Aktualności

Weiterlesen...W dniu 30 lipca podpisaliśmy umowę na naprawę Mostu Uniwersyteckiego. Pracę kosztować będą 6,3 mln zł. Bydgoska firma „Kormost" będzie miała 180 dni na wykonanie tego zadania.

Jej oferta przez miesiąc była szczegółowo badana m.in. przez Krajową Izbę Odwoławczą po wniesieniu odwołania. Niezależny organ potwierdził prawidłowy przebieg przetargu i wybór wykonawcy.


W styczniu bieżącego roku ujawniona została wada konstrukcyjna obiektu wynikająca prawdopodobnie z błędnego projektu, który został wykonany w latach 2008-2010.
Od tego czasu trasa jest nieprzejezdna. Wyłączenie go z użytkowania do czasu naprawy zalecili niezależni eksperci z branży mostowej. Decyzję za zasadną uznał również nadzór budowlany.

ZDMiKP jako zarządca obiektu niezwłocznie zabezpieczył sam obiekt oraz wszystkie dokumenty, które mogą być pomocne w ustaleniu przyczyn awarii. Zawiadomiono w tej sprawie również Prokuraturę wskazując jako prawdopodobna przyczynę awarii – błąd projektowy. Ostateczne ustalenia śledczych będą podstawą do przyszłych roszczeń odszkodowawczych.

Bezpośrednio po zamknięciu obiektu, zlecono w trybie awaryjnym prace związane z zabezpieczeniem konstrukcji mostowej poprzez podparcie całej konstrukcji specjalnymi podporami oraz rozpoczęto przygotowanie ogłoszenia przetargu na naprawę.

Weiterlesen...Priorytetowe zadanie
Postępowanie zostało ogłoszone 15 kwietnia br. Z końcem maja otwarte zostały oferty firm zainteresowanych wykonaniem prac. Najkorzystniejszą ofertę złożyła bydgoska firma „Kormost", która zadeklarowała wykonanie prac naprawczych za kwotę 6,3 mln zł oraz zachowanie terminu prac do 180 dni od dnia podpisania umowy.

Odwołanie konkurencyjnej firmy, które trafiło do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wstrzymało na miesiąc zawarcie umowy z wybranym wykonawcą. Niezależny organ bo wnikliwej ocenie postępowania w swoim wyroku w całości odrzucił odwołanie co otworzyło drogę do podpisania umowy na naprawę przeprawy mostowej.

- Wiemy jak bardzo bydgoszczanie czekają na przywrócenie do ruchu tego obiektupodkreśla p.o. Dyrektora ZDMiKP Wojciech Nalazekdla nas to również absolutny priorytet. Dlatego jeszcze przed przetargiem prowadziliśmy wiele analiz w gronie eksperckim w celu jak najlepszego przygotowania się do naprawy oraz skrócenia czasu jej realizacji. Równocześnie przygotowywaliśmy materiały przetargowe, aby pozyskać wykonawcę prac. Mimo naszych starań, w tym jak najszybszego wyboru wykonawcy ostateczne zawarcie umowy z firmą „Kormost" opóźniło się z przyczyn od nas niezależnych poprzez odwołanie do KIO jednego z Wykonawców. Jak się okazało było ono nieuzasadnione i zostało w całości oddalone przez niezależny organ jakim jest Krajowa Izba Odwoławcza. Niestety trzeba mieć świadomość tego, że jako bydgoszczanie straciliśmy przez to miesiąc czasu w którym mogła być już realizowana naprawa. Po podpisaniu umowy będziemy mobilizować Wykonawcę do bardzo dynamicznego działania na etapie projektowo-realizacyjnym, by most Uniwersytecki nadal pełnił funkcje dla których powstał, a mieszkańcy mieli pewność że będą korzystali z obiektu gwarantującego pełne bezpieczeństwo.

Projekt, naprawa, próby pod okiem ekspertów
Prace naprawcze składają się z trzech zasadniczych etapów:
• Prace projektowe
• Prace naprawcze realizowane w terenie
• Próbne obciążenia po naprawie, uzyskanie odpowiednich dokumentów i pozwoleń

Weiterlesen...Po zakończeniu etapu trzeciego nastąpi oddanie obiektu do ponownego użytku.
Prace projektowe według zapewnień Wykonawcy rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu Umowy. W tym zakresie Wykonawca, będzie musiał w pierwszej kolejności opracować odpowiednią dokumentację techniczną naprawy, uzgodnić ją z ZDMiKP oraz naszym ekspertem, po dopełnieniu tych formalności nastąpią działania terenowe związane z rzeczywistą naprawą.

W dalszej kolejności prowadzone będą prace badawcze mające sprawdzić skuteczności przeprowadzonej naprawy i pozwalające na ponowne otwarcie mostu. Prace naprawcze będą prowadzone sprawniej dzięki zrealizowanym już wcześniej podparciom konstrukcji (w ramach zabezpieczenia obiektu).

Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty będzie bardzo skomplikowana, bowiem będą prowadzone przy częściowo odprężonych linach.
Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, będzie powodowało dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe dlatego nasz Wykonawca będzie realizował prace w specjalnym reżimie technologicznym. Z pewnością odprężenie want (ich poluzowanie) wpłynie na bezpieczeństwo prowadzenia prac naprawczych. Po zakończeniu naprawy mocowań wanty ponownie zostaną napięte do wymaganych parametrów.

Podczas zaplanowanych prac naprawczych mostu Wykonawca zoptymalizuje również do obecnych standardów system monitoringu obiektu oraz dokona niezbędnych prac w rejonie podpór skrajnych od strony Dworca PKS-u (w zakresie łożyska mostu)

Ważne liczby:
• koszt naprawy: 6 267 772, 50 zł
• termin prac: 180 dni od dnia podpisania umowy

Weiterlesen...Przypominamy, że najświeższe informacje z inwestycji drogowych realizowanych na terenie Bydgoszczy oraz zmiany w komunikacji miejskiej, możecie Państwo śledzić również na oficjalnych kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Instagram, Twitter) oraz YouTube.

Serdecznie polecamy

Weiterlesen...Wykonawca po uzyskaniu wszelkich niezbędnych pozwoleń, rozpocznie prace rozbiórkowe. Jeszcze w lipcu zostanie przekazany plac budowy.
Zakres inwestycji obejmuje rozbiórkę obecnego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego (nad al. Jana Pawła II) i budowę w tym miejscu nowego obiektu.
Termin prac został skoordynowany z zakończeniem rozbudowy ul. Kujawskiej.

Weiterlesen...Zmiany w organizacji ruchu:
Pod koniec lipca przy wiadukcie przygotowane zostanie zaplecze budowy.
Wykonawca będzie zobowiązany przygotować przejazdy przez pas zieleni na ul. Wojska Polskiego i ul. Jana Pawła II (pod obiektem).
Wykonane zostanie również nowe oznakowanie poziome i pionowe.

Ruch pojazdów zostanie przełożony na istniejący wiadukt południowy, co wiązać się będzie z tymczasowym przejazdem przez istniejące torowisko.
Ruch tramwajowy na tym odcinku będzie odbywał się jednak na dotychczasowych zasadach.

Po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu, wykonawca przystąpi do właściwych prac rozbiórkowych (przełom lipca i sierpnia).

Weiterlesen...Wiadukt w najwyższym standardzie
W ramach inwestycji powstanie nowy obiekt z drogą rowerową, chodnikiem i oświetleniem.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny już zimą.

Całość prac zakończy się do połowy przyszłego roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.

Weiterlesen...To już kolejne prace w tym miejscu.
Przebudowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego zakończyła się w maju 2017 roku. W jej ramach wymienione zostały filary, przęsła, wybudowany został prawoskręt w kierunku alei Jana Pawła II. Wykonany został też nowy chodnik z drogą rowerową, które zastąpiły prowizoryczną drogę wygrodzoną od jezdni betonowymi barierkami.

Po oddaniu nowej przeprawy, trwały dalsze prace przy dokumentacji dla wiaduktu północnego.
By ograniczyć utrudnienia na Górnym Tarasie, rozpoczęcie roboty zaplanowano po zakończeniu prac na ul. Kujawskiej.

Historia wiaduktów
Przeprawa przez jar Niziny to tak naprawdę trzy niezależne obiekty mostowe, które powstały jako estakady nad naturalnym jarem, w którym płynie dzisiaj skanalizowana struga i przebiegała polna droga, w okresie budowy nosząca nazwę Niziny.
Estakady te były jednym z ważnych elementów projektowanej południowej trasy średnicowej przebiegającej przez cały górny taras silnie rozbudowywanego miasta.
Budowę obiektów – dwóch wiaduktów drogowych oraz ulokowanego między nimi tramwajowego – zakończono w 1978 roku.
Każdy z nich ma 4 przęsła i długość 112 m.

Na początku lat dziewięćdziesiątych oba wiadukty drogowe wyremontowano – był to remont kapitalny (wówczas dodano na południowej jezdni trzeci pas ruchu).
Wiadukt tramwajowy doczekał się takiego remontu pod koniec pierwszej dekady XXI wieku.
Wiadukt południowy, został rozebrany i zastąpiony w roku 2017 nową konstrukcją.
Teraz przyszedł czas na wiadukt północny. 

W kwietniu 2021 roku podpisano umowę z Wykonawcą na rozbiórkę i budowę nowego obiektu północnego.
Wiadukt tramwajowy natomiast nie był w swojej historii intensywnie eksploatowany, więc posłuży mieszkańcom jeszcze kilka dobrych lat.

Weiterlesen...Ogłosiliśmy przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji programowo-przestrzennej, której głównym celem będzie przystosowanie przejścia pod rondem Jagiellonów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Obiekt wybudowany blisko 50 lat temu nie spełnia już wielu współczesnych standardów.

Zadanie może objąć też przebudowę ulic znajdujących się w obrębie jednego z centralnych ronda Bydgoszczy, w zależności od wyników przeprowadzonych prac projektowych.

Głównym celem projektantów ma być przygotowanie minimum trzech wariantów, które będą podstawą do dalszych decyzji w sprawie do przebudowy czy też rozbudowy tego skrzyżowania.

Weiterlesen...Projektancie mają zaproponować i sprawdzić rozwiązania, w ramach których wyznaczone zostanie: naziemne przejście dla pieszych lub przebudowane zostaną schody do przejścia podziemnego i dobudowane zostaną windy.
Trzeci wariant ma być autorską propozycją projektantów.

Plany projektowe dotyczyć mogą też przebudowy istniejących jezdni ulic: Jagiellońskiej, Bernardyńskiej i 3 Maja. W przygotowanym wariancie należy bowiem ująć konieczne korekty układu geometrii i organizacji ruchu skrzyżowania oraz organizacji ruchu wszystkich wlotów w zależności od rekomendowanego wariantu.

Weiterlesen...W przypadku, jeżeli ekspertyza techniczna wykaże brak możliwości wykorzystania istniejącej konstrukcji, należy przewidzieć jej przebudowę w niezbędnym zakresie lub rozbiórkę i budowę nowej.

Trzeba mieć jednak świadomość, że obecne przejście podziemne jak i rozwiązania na samym rondzie, mają bardzo ograniczone możliwości do ewentualne rozbudowy (gęsta zabudowa, duże natężenia ruchu, brak dostępności terenu). Projektanci muszą więc sprawdzić każde rozwiązanie pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym.

Projektanci na składanie ofert w przetargu mają czas do 27 lipca.
Przygotowanie koncepcji ma zająć około 1,5 roku. W przetargu premiowany będzie jednak czas wykonania zadania.

Historia
Rondo Jagiellonów w obecnym kształcie powstało blisko 50 lat temu. W pierwotnych założeniach miało ono pełnić też funkcję schronu dla mieszkańców.

To obecnie jeden z największych węzłów komunikacyjnych w mieście – przez rondo przejeżdżają bowiem niemal wszystkie bydgoskie linie tramwajowe oraz kilka linii autobusowych.
Największym problemem na rodzie jest przede wszystkim brak dostępności dla osób niepełnosprawnych, starszych oraz osób z wózkami dziecięcymi.

 

 

Seite 116 von 418