Tory-1

Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na modernizację torowiska wzdłuż ulicy Toruńskiej. Linia zostanie wyposażona m.in. w nowe perony i  przejazdy. Tramwaje szybciej pokonają dystans z centrum do Łęgnowa.  

Wykonawca zrealizuje zadanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wcześniej przygotowaliśmy  koncepcję, program funkcjonalno - użytkowy i uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.  

Co się zmieni?

Zakładamy przede wszystkim kompleksową modernizację infrastruktury torowo-sieciowej wzdłuż ul. Toruńskiej na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej oraz od zajezdni tramwajowej do ul. Spadzistej łącznie z pętlą tramwajową. Modernizacji poddane zostaną wszystkie przejazdy wzdłuż torowiska. Wymienione zostanie torowisko wraz z podbudową, słupy podtrzymujące sieć trakcyjną, oświetlenie. W zakres zadania wchodzi też przebudowa pętli „Stomil” (dodatkowy tor odstawczy) oraz wprowadzenie systemu ITS, nadającego priorytet pojazdom szynowym. Inwestycja ma wzmocnić konkurencyjność komunikacji publicznej  w tej części miasta. Tramwaje szybciej przejadą przez odcinki, gdzie dziś obowiązują  ograniczenia prędkości. Na nowo budowane będą perony, które będą wyższe i ułatwią wygodniejsze wsiadanie do tramwajów.

Toruska-4

Budowa w etapach

Przetarg na prace projektowo-budowlane zamierzamy ogłosić jeszcze w tym roku. W ramach zamówienia w pierwszej kolejności opracowane zostaną projekty niezbędne do rozpoczęcia prac budowlanych. Wykonawca zobowiązany będzie również do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) . Prace budowlane będą podzielone na etapy. Będziemy je koordynować z planowaną budową mostu tramwajowego wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego oraz węzła tramwajowego na ulicy Perłowej. Wstępnie zakładamy, że główne roboty zrealizujemy w latach 2021-22. Zamierzamy je sfinansować w oparciu o środki unijne zabezpieczone w kontrakcie terytorialnym. Koszt inwestycji szacujemy na około 40 mln zł.

Po realizacji zadania związanego z modernizacją torowiska planujemy wzdłuż ulicy Toruńskiej kolejne inwestycje związane między innymi z budową ciągu pieszo-rowerowego i przebudową skrzyżowania ulic Toruńskiej – Spornej - Kieleckiej. Uwzględnia to przygotowana wcześniej koncepcja.

Toruska-3

Trochę historii

Linia tramwajowa wzdłuż ul. Toruńskiej została oddana do użytku w 1953 roku. Budowano ja z myślą o rozwijających się wówczas zakładach przemysłowych wzdłuż Toruńskiej (między innymi „Stomil”), budowie  osiedle Kapuściska oraz szpitala miejskiego. Do jej obsługi skierowano używane wagony z miast, gdzie szybciej wprowadzono nowsze składy. W ramach tej inwestycji ułożono ponad 52 kilometry szyn, 34 tysiące podkładów i ustawiono ponad 600 słupów trakcyjnych.