Drukuj

1019b

Poznaliśmy już oferty firm zainteresowanych przygotowaniem koncepcji rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Nowe trasy lepiej skomunikują między innymi centrum miasta oraz osiedla Bielawy, Bartodzieje, Szwederowo i Górzyskowo. Opracowanie dokumentacji niezbędnych m.in. do ubiegania się o kolejne fundusze unijne kosztować będzie około miliona złotych.

By starać się o unijne fundusze na lata 2021-27 potrzebne są między innymi wielowariantowe koncepcje, które określają najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego. Zleciliśmy w przetargu ich opracowanie dla trzech nowych tras tramwajowych.

W środę (23 października) poznaliśmy oferty potencjalnych wykonawców. Zadaniem zainteresowane są 3 firmy. Wyceniły one wartość prac planistycznych na kwoty od 880 tys. z do 1,35 mln zł. Po ocenie ofert oraz weryfikacji wykonawców  wybierzemy najkorzystniejszą propozycję i zawrzemy umowę. Po jej podpisaniu planistyczne prace zajmą około jednego roku.

- Wszystkie ważne inwestycje związane z rozwojem transportu publicznego realizujemy wykorzystując unijne fundusze – mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, Jacek Witkowski. - Europejskie wsparcie trafiło m.in. na zakończone zadania związane z modernizacją ul. Chodkiewicza, pętli na Kapuściskach oraz zakupem nowoczesnego taboru. Kończy się również rozbudowa węzła Szarych Szeregów. Oprócz prowadzonych prac na Kujawskiej unijne fundusze mamy zagwarantowane na budowę nowego mostu tramwajowego nad Brdą i modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej.

t1

Tramwajem wzdłuż Chocimskiej czy Artyleryjskiej?

W dwóch wariantach analizowane będzie przygotowanie nowego połączenia pętli przy Rycerskiej z ulicą Gdańska. Pierwszy zakłada puszczenie torowiska przez tereny kolejowe wzdłuż planowanej do rozbudowy trasy WZ. Drugi wariant zakłada natomiast układanie torowisk na Chocimskiej i przez planowane do zabudowy tereny północnej części Bocianowa.

t2

Realizacja inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie transportem szynowym północnego obszaru Śródmieścia, ułatwi dojazd do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna, przyczyni się do rewitalizacji osiedla Bocianowo, przyszłościowo będzie dobrym uzupełnieniem rozbudowanej trasy W-Z oraz w przypadku zapotrzebowania zapewni alternatywne połączenie tramwajowe w stosunku do ulicy Gdańskiej.

t3

Z Bielaw na rondo Fordońskie

Planowana jest również budowa dwutorowej linii tramwajowej łączącej pętlę przy ul. Chodkiewicza na osiedlu Bielawy z rondem Fordońskim. Realizacja inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy
oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon. Jednocześnie takie rozwiązanie spowoduje zmniejszenie liczby kursów transportu szynowego na ulicach Gdańskiej oraz Jagiellońskiej wraz z sąsiadującymi z nimi skrzyżowaniami. Ponadto nowa trasa będzie funkcjonować jako alternatywne połączenie tramwajowe w stosunku do ulicy Gdańskiej. Długość tej trasy to około 1,6 km.

t4

Tramwajem przez Szwederowo

Trzecim zadaniem, na które chcemy pozyskać unijne środki jest budowa dwutorowej linii tramwajowej łączącej rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Trasa będzie przebiegać przez osiedla Szwederowo, Górzyskowo po śladzie ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. Torowisko nie tylko poprawi  komunikację na Szwederowie i Górzyskowie. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy górnym tarasem, a centrum miasta. Długość tej nowej trasy to około 3,4 km. Początek tej trasy przy rondzie Kujawskim powstaje obecnie w ramach rozbudowy ul. Kujawskiej.

Pętle też do modernizacji

Dodatkowo przygotowane zostaną również koncepcje rozbudowy pętli w Lesie Gdańskim oraz przy ul. Bałtyckiej. Inwestycja w Myślęcinku zapewni sprawniejszy ruch taboru tramwajowego poprzez wyposażenie pętli w dodatkowy tor peronowy dla osób wysiadających oraz dodatkowy tor peronowy dla wsiadających do pojazdów. Z kolei inwestycja na Bartodziejach pozwoli na korzystanie z zastępczej pętli w przypadku awarii zarówno po zachodniej jak i wschodniej części sieci tramwajowej miasta Bydgoszcz.

W trakcie przygotowywania planów będą uwzględniane m.in. rozwiązanie związane z poprawą przepustowości na skrzyżowaniach, uwzględniające potrzeby niepełnosprawnych. Dodatkowo w analizach kosztów będą analizowane dwa rodzaje  konstrukcji torowiska: klasyczne podsypkowe oraz tzw. „zielone”. Po przygotowaniu koncepcji przebiegu wszystkich trzech tras, planowane są konsultacje społeczne, po których nastąpi ewentualne wprowadzenie zmian.