Trwa zimowa naprawa ubytków w jezdniachGwałtowne wahania temperatur mogą powodować pojawianie się ubytków w nawierzchniach. Obwody ZDMiKP oraz współpracujące firmy od kilku dni intensywnie naprawiają uszkodzone nawierzchnie. Przypominamy, że również mieszkańcy mogą nam zgłaszać tego typu sygnały, np. telefonicznie.

Zgłoszenia dotyczące uszkodzeń jezdni przyjmowane są w Wydziale Utrzymania i Ewidencji ZDMiKP, przy ul. Redłowskiej 8. Mieszkańcy mogą interweniować tu osobiście, w dni robocze, w godz. 7-15 lub telefonicznie, dzwoniąc pod nasze całodobowe numery dyżurne: (52) 528 27 14 lub 15. Likwidacja dziur zakwalifikowanych jako zagrażające bezpieczeństwu w sposób bezpośredni odbywa się w czasie do 5 godzin od chwili zlecenia wykonawcy robót. Natomiast pozostałe zgłoszenia są realizowane w ciągu maksymalnie dwóch dni.

W ramach bieżącego utrzymania ulic Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy dysponuje własnymi siłami (5 obwodów) oraz ośmioma brygadami firm zewnętrznych. Wszystkie podczas zimy łatają dziury na trzy sposoby:

1) tzw. metodą na ciepło – wymaga m.in. równego docięcia krawędzi ubytku i osuszenia jego powierzchni, masa wcześniej przygotowana w otaczarkach producentów, przewożona jest w tzw. termosach o poj. od 3 do 15 ton, metoda stosowana tylko do -5 st. Celsjusza, po wypełnieniu ubytku potrzeba kilkunastu minut na ostygnięcie masy;

2) za pomocą recyklerów – metoda wymaga m.in. wyrównania krawędzi dziury i osuszenia jej, do uzupełnienia wykorzystywana jest masa, która została wycięta z nawierzchni i przetworzona w recyklerze wraz z dodatkami takimi jak kruszywo, asfalt itd., metoda stosowana tylko do -8 st. Celsjusza, po wypełnieniu ubytku i zagęszczeniu mieszanki bitumicznej potrzeba kilkunastu minut na ostygnięcie masy;

3) tzw. metodą na zimno – nie wymaga wyrównywania krawędzi ubytku, ani jego osuszenia, wykorzystuje za to najlepszą jakościowo i najdroższą mieszankę masy, którą można stosować podczas intensywnych opadów, mieszankę wystarczy też tylko wstępnie ubić, ponieważ masa ta dogęszcza się sama pod kołami pojazdów, ruch jest wznawiany niemal natychmiast po załataniu dziury (ze względu na niską trwałość takiego wykonania, jest to działanie doraźne, mające na celu jedynie zażegnanie niebezpieczeństwa - właściwy remont wykonywany jest natychmiast przy sprzyjających warunkach atmosferycznych).

Kolejne etapy naprawy ubytków w jezdni z wykorzystaniem recyklera

Kolejne etapy naprawy ubytków w jezdni z wykorzystaniem recyklera

Kolejne etapy naprawy ubytków w jezdni z wykorzystaniem recyklera

Kolejne etapy naprawy ubytków w jezdni z wykorzystaniem recyklera

Kolejne etapy naprawy ubytków w jezdni z wykorzystaniem recyklera

Kolejne etapy naprawy ubytków w jezdni z wykorzystaniem recyklera

Ciekawostki:

- Zimą, najczęściej wykorzystujemy recyklery (tylko, kiedy otaczarnie nie produkują masy), a w pozostałym czasie do naprawy nawierzchni wykorzystujemy masę z termosów, wyprodukowaną w wytwórni. W okresie letnim recyklery raczej nie są wykorzystywane. Natomiast metoda na zimno stosowana jest sporadycznie, jedynie w celu zażegnania niebezpieczeństwa.

- Dwie brygady z termosami łatają nawet kilkadziesiąt ubytków dziennie.

- Liczba wniosków o odszkodowania za kolizje wynikające ze złego stanu nawierzchni:
01.06.2013 -31.05.2014: 136 szt.
01.06.2012 -31.05.2013: 220 szt.
01.06.2011 -31.05.2012: 147 szt.
01.06.2010 -31.05.2011: 816 szt.
01.06.2009 -31.05.2010: 665 szt.