Kuj-1019aPlac budowy przy ul. Kujawskiej to  wyjątkowe wyzwanie zarówno dla nas – inwestora,  jak i wykonawcy. Nigdy wcześniej na taką skalę nie zleciliśmy przebudowy uzbrojenia podziemnego w ścisłym centrum miasta. To kluczowy etap zadania, który gwarantować ma sprawne funkcjonowanie rozbudowanej arterii przez wiele lat.

- Kujawska jeszcze w latach 80.XX wieku była wąska ulica z obustronną zabudową – przypomina dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej Jacek Witkowski. – Pod ziemią znajdują się kilometry przewodów i rur. Wykonawcy rozbierają też fundamenty wyburzonych wcześniej budynków, wcześniej archeolodzy prowadzili badania pozostałości dawnego kościoła. Zgodnie z projektem wymieniamy praktycznie całą podziemną infrastrukturę. To niezbędny zakres prac ponieważ zmieniamy poziom posadowienia zarówno ronda Kujawskiego jak i Bernardyńskiego. Korzystamy też  z najlepszych materiałów, by instalacje znajdujące się pod ziemią posiadały jak najdłuższą żywotność. W wielu miejscach wbudowujemy kanały technologiczne co  ułatwia późniejsze wymiany przewodów lub dodawanie nowych instalacji. Z myślą o kompleksowej wymianie całego podziemnego uzbrojenia przy tym zadaniu ściśle współpracujemy z MWIK, które również pełnią funkcję inwestora oraz innymi podmiotami – dodaje dyrektor.

Kuj1019d

Dużo ludzi i sprzętu

Plac budowy został przekazany wykonawcy w lutym bieżącego roku. Do września  zrealizowano około  20 procent zakresu rzeczowego zadania. W miejscu inwestycji zaangażowanych jest już około 100-130 pracowników. Park maszyn, z którego korzystają wykonawcy to blisko 40 pojazdów. Największą część maszyn stanowią koparki kołowe i gąsienicowe. Jest to związane z bardzo dużym zakresem robót ziemnych. Uzupełnia je 14 wywrotek. Na plac budowy sprowadzane są również pierwsze walce, które pozwalają przygotowywać podłoże pod nowe jezdnie i torowiska.

Kuj-1019b

Co, gdzie budujemy?

Na rondzie Kujawskim kończy się rozbiórka ostatnich elementów przejścia podziemnego. Na sąsiednich ulicach Wojska Polskiego oraz Solskiego trwają prace przy profilowaniu podłoża gruntowego. Powstają pierwsze elementy podbudowy pod rozjazdy, które umieszczone zostaną na wyspie centralnej . Wszystkie tego typu elementy infrastruktury torowej będą kotwione do betonowej płyty. Rozjazdy na rondzie umożliwią wyprowadzenie linii w kierunku ul. Solskiego. Fragment torowiska  na tej ulicy ma pełnić funkcję torów odstawczych, a w przyszłości planowane jest budowa trasy przez Szwederowo w kierunku ronda Grunwaldzkiego.

Na tramwajowym węźle na rondzie Bernardyńskim zamontowano już rozjazdy. W tym miejscu wykonawca wyposażył je w osprzęt do sterowania,  ogrzewania i smarowania zwrotnic.

Duży zakres prac wykonywany jest również na ul Kujawskiej wzdłuż której powstaje mur oporowy. Jest on niezbędny by zapewnić torowisku odpowiednie pochylenie. Mur oddzieli torowisko od jezdni, która w dolnej części ulicy będzie znajdować się wyżej. Prace przy tej konstrukcji polegają między innymi na wykonaniu zbrojonej palisady zwieńczonej oczepem. Rozbierane są też pozostałości fundamentów dawnych budynków, które ulokowane były po wschodniej stronie ulicy.

Trwają też prace związane z przygotowaniem podłoża pod nową jezdnię i torowisko na południowym odcinku Bernardyńskiej.

Na półmetku są roboty związane z układaniem i przebudową sieci wodociągowych. Postępują również prace przy sieci gazowniczej, energetycznej i telekomunikacyjnej. Zakres tych prac ze względu na bardzo duże zagęszczenie przewodów jest wyjątkowo rozległy. Układana jest również  zupełnie nowa kanalizacja deszczowa o przekrojach dostosowanych do dużych opadów.

Kuj-1019c

Z myślą o wszystkich

Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zaawansowaną  już przebudową węzła Szarych Szeregów przekroczy 350 mln zł. PESA dostarczyła już wszystkie Swingi i wożą one pasażerów. Sam koszt prac budowlanych na Kujawskiej to 168 mln zł. Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią wytyczony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy. Ciąg - Wały Jagiellońskie –Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni, od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, musi zostać obniżone. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy budowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.

b_300_200_16777215_00_images_Resized_images_stories_obrazki_Mur-oporowu-tramwaj---wizualizacja-1.jpg