Aktualności
- Szczegóły
Podczas prac na zlecenie MWiK ekipy budowlane odsłoniły zabytkowy bruk oraz tory tramwajowe, po których od 1901 roku kursowała linia „biała”.
Trwa budowa zbiornika retencyjnego na ulicy Ks. A. Kordeckiego. Podczas prac odkopano dawne tory tramwajowe. Przebiegająca przez tę część miasta linia została uruchomiona w 1901 roku i była trzecią w Bydgoszczy. Trasa biała, nazywana również C, biegła od Skrzetuska przez ul. Jagiellońską do placu Teatralnego, a następnie przez Marszałka F. Focha, Ks. A. Kordeckiego, św. Trójcy, Nakielską na Wilczak. Tramwaje kursowały co 12 minut.
Do 1920 roku była to linia podmiejska, ponieważ dzielnice Wilczak i Skrzetusko (dawniej Szretery) znajdowały się poza granicami miasta. Podczas wojny zniszczone zostały mosty nad Brdą, przez co po 1945 roku tramwaje kursowały jedynie do placu Teatralnego. Ruch tramwajowy powrócił do rozkładów sprzed wojny w 1947 roku, a rok później zmieniły się oznaczenia. Linia „biała”, czyli C została ostatecznie przekształcona w linię numer 3.
W 1973 roku powstały nowe torowiska, a „trójka” zmieniła swoją trasę i zaczęła jeździć na Wilczak przez rondo Grunwaldzkie. Układ torowy w okolicach ulicy Świętej Trójcy został wówczas zlikwidowany.
Informacje zaczęrpnięte z publikacji "Bydgoskie tramwaje" autorstwa Stanisława Sitarka i Dariusza Walczaka.
- Szczegóły
Trwają przygotowania do modernizacji wiaduktu nad ulicą Brzechwy w Fordonie. Wstępna koncepcja zakłada między innymi poszerzenie konstrukcji oraz wybudowanie brakującego chodnika i nowych schodów. Lepiej skomunikuje to miejską infrastrukturę z przebudowaną stacją Bydgoszcz Fordon.
Drogowy wiadukt nad ulicą Brzechwy wybudowano wraz z kolejowym na początku lat 80. XX wieku. Konstrukcja wymaga wykonania robót budowlanych, które zapewnią dalsze bezpieczne użytkowanie. Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy prac w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres zadania będzie obejmował:
- wzmocnienie konstrukcji i nałożenie nowej izolacji przeciwwodnej,
- poszerzenie wiaduktu o chodnik po stronie południowej (od strony ul. Fordońskiej),
- ułożenie nowego chodnika po stronie północnej,
- rozbiórkę starych schodów prowadzących po stronie wschodniej z wiaduktu ze stacji na ul. Brzechwy i zastąpienie ich nowymi,
- budowę nowych schodów po stronie zachodniej, które będą prowadziły ruch ze stacji i z wiaduktu na ul. Brzechwy,
- przystosowanie przestrzeni podmostowej do poprowadzenia ciągów rowerowych wzdłuż ul. Brzechwy.
Dysponujemy już zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej. Przetarg planowany jest w pierwszej połowie przyszłego roku. Miasto zabezpiecza na ten cel 2,5 mln zł.
Dzięki tej inwestycji ułatwimy też dojście do modernizowanej stacji Bydgoszcz Fordon. Trwają na niej prace związane z przebudową układu torowego i elektryfikacją co pozwoli zwiększyć przepustowość linii w stronę Chełmży, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Zakres zadania obejmuje też naprawę wiaduktu kolejowego nad ul. J. Brzechwy. W inwestycji prowadzonej przez Polskie Linie Kolejowe pomagają europejskie środki z Krajowego Planu Odbudowy. Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.
Warto wiedzieć
Stacja Bydgoszcz Fordon została przebudowana w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych, kiedy to wybudowano ul. j. Brzechwy, a przy zmodernizowanej stacji ulokowano pętlę autobusową, umożliwiającą przesiadkę z autobusu do pociągu niemal „drzwi w drzwi”. Przez kilka lat kończyła się tutaj trasa autobusów linii nr 70 i 104 oraz kursy kolejki elektrycznej relacji Bydgoszcz Główna – Bydgoszcz Fordon. Ulicę J. Brzechwy wyremontowaliśmy w 2016 roku.
- Szczegóły
Ulicami miasta przejedzie mierzący pięćdziesiąt sześć metrów transport z kładką pieszo-rowerową, która połączy budowane drogi rowerowe wzdłuż ulicy Fordońskiej. Do pokonania będzie trasa z Glinek na Siernieczek.
Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu drogowym i skrócić czas prac budowlanych, wykonywanych na południowej jezdni ul. Fordońskiej, wykonawca zmontuje kładkę na swojej hali i przetransportuje ją w nocy na miejsce docelowego montażu. Transport tak dużej konstrukcji przez ulice Bydgoszczy jest niecodziennym przedsięwzięciem, które wymaga szeregu przygotowań, m.in. demontażu licznych znaków drogowych, słupów oświetlenia ulicznego oraz elementów sygnalizacji świetlnej na trasie jej przejazdu.
Sam rozładunek gotowej konstrukcji oraz montaż zostaną przeprowadzone na jezdni południowej ul. Fordońskiej, która na ten czas zostanie wyłączona z użytkowania. Oznacza to, że ruch na ul. Fordońskiej będzie odbywał się wyłącznie jezdnią północną, na której na ten czas zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy. Działania te są planowane na jeden grudniowy weekend, czyli od piątku, 05.12. (godziny wieczorne 21:00-22:00) do godzin wczesnoporannych (godz. 4:00) w poniedziałek, 08.12.2025. Zamknięty zostanie również odcinek ul. Sochaczewskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Fordońską. Dojazd do osiedla Siernieczek możliwy będzie z wykorzystaniem ulic Kaplicznej i Żyrardowskiej.
Transport wielkogabarytowy, w asyście pojazdów pilotażowych, wyruszy z hali produkcyjnej wykonawcy, którym jest firma Kormost, w piątek (5 grudnia) około północy. Dotarcie na miejsce, czyli na ulicę Fordońską, zajmie szacunkowo 2- 3 godziny.
Dodatkowo od soboty (06.12.2025) wyłączony zostanie całkowicie ruch pieszych na ul. Fordońskiej, na odcinku od ul. Wiślanej do ul. Sochaczewskiej (oraz od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej). Przypominamy, że na wskazanym odcinku komunikacja publiczna będzie funkcjonowała za darmo.
Droga rowerowa wzdłuż ulicy Fordońskiej
Kładka jest częścią inwestycji polegającej na budowie drogi rowerowej po południowej stronie ulicy Fordońskiej od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej.
Konstrukcja, która będzie przebiegać nad magistralą węglową i połączy ścieżki dla jednośladów, składa się z dwóch kratownic o długości 45 metrów. Z myślą o użytkownikach jednośladów ciąg rowerowy nad samymi torami kolejowymi będzie chroniony osłonami przeciwporażeniowymi, a na pozostałej długości – balustradą. Do wykonania kładki przeznaczono ponad 41 ton stali, na których ułożone zostanie ponad 130 ton betonu zbrojonego.
Warta ponad 10 milionów inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres zadania obejmuje też wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej, nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych, wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną wraz z dobudowaniem lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską.
Szczegóły na załączonym planie.
- Szczegóły
Akcja Zima na drogach Bydgoszczy trwa nieprzerwanie od środy ubiegłego tygodnia. Działania przeciwdziałające skutkom opadu śniegu w czwartek oraz opadom marznącego deszczu od godzin porannych w sobotę realizuje na terenie miasta 13 pługosolarek, 10 mikrociągników oraz 100 osób dokonujących oczyszczania ciągów pieszych. Całość działań koordynowana jest przez dyżurnych Akcji Zima, pracujących całą dobę.
Oczyszczanie zimowe zawsze rozpoczynamy od zapewnienia przejezdności głównych ciągów komunikacyjnych, po których porusza się komunikacja publiczna, następnie oczyszczamy przejścia dla pieszych, strefy przystanków komunikacji publicznej oraz dojścia do tych punktów. W kolejnych działaniach pracownicy przechodzą na wyznaczone odcinki chodników.
Pomimo wzmożonych działań w ostatnich dniach, ich efekt odbiega od oczekiwań, szczególnie pieszych użytkowników dróg. Tak, jak wiele polskich miast, Bydgoszcz zmaga się z problemem oblodzenia w skali, którą trudno było przewidzieć. Sobotni marznący deszcz padający na zmarznięte podłoże pokrył w wielu miejscach wysypane materiały, które miały poprawić przyczepność nawierzchni chodników, a w niektórych jeszcze nieodgarnięty śnieg. To znacznie utrudniło akcję odśnieżania ręcznego przez wynajęte do tego celu firmy. Kontrola oczyszczania przez ww. firmy w wielu miejscach wykazała szereg nieprawidłowości, m.in. omijanie trudniejszych odcinków a w skrajnych przypadkach brak podjęcia samodzielnych działań interwencyjnych po ustaniu opadów. To niedopuszczalne - wobec wykonawców, którzy nie wywiązali się z obowiązków zostaną wyciągnięte konsekwencje.
Akcja oczyszczania zimowego trwa, do działań włączyliśmy również pracowników obwodów drogowych, którzy podejmują interwencje w miejscach szczególnie niebezpiecznych oraz kontrolują rejony, by kierować działania w miejsca najbardziej zanieczyszczone.
Dziś (niedziela, 30 listopada) wszyscy wykonawcy odśnieżania ręcznego są w swoich rejonach, dodatkowo akcje oczyszczania ręcznego zaplanowaliśmy na godziny nocne i wczesnoporanne w poniedziałek. Ulice objęte akcją zimowego utrzymania są pod całodobową kontrolą dyżurnego Akcji Zima. Sytuacja na chodnikach nadal nie jest dobra, dlatego prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności. Podkreślamy, że skala zjawiska (intensywne opady marznącego deszczu) nie dała nam szans na działania tak skuteczne, by chodniki były dostępne dla pieszych w całym mieście.
Marznący sobotni deszcz zniweczył nie tylko pracę miejskich służb utrzymania, ale również pracę wielu mieszkańców, którzy odśnieżyli chodniki przed swoimi posesjami. Oczyszczanie całego Miasta wymaga zaangażowania wielu osób, w tym właścicieli posesji, Spółdzielni Mieszkaniowych, zakładów pracy, innych instytucji, do których przylegają chodniki.
Zbieg tak wielu niekorzystnych czynników atmosferycznych w krótkim czasie (śnieg, deszcz przy ujemnych temperaturach powietrza i gruntu) doprowadziły do wystąpienia anomalii i wyjątkowego oblodzenia na terenie całego miasta. Z podobną sytuacją borykają się w tych dniach inne polskie miasta. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.






