydgoszcz uczci tym samym ważny dla historii miasta jubileusz.

Weiterlesen...Wybór kolejnych patronów przebiegać będzie dwuetapowo.
W lutym zapraszamy wszystkich zainteresowanych do składania propozycji nazw tramwajów wraz z uzasadnieniami.
Służy temu będzie formularz dostępny na stronie TUTAJ

Zgłoszenia obejmować mogą nieżyjące, związane z Bydgoszczą, które na przestrzeni dziejów budowały pozytywny obraz miasta i zasłużyły się dla jego rozwoju.

W drugim etapie Prezydent poprosi o pomoc Komisję złożoną między innymi z rektorów bydgoskich uczelni, społeczników oraz przewodniczącej Rady Miasta.
Komisja w drodze głosowania zdecyduje o ostatecznym wyborze.

Weiterlesen...W ciągu ostatniej dekady udało się nam nadrobić zaległości.
Do 2010 roku Bydgoszcz posiadała tylko dwa nowoczesne tramwaje. Reszta floty składała się z wysłużonych „Konstali".
W latach 2010-20 kupiliśmy 33 nowe tramwaje.
W ubiegłym roku na tory wyjechało kolejne 10 sztuk.
Do 2025 roku trafi do Bydgoszczy następne 30 pojazdów (w tym 22 składy w tym roku a kolejnych 8 w przyszłym).

Weiterlesen...Warto wiedzieć
Zwyczaj nadawania nazw znamienitych osobistości nowoczesnym pojazdom zrodził się w 2015 roku.
Od tego czasu kolejne nowe tramwaje otrzymywały nazwy upamiętniające znane osobistości:
Michał Jagodziński, Andrzej Brończyk, Jeremi Przybora, Andrzej Szwalbe, Król Kazimierz Wielki, Witold Bełza, Leszek Biały, Teresa Ciepły, Anna Jachnina, Jan Maciaszek, Henryk Glücklich, Adam Grzymała-Siedlecki, Edmund Milecki, Wincenty Gordon, Bartłomiej z Bydgoszczy, Emil Warmiński, Zygmunt Mackiewicz, Carl Blumwe, Władysław Piórek, Jan Teska, Marian Turwid, Rajmund Kuczma, Stefan Ciszewski, Maksymilian Antoni Piotrowski, Hieronim Konieczka, Jerzy Mieczysław Rupniewski, Tadeusz Nowakowski, Wanda Rucińska, Waleria Drygała, Wanda Siemaszkowa.

Weiterlesen...Tańsze bilety okresowe dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz maluchów w wieku 4-7 lat przysługują dzieciom z Bydgoszczy i gmin tworzących Metropolię Bydgoszcz.

Od 1 lutego do grona uprawnionych dołączą też dzieci i młodzież zamieszkała w gminie Nakło nad Notecią.

Metropolitalne Karty Uczniowskie oraz Malucha będą wydawane przez Gminę. Wnioski na wyrobienie kart, znajdziecie Państwo w Zespole Obsługi Oświaty i Rekreacji w Nakle nad Notecią na ul. Krzywoustego 7a.
Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ

- Od 1 lutego (czwartek) dla linii nr 54 w kierunku pętli Piaski zostanie uruchomiony przystanek pn. Saperów / Okrężna pomiędzy przystankami Saperów / Kąpielisko a Smukalska / Błądzimska.

Weiterlesen...Od 1 lutego zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu w obrębie pętli Czyżkówko. Zmiana dotyczy linii nr 51 i 83 zgodnie z załączoną mapką.

- Od 12 do 23 lutego komunikacja miejska w dni powszednie będzie kursowała według wakacyjnych rozkładów jazdy.
Wakacyjne rozkłady dotyczą linii nr 5, 52, 55, 56, 62, 64, 65, 67, 68, 69, 71, 73/76, 74, 77, 83 i 89.

Weiterlesen...Poznaliśmy wyniki badań sondażowych na temat jakości życia w Bydgoszczy.
Aż 70 procent bydgoszczan jest zadowolonych z życia w mieście, przede wszystkim zrewitalizowanej zieleni, oferty kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej.
Teraz rozwiązujemy najczęściej wskazywane problemy: poprawiamy komunikację publiczną i koordynację inwestycji drogowych.

Zadowolenie z poziomu życia w Bydgoszczy wzrasta.

Aktualnie 70 proc. badanych wyraża satysfakcję z jakości życia w mieście– to poziom o ponad 10 punktów procentowych wyższy niż w poprzednich pomiarach. Jednocześnie badani coraz częściej spodziewają się poprawy jakości życia – aktualnie 41 procent.

Bydgoszcz zdaniem mieszkańców zdecydowanie zyskuje na obecności w Unii Europejskiej (80 procent). W najbliższych latach to właśnie unijne środki pomogą nam w realizacji drogowych inwestycji m.in: budowę nowej linii tramwajowej na Szwederowo.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ

Weiterlesen...Miejskie programy dobrze znane
Najlepiej rozpoznawalnym programem miejskim jest Bydgoski Budżet Obywatelski (85 proc.), następnie Aktywna Bydgoszcz (64 proc.) oraz Czysta Bydgoszcz (62 proc.). 

Na tle codziennych aspektów życia w Bydgoszczy najlepsze oceny dotyczą wywozu śmieci (80 proc.), zieleni miejskiej (74 proc.), a także oferty kulturalnej (68 proc.) i sportowo-rekreacyjnej (64 proc.). 

Weiterlesen...Komunikacja – problem do poprawy
Z komunikacji miejskiej korzysta dwóch na trzech mieszkańców.
Wśród użytkowników komunikacji publicznej 41 proc. korzysta z tego rodzaju transportu regularnie (minimum 4-5 razy w tygodniu). 35% bydgoszczan ocenia ją negatywnie.

W ubiegłym roku, jeszcze przed rozpoczęciem badań, zapadły decyzje, które mają poprawić jej funkcjonowanie:

- Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce". Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów.

- W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).

- Zaplanowaliśmy zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm).

- Od nowego roku obsługę części kursów MZK przejął prywatny przewoźnik.

- Miasto zdobyło też środki i jest przed podpisaniem umowy na modernizację zajezdni tramwajowej MZK.

- Przygotowujemy się do budowy nowej linii tramwajowej na Szwederowo.

- W tym roku rozpoczniemy budowę kolejnych przystanków wiedeńskich i przygotowania do dostosowania ronda Jagiellonów (najważniejszego węzła komunikacyjnego) do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami ruchowymi.

Weiterlesen...Miejsca parkingowe i drogi– zmieniamy filozofię
Połowa bydgoszczan wskazywała również na problem związany z brakiem odpowiedniej liczby miejsc parkingowych.
W salonie Bydgoszczy miasto zdecydowało się jednak wprowadzić jakościową zmianę.
W tym obszarze Bydgoszczy preferowany będzie ruch pieszych, rowerzystów oraz transport publiczny.


Weiterlesen...Mieszkańcy zwracali również uwagę na przedłużające się remonty, korki, stan dróg i chodników (badanie prowadzono w kulminacyjnym momencie wielu prac nad kanalizacją deszczową prowadzonych przez MWiK).
W tym roku inwestycji powodujących utrudnienia na drogach będzie jednak znacznie mniej. Zaplanowaliśmy przede wszystkim prace na drogach osiedlowych, rewitalizację reprezentacyjnych placów, remonty nawierzchni i mniejsze remonty.

Warto wiedzieć
Badanie zrealizowała firma Instytut badań rynkowych i społecznych.
Realizowano je w grudniu 2023 roku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
Przeprowadzono je na próbie 1000 mieszkańców.



Seite 5 von 241