Ogólne (Komunikacja)

Czytaj więcej...

Procedury kontroli biletów

 

1. Podstawowym zadaniem kontrolerów jest sprawdzanie, czy pasażerowie posiadają ważne bilety na przejazd (bilety zgodne z aktualnie obowiązującym cennikiem opłat), a w przypadku korzystania z ulg i zwolnień z opłat, odpowiednie dokumenty poświadczające uprawnienia.

2. Osobami upoważnionymi do kontroli dokumentów przewozu oraz nakładania i pobierania opłat dodatkowych są kontrolerzy legitymujący się umieszczonym w widocznym miejscu identyfikatorem, wystawionym przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Wzór identyfikatora

 

Czytaj więcej...

 

Czytaj więcej...

 

3. Kontrole przeprowadza się  przynajmniej w dwuosobowych zespołach.

 

4. Kontrolę można rozpocząć po jej ogłoszeniu, w sytuacji gdy pojazd ruszył z przystanku, a pasażerowie którzy weszli do pojazdu na ostatnim przystanku skończyli czynność kasowania biletów lub nie wykazują takiego zamiaru.

5. Czynności kontrolne przeprowadza się w pojeździe. Kontynuacja czynności kontrolnych w stosunku do pasażera, który nie posiadał ważnego dokumentu przewozu jest dopuszczalna na przystanku za zgodą pasażera, pod warunkiem że wcześniej ustalono jego tożsamość.

6. Czynność kontrolne poprzedzają kontrolerzy skasowaniem biletu kontrolnego w celu ustalenia kodu kasownika. Kontrolerzy przed ogłoszeniem kontroli mogą poprosić prowadzącego pojazd o zablokowanie kasowników w pojeździe, które muszą być odblokowane przed dojechaniem do następnego przystanku.

7. Weryfikacja ważności biletów papierowych polega na sprawdzeniu uprawnień do korzystania z danego biletu i prawidłowości kodu kasowania. W przypadku biletów okresowych ważność biletu sprawdza kontroler poprzez przyłożenie karty BKM do czytnika. Dodatkowo kontroler weryfikuje zgodność osoby okazującej bilet ze zdjęciem na awersie karty. W celu weryfikacji biletu jednorazowego lub czasowego zakupionego przez telefon komórkowy w systemie SkyCasch pasażer zobowiązany jest okazać ekran aplikacji z wyświetlonym kodem 2D i informacją o zakupionym bilecie (w zakładce kontrola biletów).

8. W przypadku jednoznacznego stwierdzenia naruszenia przez pasażera przepisów taryfowych, kontrolerzy winni pobrać właściwą opłatę dodatkową i należność za przejazd oraz wydać pokwitowanie na obowiązującym druku. Kontrolerzy mają obowiązek uzasadnienia swojej decyzji, szczególnie w przypadku nie uznania okazanego biletu za ważny dokument przewozu.

9. W przypadku stwierdzenia, że pasażer przewozi bagaż wyłączony z przewozu lub przekraczający dopuszczalne wymiary, kontrolerzy zobowiązani są w obecności właściciela bagażu dokonać jego pomiaru i wpisać stwierdzone wymiary w dokumencie z kontroli biletów.

10. Jeżeli pasażer nie jest w stanie uregulować opłaty przewozowej i dodatkowej gotówką w pojeździe lub odmawia jej uregulowania kontrolerzy wystawiają wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej i należnej opłaty przewozowej na obowiązującym druku z kontroli biletów. W celu ustalenia tożsamości podróżnego, kontrolerzy mają prawo żądać od pasażera okazania dokumentu potwierdzającego jego dane osobowe.

11. W razie odmowy zapłacenia należności i nie okazania dokumentu tożsamości, kontrolerzy mają prawo ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, w celu podjęcia czynności zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego. Do czasu przybycia organów porządkowych pasażer zobowiązany jest pozostać w pojeździe lub na przystanku wskazanym przez kontrolerów.

12. Kontrolerzy są zobowiązani zapoznać pasażera z treścią dokumentu z kontroli biletów i po uzyskaniu jego podpisu wręczyć pasażerowi oryginał dokumentu. W przypadku gdy pasażer odmówi podpisania lub przyjęcia dokumentu z kontroli biletów, fakt ten odnotowuje się na dokumencie kontroli.

13. Na każde żądanie pasażera, kontrolerzy muszą umożliwić pasażerowi spisanie swojego numeru służbowego oraz poinformować o miejscu i terminie składania skarg i reklamacji.

14. Kontrolerzy są upoważnieni i zobowiązani do zatrzymania za pokwitowaniem :

  •  biletów co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że są sfałszowane, przerabiane,
  •  dokumentów uprawniających do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, jeżeli legitymuje się nimi osoba, której dokumenty te nie dotyczą lub jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie, że są podrobione lub przerabiane. W takich sytuacjach należy ustalić tożsamość pasażera na podstawie innych dokumentów względnie postąpić zgodnie z zasadami określonymi w pkt.11.

15. Pasażer, który w czasie kontroli, mimo braku odpowiedniego dokumentu przewozu odmawia zapłacenia należności i okazania dokumentu tożsamości podlega karze grzywny w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

16. Pasażer, który w czasie kontroli nie pozostał w pojeździe lub na przystanku wskazanym przez kontrolera do czasu przybycia Policji lub innych organów porządkowych podlega karze grzywny w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. Nr 50, poz.601 z poźn. zm.), Regulamin przewozu osób i bagażu środkami publicznego transportu zbiorowego w Bydgoszczy, Przepisy taryfowe obowiązujące przy korzystaniu z usług przewozowych środkami publicznego transportu zbiorowego w Bydgoszczy,

Przepisy porządkowe dotyczące przewozu osób i bagażu
w publicznym transporcie zbiorowym w Bydgoszczy.

(obowiązują od 01.04.2015 r.)

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Przepisy porządkowe zwane dalej „Przepisami" stosuje się w gminnych przewozach pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej organizowanych przez Miasto Bydgoszcz.
2. Przepisy regulują sprawy ochrony życia, zdrowia i mienia oraz porządku i bezpieczeństwa publicznego osób korzystających z publicznego transportu zbiorowego.
§ 2. Użyte w treści określenia oznaczają:
1) „operator" – operator publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz.13 z późn. zm.),
2) „pasażer" - osoba korzystająca z usług przewozowych świadczonych przez operatora,
3) „pojazd" - środek transportu tj. tramwaj lub autobus należący do operatora, przeznaczony do przewozu osób, spełniający warunki określone przepisami o ruchu drogowym i innymi przepisami w tym zakresie.

Rozdział 2
Przewóz osób

§ 3. 1. Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego dozwolone jest tylko na odpowiednio oznakowanych przystankach, po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
2. W trakcie wsiadania, przebywania w pojeździe i wysiadania pasażer zobowiązany jest stosować się do napisów lub piktogramów o charakterze porządkowym, w które wyposażony jest pojazd.
3. Wsiadanie do pojazdu na przystankach początkowych dozwolone jest dopiero po zakończeniu przez kierującego pojazdem czynności związanych ze sprawdzeniem stanu technicznego pojazdu oraz ze zmianą kierunku jazdy.
4. Pasażer zamierzający wysiąść na przystanku oznaczonym "na żądanie" zobowiązany jest wcześniej uprzedzić o tym kierującego pojazdem lub nacisnąć przycisk sygnalizacyjny, a osoba zamierzająca wsiąść na takim przystanku powinna dać wyraźny znak podniesioną ręką.
5. W pojazdach wyposażonych w urządzenie do samoobsługowego otwierania drzwi i odpowiednio oznakowanych pasażer może samodzielnie otwierać drzwi po zatrzymaniu pojazdu na przystanku.
6. W przypadku awaryjnego opuszczenia pojazdu poza przystankami pasażerowie zobowiązani są do zachowania szczególnej ostrożności.
7. Pasażerowie zajmujący miejsca stojące powinni w czasie jazdy trzymać się przeznaczonych do tego uchwytów lub poręczy.
8. Pasażerowie zajmujący miejsca przeznaczone dla inwalidy lub osoby z dzieckiem na ręku zobowiązani są do zwolnienia tych miejsc, w razie zgłoszenia chęci ich zajęcia przez osoby uprawnione.
9. Pasażerowie zobowiązani są umożliwić ustawienie wózka inwalidzkiego lub dziecięcego na stanowisku przeznaczonym do tego celu. Pasażer przewożący w tym miejscu duży rower zobowiązany jest w takiej sytuacji opuścić pojazd.
10. Jeżeli pojazd jest odpowiednio wyposażony, pasażer poruszający się na wózku inwalidzkim powinien zabezpieczyć się za pomocą pasów bezpieczeństwa.
11. Przewożone wózki dziecięce powinny być ustawione w taki sposób, ażeby uniemożliwić ich przemieszczenie się w trakcie jazdy. Dziecko jadące w wózku powinno być zabezpieczone służącym temu wyposażeniem.
§ 4. Pasażerom zabrania się:
1) wsiadania i wysiadania po sygnale odjazdu,
2) podchodzenia do krawędzi platformy przystankowej w momencie podjeżdżania pojazdu na przystanek,
3) jazdy na stopniach lub zewnętrznych częściach pojazdu,
4) otwierania drzwi pojazdu w czasie jazdy,
5) wychylania się z pojazdu i opierania się o drzwi podczas jazdy,
6) wchodzenia do pojazdu w łyżworolkach, wrotkach lub w podobnym sprzęcie,
7) siadania na barierkach ochronnych w przegubie autobusu lub tramwaju,
8) zajmowania miejsca w pobliżu kierującego pojazdem w sposób ograniczający jego pole widzenia,
9) prowadzenia podczas jazdy rozmów z kierującym pojazdem, przebywania
w kabinie kierującego pojazdem, ani zachowywania się w inny sposób utrudniający prowadzenie pojazdu,
10) wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu w czasie jazdy lub postoju,
11) nieuzasadnionego dawania sygnału zatrzymania pojazdu,
12) używania w nieuzasadnionych przypadkach urządzeń alarmowych, hamulca bezpieczeństwa, awaryjnego otwieranie drzwi, wyjść awaryjnych, środków ochrony przeciwpożarowej oraz innych urządzeń technicznych,
13) spożywania w trakcie podróży napojów alkoholowych, palenia tytoniu oraz używania środków odurzających i tzw. e-papierosów.

Rozdział 3
Przewóz rzeczy i zwierząt

§ 5. Pasażerowie mogą przewozić wyłącznie rzeczy i zwierzęta niezagrażające bezpieczeństwu i porządkowi w pojeździe.
§ 6. 1. Pasażerowie zobowiązani są nadzorować w czasie podróży przewożony bagaż.
2. Przewożone rzeczy i zwierzęta powinny być umieszczone w pojeździe w sposób nieutrudniający przejścia, nienarażający współpasażerów na zanieczyszczenie odzieży lub inne niewygody oraz niezasłaniający widoczności kierującemu pojazdem.
3. Przewożone rzeczy powinny być zabezpieczone w czasie jazdy przed przemieszczaniem się. Narty mogą być przewożone wyłącznie w pokrowcach.
4. Przewożone małe zwierzęta domowe muszą być umieszczone w koszach lub klatkach albo zabezpieczone w inny sposób przed ucieczką lub wyrządzeniem szkody pasażerom.
5. Przewóz psa może odbywać się wyłącznie pod opieką pełnoletniego pasażera oraz pod warunkiem, że pies jest trzymany na smyczy i ma założony kaganiec, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Zasady wymienione w ust. 5 nie dotyczą psów pełniących określone funkcje wynikające z odrębnych przepisów.
§ 7. W pojazdach zabroniony jest przewóz :
1) niezabezpieczonych ostrych narzędzi, białej broni i innych przedmiotów mogących stwarzać zagrożenie dla współpasażerów,
2) otwartych pojemników ze smarami, farbami itp.,
3) przedmiotów cuchnących, łatwopalnych, o właściwościach wybuchowych, żrących, radioaktywnych, trujących oraz innych przedmiotów lub materiałów niebezpiecznych,
4) zwierząt mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa innych pasażerów lub uciążliwych z innych powodów,
5) nabitej broni, z wyjątkiem broni przewożonej przez osoby, których zasady postępowania określają odrębne przepisy.

Rozdział 4
Postanowienia końcowe

§ 8. W sprawach nieuregulowanych w niniejszych Przepisach zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

Podstawa prawna;
Uchwała Nr VIII/48/15 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie ustalenia przepisów porządkowych w publicznym transporcie zbiorowym w Bydgoszczy
Załączniki do pobrania:

Regulamin przewozu osób i bagażu środkami publicznego transportu zbiorowego w Bydgoszczy.

 

(ważny od dnia 1 lutego 2012r.)

Podstawa prawna: Uchwała nr XVII/313/11 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 23 listopada 2011r.

I. Przepisy ogólne

§ 1. Regulamin przewozu osób i bagażu stosuje się przy korzystaniu z usług przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym o charakterze użyteczności publicznej organizowanym przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, zwany dalej „ZDMiKP".
§ 2. 1. Przez określenie „operator" rozumieć należy przedsiębiorcę upoważnionego
do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł
z ZDMiKP umowę o świadczenie usług przewozowych w ramach publicznego transportu zbiorowego.
2. Przez określenie „pojazd" należy rozumieć środek transportu tj. tramwaj lub autobus należący do operatora, przeznaczony do przewozu osób, spełniający warunki określone przepisami o ruchu drogowym i innymi przepisami w tym zakresie.
§ 3. 1. Operator jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz do należytej obsługi przewozu.
2. Pasażerowie korzystający z przejazdów, a także obsługa pojazdów, personel nadzoru ruchu i kontrolerzy biletów, zobowiązani są do przestrzegania niniejszego Regulaminu.
3. Operator obowiązany jest umieścić w pojeździe w widocznym miejscu cechy identyfikujące obsługę pojazdu.
4. W każdym pojeździe powinna być wywieszona informacja dotycząca wysokości opłat za przejazd, zakresu ulg i zwolnień z opłat oraz przepisów taryfowych i porządkowych związanych z korzystaniem z usług przewozowych środkami publicznego transportu zbiorowego.
5. Operator poprzez obsługę pojazdu i personel nadzoru ruchu zapewnia pasażerom bezpośrednią informację dotyczącą w szczególności czasu odjazdu z przystanku początkowego, trasy i kierunku jazdy, itp.
6. W każdym pojeździe powinna znajdować się informacja o trybie składania skarg i wniosków dotyczących jakości świadczonych usług przewozowych.
7. Pasażer ponosi odpowiedzialność finansową, za szkody powstałe wskutek uszkodzenia lub zanieczyszczenia z jego winy pojazdu lub innych urządzeń komunikacyjnych na zasadach określonych w przepisach Kodeksu cywilnego.
8. Operator odpowiada za szkody jakie poniósł pasażer w związku z realizacją przewozów w trybie obowiązujących przepisów Prawa przewozowego oraz odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.
§ 4.1. Znalazca rzeczy zagubionej lub porzuconej w pojeździe powinien przekazać tę rzecz obsłudze pojazdu.
2. Znalazcy przysługuje prawo sprawdzenia, czy wydana przez niego rzecz, została przez obsługę pojazdu przekazana do miejsca przechowywania rzeczy znalezionych w siedzibie przewoźnika, którego pojazd dotyczy.
3. Szczegółowe zasady postępowania z rzeczami znalezionymi lub porzuconymi w pojazdach, regulują odrębne przepisy.
 
II. Zasady korzystania z pojazdów

§ 5. 1. Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego dozwolone jest tylko na wyznaczonych do tego celu przystankach i po całkowitym zatrzymaniu się pojazdu
2. Wsiadanie do pojazdu na przystankach krańcowych dozwolone jest dopiero po zakończeniu przez obsługę pojazdu czynności związanych ze sprawdzeniem stanu technicznego pojazdu oraz ze zmianą kierunku jazdy.
3. Obsługa pojazdu po zakończeniu czynności, o których mowa w ust. 2, obowiązana jest niezwłocznie podjechać pojazdem na przystanek dla wsiadających (nie dotyczy pojazdów uszkodzonych oraz pojazdów, których obsługa ma wyznaczoną przerwę na posiłek), w celu umożliwienia osobom oczekującym na przystanku zajęcia miejsca w pojeździe.
4. Zabronione jest ruszanie pojazdem z przystanku przed zamknięciem drzwi.
5. Sygnał odjazdu pojazdu z przystanku daje obsługa pojazdu po uprzednim sprawdzeniu, że wszystkie osoby wsiadające są wewnątrz pojazdu, a wysiadające zdążyły już opuścić pojazd.
6. W pojazdach wyposażonych w urządzenie do otwierania drzwi przez pasażera i odpowiednio oznakowanych pasażer może samodzielnie otwierać drzwi.
7. W trakcie wsiadania, przebywania w pojeździe i wysiadania pasażer powinien stosować się do napisów lub piktogramów o charakterze porządkowym, w które wyposażony jest pojazd.
8. Pasażer zamierzający wysiąść na przystanku oznaczonym "na żądanie" obowiązany jest wcześniej uprzedzić o tym obsługę pojazdu lub nacisnąć przycisk sygnalizacyjny, a osoba zamierzająca wsiąść na takim przystanku daje wyraźny znak podniesioną ręką.
9. Pasażerowie zajmujący miejsca stojące, powinni w czasie jazdy trzymać się przeznaczonych do tego uchwytów lub poręczy.
10. Pasażerowie, którzy zajmą miejsca przeznaczone dla inwalidy lub osoby z dzieckiem na ręku, obowiązani są do zwolnienia tych miejsc, w razie zgłoszenia chęci ich zajęcia przez osoby, dla których miejsca te są przeznaczone.
11. Pasażerowie nie mogą zajmować miejsca w pobliżu kierującego pojazdem w sposób ograniczający jego pole widzenia, ani zachowywać się w sposób utrudniający kierującemu prowadzenie pojazdu.
12. Pasażer może zakupić bilet lub uzyskać informacje od prowadzącego pojazd wyłącznie w czasie postoju na przystanku.
13. Kierującemu pojazdem zabrania się w czasie jazdy prowadzenia rozmów, spożywania posiłków i palenia tytoniu oraz przewożenia osób postronnych w kabinie kierowcy.
14. Obsługa pojazdu może odmówić przewozu osób zagrażających bezpieczeństwu lub porządkowi w pojeździe.
15. Osoby uciążliwe dla innych pasażerów lub odmawiające uregulowania opłat za przejazd mogą być usunięte z pojazdu chyba, że naruszałoby to zasady współżycia społecznego.
16. Zabronione jest i traktowane jako zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku w pojeździe :
  • nieuzasadnione dawanie sygnału odjazdu lub zatrzymania pojazdu,
  • wsiadanie i wysiadanie po sygnale odjazdu,
  • zanieczyszczanie i zaśmiecanie pojazdu lub niszczenie jego urządzeń i wyposażenia,
  • wychylanie się z pojazdu i opieranie się o drzwi podczas jazdy,
  • spożywanie artykułów żywnościowych mogących wyrządzić szkodę innym pasażerom lub zanieczyścić wnętrze pojazdu,
  • spożywanie napojów alkoholowych oraz palenie tytoniu,
  • granie na instrumentach muzycznych, korzystanie z urządzeń radiofonicznych lub zakłócanie w inny sposób spokoju w pojeździe,
  • wyrzucanie jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu w czasie jazdy lub postoju,
  • siadanie na barierkach ochronnych w przegubie autobusu,
  • wchodzenie do pojazdu w łyżworolkach, wrotkach lub w podobnym sprzęcie,
  • wykonywanie czynności, które mogą narazić współpasażerów na szkody, obrażenia lub niewygodę,
  • używanie w nieuzasadnionych przypadkach urządzeń alarmowych, hamulca bezpieczeństwa, awaryjne otwieranie drzwi, wyjść awaryjnych, środków ochrony przeciwpożarowej oraz innych urządzeń technicznych,
  • żebranie i prowadzenie sprzedaży obnośnej,
  • kwestowanie, nalepianie plakatów i ogłoszeń, rozrzucanie i rozdawanie ulotek oraz materiałów reklamowych bez zgody przewoźnika lub ZDMiKP,
  • wykonywanie innych czynności niedozwolonych w miejscach publicznych.
17. Osoby, które pomimo odmowy przewozu zgodnie z ust. 14 lub nieprzestrzegania przepisów zawartych w ust. 16 pozostają w pojeździe, zobowiązane są go opuścić na wezwanie obsługi pojazdu, służb nadzoru lub innych upoważnionych do tego osób. W przypadku, gdy będzie to miało wpływ na nie wykonanie lub opóźnienie kursu, pasażer zostanie obciążony dodatkowymi kosztami, a w żadnym przypadku nie przysługuje mu zwrot wartości skasowanego biletu.
18. W razie wprowadzenia przez przewoźnika specjalnie oznakowanych pojazdów do przewozu określonych grup pasażerów, osoby nie należące do określonych grup pasażerów nie mogą być tym pojazdem przewożone.

 

III. Przewóz bagażu i zwierząt


§ 6. 1. Pasażerowie mogą przewozić w pojazdach bagaż ręczny, o ile istnieje możliwość takiego umieszczenia go w pojeździe, że nie utrudnia przejścia i nie naraża
na zanieczyszczenie odzieży innych pasażerów, nie zasłania widoczności kierującemu pojazdem, ani w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu.
2. Pasażerowie mogą również przewozić małe zwierzęta domowe, o ile nie są one uciążliwe dla innych pasażerów i są zabezpieczone przed ucieczką lub wyrządzeniem szkody pasażerom.
3. Przewóz dużego psa może odbywać się wyłącznie pod opieką dorosłego pasażera oraz pod warunkiem, że pies jest trzymany na smyczy i ma założony kaganiec.
4. Z uwzględnieniem zapisów ust. 1 dozwolony jest przewóz następującego rodzaju bagażu: przedmiotów nie przekraczających rozmiarów 90x75x40 cm. lub 10x10 cm. z długością do 220 cm. lub przedmiotów płaskich 100x90 cm., wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, rowerków dziecięcych, dużych rowerów oraz instrumentów muzycznych i sztalug.
5. W czasie przewozu wózka spacerowego wraz z dzieckiem, dziecko musi być z niego wyjęte, a jeśli pozostaje w wózku - musi być zabezpieczone odpowiednimi szelkami.
6. Nadzór nad przewożonym bagażem ręcznym i zwierzętami sprawuje pasażer, do którego bagaż lub zwierzę należy.
7. Bagażu i zwierząt nie wolno umieszczać na miejscach przeznaczonych do siedzenia.
8. W pojazdach nie wolno przewozić :
  • przedmiotów, które przekraczają rozmiary, podane w ust. 4,
  • przedmiotów, które mogą wyrządzić szkodę innym pasażerom, przez zanieczyszczenie lub uszkodzenie ciała, odzieży, albo które mogą uszkodzić lub zanieczyścić pojazd (np. ostrych narzędzi, jak piły, biała broń lub       kosy, otwartych pojemników ze smarami, farbami itp.)
  • przedmiotów cuchnących, łatwopalnych, o właściwościach wybuchowych, żrących, radioaktywnych, trujących oraz innych materiałów niebezpiecznych,
  • przedmiotów wywołujących uczucie odrazy,
  • nabitej broni, za wyjątkiem osób pełniących służbę publiczną lub wojskową w czasie przejazdu służbowego. Nabita broń w tym przypadku musi być odpowiednio zabezpieczona.
9. Jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że pasażer przewozi mimo zakazu przedmioty określone w ust. 8, obsługa pojazdu może odmówić przewozu lub dalszego przewozu takich osób i przedmiotów.

 

IV. Zasady kontroli biletów


§ 7. 1. Uprawnione do kontroli biletów są osoby upoważnione przez ZDMiKP, posiadające umieszczony w widocznym miejscu identyfikator zawierający informacje określone przepisami Prawa przewozowego.
2. W czasie korzystania ze środków publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez ZDMiKP, pasażerowie zobowiązani są do posiadania i okazania w trakcie kontroli ważnego biletu o wartości zgodnej z obowiązującym cennikiem opłat.
3. W razie korzystania z przejazdu ulgowego lub bezpłatnego, pasażerowie zobowiązani są dodatkowo do posiadania i okazywania na wezwanie kontrolera, dokumentu uprawniającego do takiego przejazdu.
4. Kontrolerzy uprawnieni są również do sprawdzania, czy pasażerowie przewożą dozwolony bagaż lub zwierzęta.
5. Pasażer, który :
    1) nie okazał ważnego biletu potwierdzającego uiszczenie należności za przejazd lub przewoził bagaż nie dopuszczony do przewozu,
    2) nie okazał dokumentu uprawniającego do przejazdu na podstawie biletu ulgowego lub przejazdu bezpłatnego - zobowiązany jest do uiszczenia opłaty przewozowej zgodnie z obowiązującym cennikiem opłat oraz opłaty   dodatkowej w wysokości ustalonej w odrębnych przepisach.
6. Skasowanie biletu po ogłoszeniu kontroli biletowej nie zwalnia pasażera z obowiązku uiszczenia opłaty dodatkowej.
7. Skasowany bilet jednorazowy lub bilet czasowy i okresowy na okaziciela nie okazany przez pasażera podczas kontroli nie stanowi podstawy do anulowania opłaty dodatkowej w trybie reklamacyjnym.
8. W razie odmowy zapłacenia należności, o których mowa w ust. 5 pkt 2 kontroler ma prawo żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera.
9. W razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu tożsamości kontroler ma prawo ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania pasażera i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9 do czasu przybycia Policji lub innych organów porządkowych, pasażer zobowiązany jest pozostać w pojeździe, w którym jest przeprowadzana kontrola lub na przystanku wskazanym przez kontrolera.
11. Bilety i legitymacje, co do których istnieje podejrzenie, że są przerabiane lub podrabiane oraz nośniki biletu elektronicznego imiennego które nie są własnością pasażera, kontroler ma prawo zatrzymać za pokwitowaniem dokonanym na druku wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej, jednocześnie sporządzając notatkę z tej czynności, niezwłocznie przekazywaną do ZDMiKP lub do innej jednostki kontrolującej upoważnionej przez ZDMiKP do kontroli biletów. 



V. Postępowanie reklamacyjne


§ 8. 1. Pasażerowi przysługuje prawo złożenia skargi lub reklamacji z tytułu:
  • niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu – w siedzibie ZDMiKP,
  • jeżeli nie zgadza się z treścią wystawionego wezwania do zapłaty i może udowodnić, że posiadał ważny dokument przewozu lub dokument poświadczający uprawnienie do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego – w punkcie składania reklamacji ZDMiKP wskazanym w wezwaniu do zapłaty.
2. Reklamację składa się w formie pisemnej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami dotyczącymi postępowania reklamacyjnego.
3. Odpowiedzi na reklamacje udziela ZDMiKP niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 30 dni od daty przyjęcia. 



VI. Postanowienia końcowe


§ 9. 1. ZDMiKP oraz przewoźnicy realizujący przewozy w ramach publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez ZDMiKP, każdy w swoim zakresie, wykonują ciążące na nich obowiązki oraz przysługujące im uprawnienia, wynikające z postanowień Regulaminu.
2. W sprawach nie objętych Regulaminem zastosowanie znajdują właściwe przepisy ustawy z dnia 15 listopada 1984r. – Prawo przewozowe (Dz.U. z 2000r. Nr 50, poz. 601
z późn. zm.), ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U.z 2011r. Nr 5, poz. 13) oraz Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Strona 5 z 5