Aktualności
- Details
Ulicami miasta przejedzie transport z mierzącą pięćdziesiąt sześć metrów kładką pieszo-rowerową, która połączy budowane drogi rowerowe wzdłuż ulicy Fordońskiej. Do pokonania będzie trasa z Glinek na Siernieczek.
Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu drogowym i skrócić czas prac budowlanych, wykonywanych na południowej jezdni ul. Fordońskiej, wykonawca zmontuje kładkę na swojej hali i przetransportuje ją w nocy na miejsce docelowego montażu. Transport tak dużej konstrukcji przez ulice Bydgoszczy jest niecodziennym przedsięwzięciem, które wymaga szeregu przygotowań, m.in. demontażu licznych znaków drogowych, słupów oświetlenia ulicznego oraz elementów sygnalizacji świetlnej na trasie jej przejazdu.
Sam rozładunek gotowej konstrukcji oraz montaż zostaną przeprowadzone na jezdni południowej ul. Fordońskiej, która na ten czas zostanie wyłączona z użytkowania. Oznacza to, że ruch na ul. Fordońskiej będzie odbywał się wyłącznie jezdnią północną, na której na ten czas zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy. Działania te są planowane na jeden grudniowy weekend, czyli od piątku, 05.12. (godziny wieczorne 21:00-22:00) do godzin wczesnoporannych (godz. 4:00) w poniedziałek, 08.12.2025. Zamknięty zostanie również odcinek ul. Sochaczewskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Fordońską. Dojazd do osiedla Siernieczek możliwy będzie z wykorzystaniem ulic Kaplicznej i Żyrardowskiej.
Transport wielkogabarytowy, w asyście pojazdów pilotażowych, wyruszy z hali produkcyjnej wykonawcy, którym jest firma Kormost, w piątek (5 grudnia) około północy. Dotarcie na miejsce, czyli na ulicę Fordońską, zajmie szacunkowo 2- 3 godziny.
Dodatkowo od soboty (06.12.2025) wyłączony zostanie całkowicie ruch pieszych na ul. Fordońskiej, na odcinku od ul. Wiślanej do ul. Sochaczewskiej (oraz od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej). Przypominamy, że na wskazanym odcinku komunikacja publiczna będzie funkcjonowała za darmo.
Droga rowerowa wzdłuż ulicy Fordońskiej
Kładka jest częścią inwestycji polegającej na budowie drogi rowerowej po południowej stronie ulicy Fordońskiej od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej.
Konstrukcja, która będzie przebiegać nad magistralą węglową i połączy ścieżki dla jednośladów, składa się z dwóch kratownic o długości 45 metrów. Z myślą o użytkownikach jednośladów ciąg rowerowy nad samymi torami kolejowymi będzie chroniony osłonami przeciwporażeniowymi, a na pozostałej długości – balustradą. Do wykonania kładki przeznaczono ponad 41 ton stali, na których ułożone zostanie ponad 130 ton betonu zbrojonego.
Warta ponad 10 milionów inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres zadania obejmuje też wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej, nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych, wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną wraz z dobudowaniem lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską.
Szczegóły na załączonym planie.
- Details
Akcja Zima na drogach Bydgoszczy trwa nieprzerwanie od środy ubiegłego tygodnia. Działania przeciwdziałające skutkom opadu śniegu w czwartek oraz opadom marznącego deszczu od godzin porannych w sobotę realizuje na terenie miasta 13 pługosolarek, 10 mikrociągników oraz 100 osób dokonujących oczyszczania ciągów pieszych. Całość działań koordynowana jest przez dyżurnych Akcji Zima, pracujących całą dobę.
Oczyszczanie zimowe zawsze rozpoczynamy od zapewnienia przejezdności głównych ciągów komunikacyjnych, po których porusza się komunikacja publiczna, następnie oczyszczamy przejścia dla pieszych, strefy przystanków komunikacji publicznej oraz dojścia do tych punktów. W kolejnych działaniach pracownicy przechodzą na wyznaczone odcinki chodników.
Pomimo wzmożonych działań w ostatnich dniach, ich efekt odbiega od oczekiwań, szczególnie pieszych użytkowników dróg. Tak, jak wiele polskich miast, Bydgoszcz zmaga się z problemem oblodzenia w skali, którą trudno było przewidzieć. Sobotni marznący deszcz padający na zmarznięte podłoże pokrył w wielu miejscach wysypane materiały, które miały poprawić przyczepność nawierzchni chodników, a w niektórych jeszcze nieodgarnięty śnieg. To znacznie utrudniło akcję odśnieżania ręcznego przez wynajęte do tego celu firmy. Kontrola oczyszczania przez ww. firmy w wielu miejscach wykazała szereg nieprawidłowości, m.in. omijanie trudniejszych odcinków a w skrajnych przypadkach brak podjęcia samodzielnych działań interwencyjnych po ustaniu opadów. To niedopuszczalne - wobec wykonawców, którzy nie wywiązali się z obowiązków zostaną wyciągnięte konsekwencje.
Akcja oczyszczania zimowego trwa, do działań włączyliśmy również pracowników obwodów drogowych, którzy podejmują interwencje w miejscach szczególnie niebezpiecznych oraz kontrolują rejony, by kierować działania w miejsca najbardziej zanieczyszczone.
Dziś (niedziela, 30 listopada) wszyscy wykonawcy odśnieżania ręcznego są w swoich rejonach, dodatkowo akcje oczyszczania ręcznego zaplanowaliśmy na godziny nocne i wczesnoporanne w poniedziałek. Ulice objęte akcją zimowego utrzymania są pod całodobową kontrolą dyżurnego Akcji Zima. Sytuacja na chodnikach nadal nie jest dobra, dlatego prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności. Podkreślamy, że skala zjawiska (intensywne opady marznącego deszczu) nie dała nam szans na działania tak skuteczne, by chodniki były dostępne dla pieszych w całym mieście.
Marznący sobotni deszcz zniweczył nie tylko pracę miejskich służb utrzymania, ale również pracę wielu mieszkańców, którzy odśnieżyli chodniki przed swoimi posesjami. Oczyszczanie całego Miasta wymaga zaangażowania wielu osób, w tym właścicieli posesji, Spółdzielni Mieszkaniowych, zakładów pracy, innych instytucji, do których przylegają chodniki.
Zbieg tak wielu niekorzystnych czynników atmosferycznych w krótkim czasie (śnieg, deszcz przy ujemnych temperaturach powietrza i gruntu) doprowadziły do wystąpienia anomalii i wyjątkowego oblodzenia na terenie całego miasta. Z podobną sytuacją borykają się w tych dniach inne polskie miasta. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.
- Details
Mimo coraz trudniejszych warunków nie zwalniamy tempa i kontynuujemy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Twardą nawierzchnię zyskuje ul. Gniewkowska na Glinkach. Warta ponad 1,6 mln zł inwestycja zakłada przebudowę całego, liczącego około 600 metrów odcinka ulicy. W zakres robót wchodzi wykonanie nawierzchni wraz z chodnikami po obu stronach, zjazdami, miejscami postojowymi i dojściami do posesji. Zadanie jest już na półmetku.
Prace trwają także na ponad półkilometrowym odcinku ulicy Agrestowej w Smukale. Zadanie polega na budowie pieszojezdni, składającej się z części dedykowanej pieszym, która wykonana zostanie z betonowej kostki oraz części chłonnej. Wybudowane zostaną również zjazdy do posesji, dojścia do furtek, a pobocza utwardzone będą za pomocą geokraty, pozwalającej na parkowanie pojazdów.
Koszt inwestycji to ponad 1,8 mln złotych. Planowo prace powinny zakończyć się wiosną przyszłego roku.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy prace. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Tylko w tym roku prace prowadzone były między innymi na ulicach Owocowej, Palisandrowej i Akacjowej na Miedzyniu, Piaśnickiej na Czyżkówku, Piastowej w Fordonie, Spławikowej, Ostrygowej i Złotej na Osowej Górze oraz Tuwima na Jarach.
- Details
To warszawska firma Balzola będzie odpowiadała za prace prowadzone na pętli Las Gdański. Realizacja zadania, obejmującego między innymi wybudowanie dodatkowych torów tramwajowych, przebudowę peronów oraz budowę nowego budynku socjalnego dla motorniczych, zajmie około dwunastu miesięcy.
To jedna z kilku planowanych inwestycji tramwajowych w najbliższych latach w Bydgoszczy. Dzięki niej linie kursujące do Myślęcinka będą miały własne perony, powstaną zielone torowiska, a cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zadanie podzielone zostanie na dwa etapy. W pierwszym wykonawca przebuduje przyległą do pętli część ulicy Rekreacyjnej, która zostanie zawężona. Powstaną też wyniesione przejścia dla pieszych. Natomiast drugi etap będzie polegał na budowie nowoczesnej pętli oraz budynku socjalnego, w którym motorniczowie będą mogli odpocząć i zjeść posiłek podczas zaplanowanych przerw.
Dzięki między innymi wybudowaniu dodatkowych torów tramwaje będą mogły się wymijać bez konieczności wycofywania. Ustawione zostaną też wiaty, w tym rowerowa, które będą obsadzone roślinami na dachu oraz otoczone oplecionymi pnączami stelażami. Łącznie w obrębie pętli funkcjonować mają trzy perony początkowe oraz dwa końcowe, a wszystkie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wymienionego taboru.
Wykonawcą została warszawska firma Balzola, a wartość kontraktu to prawie 16 milionów złotych. Projekt wykonała firma Cone Amg. Prace przy torowisku rozpoczną się na początku przyszłego roku. Potrwają około roku. Inwestycję sfinansujemy z wykorzystaniem pozyskanych przez Bydgoszcz Funduszy Europejskich na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko.
Warto wiedzieć
Obecnie do pętli Las Gdański docierają trzy regularne linie tramwajowe (nr 1, 2 i 10), a w wakacje na trasie od ul. Rycerskiej kursuje tam jeszcze zabytkowa linia numer 0. Jedynie dwa perony dla osób wsiadających utrudniają koordynację odjazdów poszczególnych linii, dlatego ta przebudowa jest potrzebna. Z myślą o wzmocnieniu atrakcyjności komunikacji publicznej w tej części miasta, w ostatnich latach ulica Gdańska została rozbudowana o nowe rondo przy ul. Rekreacyjnej, powstał również buspas. Zmodernizowaliśmy także pętlę autobusową Myślęcinek i wybudowaliśmy parking P+R.
Modernizujemy i rozbudowujemy dalej
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania komunikacji tramwajowej. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (w trakcie),
- modernizacja zajezdni tramwajowej (w trakcie),
- budowa torowiska na Szwederowo (trwa przetarg),
- modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe),
- budowa torowiska wzdłuż alei Kardynała S. Wyszyńskiego (prace projektowe).






