Drukuj

Ikarus 280 - fot. Michał Stróżyński

Uprzejmie informujemy, że od soboty 27.06.2015 r. regularne kursy w weekendy rozpoczną bydgoskie linie turystyczne:

Szczegółowe rozkłady jazdy są dostępne na naszej stronie internetowej.

 

Przypominamy, że na liniach specjalnych i turystycznych obowiązuje standardowa taryfa opłat ZDMiKP. Pasażerowie posiadający okresowe bilety sieciowe oraz bilety dobowe (w przypadku linii turystycznych skasowane wcześniej w kasowniku w innym pojeździe) mogą podróżować tymi liniami bez dodatkowych opłat. Przypominamy, że sprzedaż i kontrolę biletów w liniach turystycznych prowadzi obsługa konduktorska.

 

Ponadto, uprzejmie informujemy, że od dnia 3 lipca br. uruchomiona zostanie nowa linia Tramwaju Wodnego - "Wschodnia" - obsługiwana zabytkowym statkiem motorowym m/s Bydgoszcz. Rejsy z przystani początkowej na Rybim Rynku będą odbywały się o godz. 09:25 i 13:40 w piątki, soboty, niedziele i święta.

Serdecznie zapraszamy na wspólne przejażdżki!

 

Konduktor na linii turystycznej

Oferta linii turystycznych w Bydgoszczy

Bydgoszcz jest jednym z kilku polskich miast, w których organizowana jest oferta turystyczna komunikacji miejskiej. Zarówno władze miasta jak i organizator transportu (ZDMiKP w Bydgoszczy) dostrzegają potencjał tkwiący w organizowaniu turystycznych przewozów komunikacyjnych. Z roku na rok oferta ta jest coraz ciekawsza i coraz bardziej rozwinięta. Linie turystyczne stały się także jednym ze znaków charakterystycznych miasta. Rejsy Bydgoskim Tramwajem Wodnym czy przejażdżki zabytkowymi tramwajami i autobusami każdego roku przyciągają całe pokolenia turystów i bydgoszczan.

Konduktorka na linii turystycznejCo niewątpliwie wyróżnia Bydgoszcz na tle innych polskich miast, to różnorodność oferty turystycznej komunikacji miejskiej oraz kompleksowość jej opracowania – organizowane są nie tylko przejazdy regularne, ale także okazjonalne, konkursy wiedzy o komunikacji oraz fotograficzne, festyny i imprezy okolicznościowe, zaś sama oferta turystyczna jest intensywnie promowana w mediach społecznościowych.

 

Bydgoski Tramwaj Wodny

Bydgoski Tramwaj WodnyBydgoski Tramwaj Wodny (w skrócie BTW) jest w opinii wielu turystów i bydgoszczan jedną z najciekawszych atrakcji turystycznych miasta. Tramwaj Wodny w swój pierwszy rejs po wodach Brdy wyruszył już w 2004 roku. Inicjatywy utworzenia tego typu atrakcji w Bydgoszczy podjęły się wspólnie Urząd Miasta Bydgoszczy, Żegluga Bydgoska oraz Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, natomiast organizacją rejsów Tramwajem Wodnym zajmuje się ZDMiKP. Czas pokazał, że był to pomysł trafiony - od dziesięciu już lat ta oryginalna, wakacyjna atrakcja turystyczna cieszy się nieprzerwanie coraz większym zainteresowaniem bydgoszczan oraz turystów. Jako, że oferta Tramwaju Wodnego cieszy się tak dużym powodzeniem kilka lat temu postanowiono powiększyć flotę statków, oraz dodano nowe przystanki, kreując tym samym kolejne trasy.

W sezonie żeglugowym 2015 pasażerowie do wyboru mają dwie trasy, po których regularnie kursują statki. Są to linie „Słoneczna" (kursująca w relacji Rybi Rynek – Hala Łuczniczka – Tesco – Słoneczny Młyn – Dworzec Autobusowy – Wyspa Młyńska – Rybi Rynek) oraz linia „Wschodnia" (Rybi Rynek – Hala Łuczniczka - Tesco – WSB – Stocznia – Brdyujście; Brdyujście – Stocznia – WSB – Słoneczny Młyn – Dworzec Autobusowy – Rybi Rynek). Na szczególną uwagę zasługują jednostki pływające obsługujące trasy BTW - statki, które niewątpliwie w dużym stopniu same w sobie przyczyniają się do tak dużego sukcesu tej inicjatywy. Linia „Słoneczna" obsługiwana jest statkami o napędzie solarnym, co jest ewenementem na skalę kraju, zaś linia „Wschodnia" obsługiwana jest zabytkowym statkiem M/S Bydgoszcz. Przede wszystkim jednak, niezależnie od wybranej trasy, rejs jednym ze statków daje możliwość poznawania miasta z perspektywy wody, co jest wielką atrakcja zarówno dla osób będących w Bydgoszczy po raz pierwszy, jak i dla mieszkańców, którzy mogą zobaczyć znane miejsca w zupełnie innym świetle. Rejsy BTW są atrakcją szczególną i ciekawie zorganizowaną, dlatego też organizator przewidział możliwość rezerwacji rejsów i możliwość ta jest bardzo chętnie wykorzystywana, zwłaszcza przez grupy spoza Bydgoszczy. Na popularność przejazdów tramwajem wodnym niewątpliwie wpływa także ich atrakcyjna cena.

 

Przejazdy zabytkowym tramwajemDziadek Herbrand - fot. Kamil Jeliński

Sezonowa linia turystyczna obsługiwana zabytkowym taborem tramwajowym już na dobre wpisała się w tradycje komunikacyjne Bydgoszczy. Miejski operator - Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy - posiada obecnie w swoim taborze trzy sprawne, zabytkowe wagony tramwajowe, które co roku w miesiącach letnich wyruszają w swoje trasy. Są to dwa wagony marki Hebrand VNB-125 z 1896 roku, Herbrand GE-58 z 1898 roku oraz zestaw wagonów Konstal 5N z 1960 roku. Wagony te ze względów promocyjnych mają swoje szczególne nazwy, które są łatwe do zapamiętania oraz sprawiają, że poszczególne wagony są łatwo rozpoznawalne dla zainteresowanych pasażerów. Najstarszy bydgoski tramwaj ze względu na swoje malowanie nazywany jest „Kremowym Herbrandem" lub „Persilem", nieco młodszy wagon z otwartymi pomostami nosi nazwę „Dziadek Herbrand", natomiast najmłodszy z zabytkowych wagonów nazywany jest „Czerwoną eNką".

Herbrand "Persil"Przejazdy zabytkowymi tramwajami cieszą się niezmiennie ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród dzieci oraz seniorów, którzy chętnie wracają do czasów gdy tego typu składy jeździły po bydgoskich torach. Tramwajowa linia turystyczna nr 10 w sezonie 2015 jest wytrasowana z pętli Wyścigowa do pętli Las Gdański, umożliwiając tym samym turystom przejazd przez centrum miasta i podziwianie z pokładu wielu ciekawych miejsc i zabytków.

Czerwona eNkaNajczęściej tramwajowa linia turystyczna nosi numer 10, w przypadku natomiast przejazdów specjalnych i okazjonalnych przybiera nazwy literowe, jak na przykład: S – linia specjalna, M – linia „mikołajkowa", W – linia „walentynkowa" i tak dalej. Tramwaj obsługiwany jest przez motorniczego, natomiast bilety na przejazd sprzedaje oraz kasuje dziurkaczem konduktor. Tramwajowe linie turystyczne włączone są w standardową taryfę biletową, co sprawia, że bilety na przejazd są łatwo dostępne oraz atrakcyjne cenowo. Warto podkreślić, iż załoga zabytkowego tramwaju ubrana jest w stroje z epoki, co również pomaga pasażerom poczuć klimat dawnych czasów.

 

Ogórkowe podróże

Jelcz OgórekRegularne przewozy zabytkowym taborem autobusowym zostały uruchomione 3 sierpnia 2013 roku i od pierwszego dnia funkcjonowania spotkały się z ogromnym zainteresowaniem bydgoszczan i turystów. Przewozy w 2015 roku organizowane są na dwóch trasach – linia nr 100 odjeżdża z przystanku Stary Rynek i dociera do cieszącego się ogromna popularnością Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku „Myślęcinka", natomiast linia nr 102 ze Starego Rynku dojeżdża do Exploseum, czyli muzeum będącego jedną z największych atrakcji miasta.

Jelcze: M11 i 120MLinie 100 i 102 obsługiwane są głównie autobusami Jelcz 043 i Jelcz 706RTO, czyli tak zwanymi „Ogórkami" skąd też pochodzi potoczna nazwa „linie ogórkowe". Od roku 2015, zgodnie z sugestiami pasażerów, obsługa linii 100 i 102 została nieco urozmaicona - na jednej z trzech brygad będą się systematycznie pojawiały autobusy zabytkowe, choć nieco młodsze od "ogórków", to również bardzo interesujące i niespotykane już na bydgoskich trasach, m.in.: Jelcz M-11, Ikarus 280, czy Mercedes O305.

Nasze służby nadzorują ruchPrzebieg tras autobusowych linii turystycznych poprowadzony jest w taki sposób, aby z okien autobusu pasażer podziwiać mógł wiele interesujących miejsc w Bydgoszczy, a do kolejnych dotrzeć po opuszczeniu pojazdu na jednym z przystanków. Zarówno kierowca jak i konduktorzy ubrani są w historyczne stroje, ponadto wszystkim pasażerom rozdawane są broszury informujące o przebiegu trasy autobusu oraz mijanych zabytkach.

Jelcz OgórekPonadto „Ogórki" okazyjnie wykonują przejazdy dodatkowe, z okazji różnych interesujących imprez, jak na przykład Noc Muzeów, Festiwal Nauki, czy Święto Śliwki.