Kolejny odcinek Wielkiej Pętli Fordonu GOTOWY
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada budowę nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej, otaczającej wszystkie fordońskie osiedla.
W pierwszej kolejności wykonaliśmy trasę nad brzegiem Wisły.
Teraz przyszła pora na ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów.
Prace budowalne właśnie dobiegły końca.
Inwestycję przy ul. Geodetów wybrali do realizacji mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Prace realizowała firma Strabag.
Wartość zadania to ponad 1,6 mln zł.
Obecnie trwają prace odbiorowe.
W ramach inwestycji powstał ciąg pieszo-rowerowy, przebudowywane zostały też zjazdy na teren posesji.
Twardą nawierzchnię i wyniesioną formę zyskało skrzyżowanie ulic Tatrzańskiej i Wierchowej.
Na skrzyżowaniu z ul. Wyzwolenia pojawił się bezpieczny przejazd oraz przejście dla pieszych.
Z trasy korzystają już piesi, biegacze i rowerzyści.
Przypominamy, że pod koniec ubiegłego roku oddany został do ruchu ciąg pieszo-rowerowy na ul. Promenada nad brzegiem Wisły.
To również odcinek Wielkiej Pętli Fordonu, która docelowo będzie miała ponad 20 km długości.
Wielka Pętla Fordonu
Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego. Poprzez ulice Wierchową i Geodetów poprowadzi w kierunku wału przeciwpowodziowego otaczającego Fordon od wschodu. Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu Politechniki Bydgoskiej dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego. Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa.
Kolejne odcinki Wielkiej Pętli w przygotowaniu:
- trwają prace projektowe dla odcinka pomiędzy Szkołą Podstawową przy ul. Kromera a ul. Sudecką. Dokumentacja i niezbędne pozwolenia zostaną skompletowane w 2025 roku.
- powstaje też dokumentacja dla drogi rowerowej, która połączyć ma istniejącą drogę w kierunku Jarużyna z okolicą pętli autobusowej na osiedlu Tatrzańskim
- obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na odcinek od Sudeckiej do granicy Miasta.
Przebudowa ulic w Salonie Bydgoszczy – pierwsze prace przy Rybim Rynku
Rozpoczęły się pierwsze prace przy Rybim Rynku. Plac stanie się miejscem do spotkań i spacerów. Zasadzimy nowe drzewa, ustawimy ławki i stylowe lampy.
To kolejny etap rewitalizacji Salonu Bydgoszczy.
W jej ramach też kilka uliczek w centrum, zyskuje stylowe nawierzchnie i nowe oświetlenie.
Większość tych robót właśnie dobiega końca.
W pierwszej kolejności wykonywane były prace na uliczkach śródmieścia.
Nawierzchnie zostały już wymienione na ulicach: Przyrzecze (od ul. Farnej do ul. Ku Młynom), Grodzkiej (od ul. Przy Zamczysku w kierunku ul. Bernardyńskiej) oraz ul. Malczewskiego.
Większość robót została też zrealizowana na ul. Zaułek, ul. Pod Blankami (od ul. Długiej do Jana Kazimierza) a także na Przyrzeczu (od ul. Długiej do Ku Młynom).
Obecnie prowadzone są roboty na skrzyżowaniu ul. Pod Blankami przy ul. Trybunalskiej. Po ich zakończeniu wykonawca przeniesie się na odcinek od ul. Jana Kazimierza do ul. Długiej.
Kontynuowane są też prace przy układaniu nawierzchni na odcinku ul. Grodzkiej między Mostową a ul. Malczewskiego oraz przy Rybim Rynku.
Wykonawca przygotowuje się już do przeniesienia zaplecza budowy z Rybiego Rynku, aby móc przystąpić do robót budowlanych w centralnej części placu.
Latem Wykonawca rozpocznie też przebudowę ul. Jana Kazimierza i ul. Przy Zamczysku.
Te prace będą realizowane na końcu, aby zminimalizować utrudnienia w obrębie Placu Kościeleckich, gdzie obecnie trwa jeszcze rewitalizacja.
Będzie pięknie
Przebudowa Rybiego Rynku, zupełnie zmieni jego oblicze. Z placu zniknie parking. Będzie pełnił funkcje placu przeznaczonego wyłącznie dla ruchu pieszego. W rogach placu od strony spichrzy, dosadzimy drzewa, które zostaną dodatkowo podświetlone.
Przy przystanku tramwaju wodnego powstanie podświetlana róża wiatrów.
Montowane będą też stylowe ławki i oświetlenie.
Po zakończeniu drogowej części inwestycji na Rybim Rynku, chcielibyśmy docelowo wprowadzić też dodatkowe elementy, które mają nawiązywać m.in. do historii tego zakątka Bydgoszczy oraz eksponować jego walory.
Planowane jest między innymi umieszczenie przy nabrzeżu żurawia przypominającego o dawnym porcie. Nad tym projektem pracują już studenci Politechniki Bydgoskiej.
Nad rzeką docelowo stanie też rzeźby kobiety sprzedającej śledzie a budynek spichrzy zyska dodatkową Iluminację.
Wykonawcą przebudowy uliczek i Rybiego Rynku jest firma Betpol z Bydgoszczy.
Koszt tej ważnej dla miasta inwestycji wynosi ponad 24 mln.
Wszystkie prace zakończą się pod koniec bieżącego roku.
Bezpieczeństwo - przede wszystkim
Maj to czas Pierwszej Komunii Świętej. Wiele dzieci w tym czasie dostanie w prezencie rower lub hulajnogę elektryczną.
Na trasach pojawi się więc wielu nowych użytkowników, którzy niestety nie znają jeszcze dobrze przepisów o ruchu drogowym.
Przypominamy więc podstawowe zasady bezpieczeństwa dla pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.
Powinniśmy o nich pamiętać - Wszyscy.
Hulanogi elektryczne w przepisach
- dzieci do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
- zakazane jest przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
- hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
- hulajnogą elektryczną ani rowerem nie można przejeżdżać przez przejście dla pieszych (z wyjątkiem przejazdów rowerowych zaznaczonych na czerwono).
- kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
- w przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h.
- hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Rowerem po mieście
- dziecko do 10 lat poruszające się na rowerze jest uznawane jako pieszy. Może więc poruszać się po chodniku ale nie może poruszać się po jezdni ani po ścieżce rowerowej !
- dzieci poniżej 10 roku życia mogą jeździć rowerem tylko pod opieką dorosłych.
- dziecko powyżej 10 lat (do 18 lat) musi posiadać do okazania Kartę rowerową.
Od października ubiegłego roku nie tylko Policja ale też Straż Miejska może karać mandatami rowerzystów i osoby korzystające z elektrycznych hulajnóg. Funkcjonariusze Straży Miejskiej mogą nakładać mandaty od 50 do 500 zł między innymi za: nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu; wyprzedzanie pojazdów na i przed przejściem a także za naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych.
Wszyscy jesteśmy Pieszymi
- pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
- w trakcie przekraczania jezdni nie wolno korzystać z telefonu komórkowego czy innych urządzeń elektronicznych.
- na przejścia sugerowanych (na których nie ma wymalowanych pasów) pieszy nie ma pierwszeństwa przed nadjeżdżającymi pojazdem !
- pieszy wchodząc na przejście dla pieszych nie ma pierwszeństwa przed tramwajem !
Chociaż nie jest to zapisane w przepisach, to jadąc rowerem czy hulajnogą elektryczną, warto używać kasku.
Nowe nawierzchnie na ul. Solskiego i Pięknej. Ostatnie prace wodociągowe na Górzyskowie.
W najbliższych dniach ułożone zostaną na ulicach Pięknej i L. Solskiego docelowe nawierzchnie.
To ostatni element potężnego kontraktu wodociągowego, mającego rozwiązać problem zalewania ważnych ulic.
By przyspieszyć prace będą one wykonywane na całej szerokości jezdni. Funkcjonować będą objazdy.
Na czas robót wodociągowych zmienią się trasy kilku linii autobusowych.
Prace rozpoczną się we wtorek (7 maja).
W ich trakcie wprowadzone zostaną następujące zmiany w organizacji ruchu:
• Zamknięcie ciągu ulic L. Solskiego- Piękna na odcinku (od ul. Kossaka wraz ze skrzyżowaniem do ul. Skorupki wraz z częścią skrzyżowania – północny wlot ul. I. Skorupki będzie również zamknięty)
• Zamknięcia północnego wlotu ul. S. Leszczyńskiego przy skrzyżowaniu z ul. Solskiego
• Zachowanie możliwości przejazdu na kierunku I. Skorupki (od strony ul. Inowrocławskiej)-L. Solskiego (od strony ul. Bielickiej)
Zamknięty ciąg ulic Piękna-L. Solskiego najprościej będzie ominąć korzystając z jednego z dwóch objazdów wytyczonego ulicami:
• Bielicka -Leszczyńskiego -Żuławy- Stroma - pl. Poznański
• Bielicka -Inowrocławską- Żwirki i Wigury-Szubińska
W związku w wprowadzeniem powyższych objazdów, dostosujemy sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach (pl. Poznański oraz Szubińska / Piękna / Gnieźnieńska / Żwirki i Wigury) do zmienionych natężeń ruchu.
Zmiany w komunikacji:
Zamknięcie ciągu ulic Piękna - L. Solskiego oznacza tymczasowe zmiany tras przejazdu linii autobusowych nr 53, 55, 57, 79 i 32N.
Zmianie ulegną również lokalizacje niektórych przystanków, w obrębie realizawanych inwestycji wodociągowych.
- Linia nr 53
kierunek Dworzec Błonie od przystanku Solskiego / Ugory zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, St. Leszczyńskiego, Żuławy, Stromą, Szubińską od przystanku Szubińska / Piękna powrót na swoją trasę;
kierunek Kapuściska od przystanku Szubińska / Gnieźnieńska zostanie skierowana
na trasę czasowo zmienioną ulicami: Szubińską, Stromą, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Bielicką od przystanku Solskiego / Bielicka powrót na swoją trasę;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Solskiego / Bielicka k. Dworzec Błonie,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Piękna / Szubińska k. Kapuściska.
Przystanki na trasie objazdowej:
• Bielicka / Solskiego k. Dworzec Błonie,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Stroma / Orla (w obydwu kierunkach),
• plac Poznański (w obydwu kierunkach)
• Szubińska / Piękna k. Kapuściska.
- Linia nr 55
kierunek Skorupki od przystanku plac Poznański do pętli Skorupki zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Szubińską, Fr. Żwirki i St. Wigury, Inowrocławską.
kierunek Morska od pętli Skorupki do przystanku Szubińska / Piękna zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Inowrocławską, Fr. Żwirkii St. Wigury, Szubińską;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Piękna / Szubińska k. Skorupki,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach)
• Skorupki / Czackiego k. Skorupki,
• Leszczyńskiego / Czackiego k. Morska,
Przystanki na trasie objazdowej:
• Szubińska / Piękna k. Skorupki,
• Szubińska / Gnieźnieńska (w obydwu kierunkach)
• Szubińska / Żwirki i Wigury (w obydwu kierunkach: k. Skorupki po zawrotce na ulicy Szubińskiej tj. przystanek linii nr 69 jadącej w kierunku Tatrzańskie, k. Morska przystanek tymczasowy (istniejący dla komunikacji podmiejskiej) zlokalizowany na wysokości posesji Szubińska 95),
• Żwirki i Wigury / Jaskółcza (w obydwu kierunkach).
- Linia nr 57
kierunek Błonie od przystanku Solskiego / Ugory zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, St. Leszczyńskiego, Żuławy, Stromą, Szubińską od przystanku Połtyna / Szubińska powrót na swoją trasę;
Kierunek Dworzec Główny od przystanku Wysoka / Koszarowa zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: E. Połtyna, Szubińską, Stromą, Żuławy,
St. Leszczyńskiego, Bielicką od przystanku Solskiego / Bielicka powrót na swoją trasę;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Solskiego / Bielicka k. Błonie,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach)
• Piękna / Szubińska k. Dworzec Główny.
Przystanki na trasie objazdowej:
• Bielicka / Solskiego k. Błonie,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Stroma / Orla (w obydwu kierunkach),
• plac Poznański (w obydwu kierunkach),
• Szubińska / Piękna k. Dworzec Główny.
- Linia nr 79
kierunek Rycerska od przystanku Solskiego / Ugory zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, St. Leszczyńskiego, Żuławy, Stromą, Szubińską od przystanku plac Poznański powrót na swoją trasę;
Kierunek Glinki od przystanku rondo Grunwaldzkie zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Kruszwicką, Stromą, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Bielicką od przystanku Solskiego / Bielicka powrót na swoją trasę;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Solskiego / Bielicka k. Rycerska,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Szubińska / Piękna k. Rycerska,
• plac Poznański k. Glinki,
• Piękna / Szubińska k. Glinki.
Przystanki na trasie objazdowej:
• Bielicka / Solskiego k. Rycerska,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Stroma / Orla (w obydwu kierunkach),
• plac Poznański k. Glinki (przystanek linii nr 61 k. rondo Jagiellonów).
- Linia nr 32N
kierunek Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia od przystanku Szubińska / Gnieźnieńska zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Szubińską, Stromą, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Bielicką, Brzozową od przystanku Brzozowa / Jesionowa powrót na swoją trasę;
Kierunek Dworzec Błonie od przystanku Brzozowa / Bielicka zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Stromą, Szubińską od przystanku Szubińska / Piękna powrót na swoją trasę;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Piękna / Szubińska k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Leszczyńskiego / Czackiego (w obydwu kierunkach),
• Inowrocławska / Skorupki k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia,
• Inowrocławska / Zajezdnia (w obydwu kierunkach),
• Brzozowa / Bielicka k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia
Przystanki na trasie objazdowej:
• Piękna / Szubińska k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Bielicka / Solskiego k. Dworzec Błonie,
• Bielicka / Inowrocławska k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia (przystanek tymczasowy – do wystawienia).