Wiosenne porządki z hulajnogami
Powoli rusza sezon na elektryczne hulajnogi.
Przepisy o ruchu drogowym, w których określono zasady poruszania się oraz parkowania takich pojazdów, przynoszą oczekiwane rezultaty. Nie widać już porzuconych czy blokujących przejście hulajnóg.
W tym sezonie wprowadzamy jednak kolejne rozwiązania, dzięki którym jeszcze łatwiej będzie utrzymać porządek na chodnikach w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Parkingu szukaj w apce.
Wspólnie z operatorami wyznaczyliśmy w aplikacjach do wypożyczania hulajnóg, specjalne strefy do parkowania.
W ścisłym centrum miasta, użytkownik tylko w nich może pozostawić hulajnogę i rozliczyć czas przejazdu.
Takich punków z literką "P" mamy w aplikacji dokładnie 27.
Znajdują się w obrębie Starego Rynku, w ciągu ulicy Gdańskiej oraz przy rondzie Jagiellonów.
Dzięki takiemu "wirtualnemu" rozwiązaniu, nie było konieczności malowania dodatkowego oznakowania poziomego na granitowych płytach czy kamiennych kostkach chodnikowych.
Poza ścisłym obszarem centrum, hulajnogi dalej można pozostawiać w strefie, chociaż tu nadal wiele zależy od kultury i odpowiedzialności wypożyczającego. To na nim ciąży obowiązek pozostawienia pojazdu w miejscu, który nie będzie utrudniał poruszania się pieszym i rowerzystom.
Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Zgodnie z przepisami z 2021 roku kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h.
Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Pogoda sprzyja. Czas na Bydgoski Rower Aglomeracyjny.
Od 1 marca trwa sezon na Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA). Przez pierwsze dwa tygodnie z systemu skorzystało już ponad 1200 osób.
W tym roku mamy więcej stacji rowerowych a bezpłatne przejazdy wydłużyliśmy do 30 minut.
Osoby które korzystały z systemu w ubiegłym roku, mogą liczyć na miły prezent.
Umowa z Operatorem została podpisana na jeden sezon a usługa oparta jest wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach. Wszystkie jednoślady już wcześniej zostały oczywiście dokładnie sprawdzone i naprawione.
Operatorem systemu, który potrwa do 31 października, jest firma BIKEU Sp. z o.o.
Więcej stacji rowerowych:
W tym sezonie mamy 53 stacje miejskie oraz 3 sponsorskie.
Dodatkowo operator systemu zamontował we własnym zakresie 6 dodatkowych stacji rowerowych:
stacja nr 57 Rondo Maczka (przy Orlenie)
stacja nr 58 Nad Torem / Karolewska (przy markecie Polo)
stacja nr 59 Modrzewiowa / Sułkowskiego (przy Dworcu Bydgoszcz Leśna)
stacja nr 60 Rondo Toruńskie (przy ul. Bełzy)
stacja nr 61 Grunwaldzka / Filtrowa
stacja nr 62 Inowrocławska / Bielicka
Łącznie w tym sezonie mamy 400 rowerów oraz 62 stacje.
JAK SIĘ ZAPISAĆ:
Korzystanie z systemu wymaga od nowych użytkowników rejestracji.
Zapisywać się można od poniedziałku (26 lutego) używając formularza na stronie bra.org.pl w zakładce "rejestracja".
Po uzupełnieniu danych, zaakceptowaniu regulaminu i wpłaceniu jednorazowej bezzwrotnej opłaty inicjalnej (10zł) otrzymamy na adres e-mail oraz SMSem login i PIN.
Zachęcamy do korzystania także z aplikacji "Freebike" (nie mylić z Freebike 2.0)
Prezent dla byłych użytkowników
Osoby, które korzystały z systemu BRA w 2023 roku, NIE MUSZĄ się ponownie logować ani wpłacać kwoty 10 zł.
Mogą od razu korzystać z systemu (przy zachowaniu minimum 2 zł na koncie na wypożyczenie roweru)
W tym sezonie mamy 3 taryfy: miejską, turystyczną 12h i turystyczną 24h.
Cennik TARYFY MIEJSKIEJ
Jednorazowa, bezzwrotna opłata inicjalna - 10 zł (dla nowych użytkowników)
Od 0 do 30 minuty* - 0 zł
Od 31 do 60 minuty* - 1 zł
Od 61 do 120 minuty* - 4zł
Od 121 do 180 minuty* - 6 zł
Każda następna godzina* - 7 zł
Minimalny stan konta, aby wypożyczyć rower - 2 zł
Maksymalny czas wypożyczenia roweru to 12 godzin
Cennik TARYFY TURYSTYCZNEJ 12 godzinnej to 19zł, a 24 godzinnej to 29zł.
We wszystkich taryfach na jedno konto można wypożyczyć 2 rowery.
Zachęcamy do zapisów i korzystania z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.
Utwardzanie ulic na osiedlach – czas na kolejne zadania
Po zimowej przerwie wznowiliśmy szereg prac przy budowie ulic na bydgoskich osiedlach.
W tym roku twardą nawierzchnię zyska około 30 ulic.
Szereg zadań jest już w realizacji.
W ostatnich latach utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy. Tym samym liczba mieszkańców, którzy mieszkają przy drogach gruntowych, zmniejszyła się o połowę.
100 ulic w ażurach lub ekokostce
Najwięcej ulic zyskuje nawierzchnię z płyt ażurowych. Technologia stosowana jest na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nienarażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Inwestycje realizowane są w standardach, wypracowanych przy wcześniejszych zadaniach. Płyty zawsze stabilizowane są opornikami betonowymi, a część utwardzanej ulicy dedykowaną pieszym wykładana będzie kostką betonową.
Zadania w trakcie:
• ul. Pokładowa (Osowa Góra) – na ukończeniu
• ul. Indycza (Osowa Góra) – w trakcie realizacji
• ul. Mewia (Osowa Góra) - w trakcie realizacji
• ul. Masztowa (Osowa Góra) – w trakcie realizacji
• ul. Wodna (Flisy) – w trakcie realizacji
• ul. Piaski (Piaski) - w trakcie realizacji
Zadania planowane:
• ul. Sępia (Osowa Góra) UD - do realizacji wiosną
• ul. Gołębia (Górzyskowo)– do realizacji wiosną
• ul. Kolibrowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Kilowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Młynarska (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Iglasta (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Wieśniacza (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Krańcowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Czorsztyńska (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Orzechowa (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
Łącznie utwardzimy ażurami około 3,3 kilometrów dróg osiedlowych.
Na koniec roku będziemy mieli w Bydgoszczy już blisko 100 ulic utwardzonych płytami ażurowymi lub ekokostką.
Kompleksowe budowy ulic.
Zabezpieczyliśmy również środki na prowadzenie prac przy ulicach, które zyskać mają jezdnie i chodniki oraz dodatkową infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo np. progi, wyniesione skrzyżowania, oświetlenie. Łącznie to kolejne 2 km dróg do utwardzenia.
W systemie zaprojektuj i wybuduj powstaną:
• ul. Gościeradzka (Piaski) – trwa przetarg
• ul. Gradowej (Czyżkówko) - podpisaliśmy umowę z wykonawcą
• ul. W. Bortnowskiego (Stary Fordon) – na ukończeniu prace projektowe
• ul. Kogucia (Osowa Góra) – przygotowania do przekazania placu budowy
• ul. Krzywa (Miedzyń) – na ukończeniu prace projektowe
• ul. Krynicka (Opławiec) – etap projektowy
• ul. Kudowska(Opławiec) – etap projektowy
Równocześnie z miejskimi inwestycjami prace przy budowie ulic zlecają też stowarzyszenia mieszkańców korzystające z dużego wsparcia Bydgoszczy (na poziomie 75-85%) przyznawanego na inicjatywy lokalne. We współpracy z mieszkańcami powstała ulica Trӓgerów na Miedzyniu (zadanie po odbiorach). Powstaje dokumentacja niezbędna m.in. do budowy ulic Porzeczkowej oraz Strzegowskiej.
Łącznie na miejski program utwardzania ulic gruntowych trafi w tym roku około 31 mln zł.
Poza tym wykorzystamy pozyskane wcześniej środki z funduszy zewnętrznych.
Trafiły one miedzy innymi na realizację :
• ul. W. Syrokomli (Wilczak) – trwają zaawansowane prace budowlane
• ul. Pogodnej (Wilczak) – trwają zaawansowane prace budowlane
Wartość prac na tych dwóch ulicach to prawie 5 mln zł
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Trwają również przygotowania do utwardzenia kilku ulic gruntowych z wykorzystaniem środków z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego ponad 1 mln zł. Mieszkańcy bezpośrednio w głosowaniu zdecydowali o budowie następujących ulic:
• ul. Gersona (Górzyskowo) (podpisana umowa w trybie projektuj i wybuduj)
• ul. Piaśnickiej (Czyżkówko) (przygotowania do opracowania dokumentacji)
• ul. Saskiej, Szkolnej i Piastowej (Stary Fordon) (przygotowania do opracowania dokumentacji)
Parkuj odpowiedzialnie. Nie blokujmy się!
Od dziś (19 marca) na ul. Chodkiewicza rozwiesiliśmy dodatkowe tablice informujące o konsekwencjach nieprawidłowego parkowania auta.
Źle zaparkowany pojazd, może blokować nie tylko pieszych i rowerzystów ale też wstrzymywać ruch tramwajowy. W ubiegłym roku tylko na ul. Chodkiewicza mieliśmy ponad 30 takich sytuacji.
Rozpoczynamy akcję informacyjną, zachęcającą do prawidłowego parkowania auta szczególnie, że blokowanie przejazdu tramwajów może kierowcę sporo kosztować.
- W ciągu ostatnich miesięcy opracowaliśmy pakiet zmian, które usprawnią poruszanie się tramwajami po Bydgoszczy. 16 marca zmiany weszły w życie – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Tramwaje na ważnych kierunkach już kursują częściej i niemal w równych odstępach. Mamy jednak świadomość, że na punktualność komunikacji, duży wpływ mają także zachowania innych uczestników ruchu. Dlatego rozpoczynamy kampanię, która ma przypomnieć m.in. o odpowiedzialnym parkowaniu pojazdów oraz innych zasadach drogowego savoir-vivre. Na ul. Chodkiewicza rozstawiliśmy właśnie dodatkowe tablice przypominające o zachowaniu odstępu 1 metra od torowiska i plakaty ostrzegające kierowców o konsekwencjach parkowania, które wstrzymuje ruch tramwajowy. Przede wszystkim zależy nam na edukacji. Pasażerowie korzystający z transportu publicznego to sojusznicy kierowców. To dzięki nim na ulicach jest mniej indywidualnych pojazdów, mniejsze korki. Część kierowców o tym zapomina – dodaje Kozłowicz
Tablice i plakaty przypominają o konieczności zachowania minimalnego odstępu od torowiska.
Zwracają dodatkowo uwagę, że nieprawidłowe parkowanie w takim miejscu to nie tylko mandat, który wynosi zazwyczaj około 300 złotych.
Pojazdy parkujące w sposób uniemożliwiający przejazd tramwajom i autobusom są z reguły odholowywane na koszt właściciela - to dodatkowy koszt rzędu 639 zł w przypadku samochodu osobowego.
W ubiegłym roku tylko z ulicy Gdańskiej i K. Chodkiewicza Straż Miejska odholowała 85 pojazdów.
Kolejnym wydatkiem jest pokrycie strat przewoźnika, który nie mógł realizować kursów zgodnie z rozkładem.W ubiegłym roku spółka MZK obciążyła ponad 30 kierowców notami o średniej wartości około tysiąca złotych.
Łącznie nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska może oznaczać wydatek przekraczający dwa tysiące złotych. Jeśli samochód nie zostanie odebrany z policyjnego parkingu naliczane są kolejne opłaty.
Największe straty ponoszą jednak pasażerowie zablokowanych tramwajów, którzy spóźniają się do pracy, szkoły czy spotkania. Dlatego szczególnie apelujemy do kierowców o odpowiedzialne parkowanie w obrębie torowisk.
Wiele innych zachowań kierowców, rowerzystów i pieszych ma również duże znaczenie dla płynnego ruchu tramwajów i autobusów.
Przypominamy o tych podstawowych zasadach drogowej etykiety:
• Pamiętaj o umożliwieniu autobusom wyjazdu z zatok i kończących się buspasów.
• Nie wjeżdżaj na skrzyżowania, szczególnie na tory, jeśli nie masz możliwości jego opuszczenia.
• Umożliwiaj autobusom wykonywanie manewrów na ciasnych skrzyżowaniach. Autobusy muszą czasem zająć dwa pasy ruchu.
• Nie zaskakuj motorniczych i kierowców autobusów nagłą zmianą pasa ruchu przed ich maską. Droga hamowania autobusu i tramwaju jest znacznie dłuższa niż pojazdu osobowego.
• Piesi nie mają pierwszeństwa przed tramwajem, nawet na oznakowanych przejściach.
• Jeśli masz taką możliwość podziel się pierwszeństwem. Autobusy ze względu na masę i gabaryty potrzebują więcej czasu na wyjazd z drogi podporządkowanej.