Drukuj

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy w swojej działalności podejmuje wiele działań mających na celu usprawnienie ruchu dla osób z niepełnosprawnościami oraz likwidację barier architektonicznych. Przedmiotowe działania realizowane są nie tylko w ramach dużych inwestycji drogowych ( rozbudowa ul. Kujawskiej, ul. Grunwaldzkiej) ale również przy okazji drobnych remontów ulic czy w ramach zadań Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.

nie-6Sygnalizacja świetlna z dźwiękiem
Nowe sygnalizacje świetlne dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wiele z nich jest już wyposażonych w sygnały dźwiękowe dla niewidomych oraz przyciski służące do wzbudzania sygnału zielonego przez pieszych.

 



nie-5Dodatkowe oznakowanie przejść dla pieszych.
Niektóre przejścia dla pieszych w mieście oraz przystanki autobusowe wyposażone są w nawierzchnie ryflowane (z wgłębieniami i wypustkami) w żółtym kolorze, ułatwiające orientację osobom niewidomym lub niedowidzącym.. Ponadto wiele przejść wyposażanych jest już w urządzenia sign flash ( tj. aktywne znaki drogowe). Przy wielu bydgoskich ulicach montowane są też znaki drogowe na podkładzie z folii fluorescencyjnej.
Tego rodzaju elementy stosowane są w obrębie szkół oraz w miejscach którymi często poruszają się osoby z niepełnosprawnościami.

Odpowiedzialne projektowanie i decyzje komunikacyjne.
Podczas wydawania decyzji komunikacyjnych ZDMiKP zwraca szczególną uwagę aby, w miarę możliwości ruchowych i lokalizacyjnych, obiekty były wyposażane w pochylnie dla osób niepełnosprawnych. Zwraca się uwagę też na to, aby wszelkie urządzenia typu: schody, poręcze, podjazdy znajdowały się w obrysie budynków.
Dodatkowo w ramach możliwości projektujemy ulice osiedlowe  w formie pieszojezdni, co ogranicza zastosowanie barier architektonicznych np. krawężniki

nie-7Miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
W ramach prowadzonych inwestycji drogowych na budowanych parkingach każdorazowo wyznaczane są miejsca przeznaczone dla niepełnosprawnych. Tym samym sukcesywnie zwiększa się ilość miejsc parkingowych przeznaczonych dla tej  grupy osób w całym mieście. ZDMiKP w Bydgoszczy utrzymuje wiele, specjalnie oznakowanych, miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami w ścisłym centrum Bydgoszczy, Dodatkowo dostosowaliśmy oznakowanie „kopert" do obowiązujących przepisów (malowanie tła koperty na niebiesko) a w miarę możliwości terenowych poszerzamy „koperty" równoległe do 3,6m. W Strefie Płatnego Parkowania mamy już ponad 200 niebieskich kopert.


nie-2Przemyślane inwestycje.
W przypadku wszystkich inwestycji (budowa lub modernizacja ulic) zrealizowanych na terenie Bydgoszczy wykonywane są obniżone krawężniki w obrębie przejść dla pieszych. Takie działania są już w Bydgoszczy standardem. Podobnie jak stosowanie płytek ostrzegawczych i kierunkowych przy przejściach dla pieszych i na przystankach.

Urządzenia na chodniku.
Wszystkie urządzenia na chodniku, takie jak: barierki, słupki, znaki drogowe, kwietniki, ławki, reklamy itp. ustawiane są w taki sposób aby nie utrudniały użytkowania przez pieszych, szczególnie przez osoby słabo lub niedowidzące. Dodatkowo w tym roku na ulicach gdzie jest to możliwe, wyznaczamy nowe miejsca parkingowe dla aut tylko na jezdni. Dzięki temu łatwiej przejechać po chodniku osobie np. na wózku inwalidzkim

autobus-89Likwidacja barier transportowych w komunikacji miejskiej:
- wyznaczając dodatkowe przystanki komunikacji oraz wprowadzając ich nową lokalizację bierzemy pod uwagę głos Pasażerów i stosujemy rozwiązania ułatwiające korzystanie z infrastruktury osobom z niepełnosprawnościami
- sukcesywnie na bydgoskich ulicach dostawiamy nowe wiaty przystankowych. Wiele z nich posiada udogodnienia na osób z różnymi ograniczeniami.

- zwiększamy liczby przystanków wyposażonych w płytki kierunkowe ułatwiające orientację osobom z dysfunkcją narządu wzroku, Na koniec 2019 roku było w ten sposób dostosowanych 295 przystanków, co stanowiło ponad 30 % ich ogólnej liczby,
- wykonywanie usług przewozowych w tabor częściowo przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnościami - 100 % bydgoskich autobusów i 24% wozów tramwajowych przystosowanych spełnia już te standardy. Dodatkowo wszystkie autobusy i tramwaje wyposażone są w zapowiedzi głosowe.
- trwają prace nad koncepcją przebudowy przystanków wzdłuż ul. Gdańskiej. Docelowo cała ulica zostanie wyposażona w perony wiedeńskie poprawiające bezpieczeństwo pasażerów. Pierwszy przystanek wiedeński oddaliśmy do użytku w ubiegłym roku przy Placu Teatralnym.