Aktualności

Czytaj więcej...

Rozbudowując ulicę Grunwaldzką pamiętamy o miejscu do ważenia pojazdów. Pozwoli to inspektorom transportu drogowego skutecznie kontrolować ciężar tirów. To sposób, by nowobudowane drogi przez wiele lat utrzymywać w bardzo dobrym stanie technicznym.

Zatoka do ważenia pojazdów powstaje przy jezdni w kierunku miasta, przed skrzyżowaniem z ul. Filtrową. Konstrukcja o betonowej nawierzchni jest przystosowana do ustawiania wag, którymi posługują się inspektorzy transportu drogowego. Dodatkowo na Osowej Górze instalowany jest tak zwany system preselekcji wagowej. Dzięki kamerom zamontowanym nad jezdnią oraz specjalnym listwom pomiarowym rejestrowane i wstępnie ważone są wszystkie pojazdy. Dostęp do danych posiadają pracownicy Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego, dzięki czemu mogą łatwiej typować pojazdy do szczegółowych kontroli w takich miejscach jak zatoka przed skrzyżowaniem z ul. Filtrową.

Dla Miasta budowa takich zatok to dodatkowy koszt, ale w dłuższej perspektywie przynosi jeszcze większe oszczędności. Za degradację nawierzchni w największym stopniu odpowiadają przede wszystkim przeciążone pojazdy.

Czytaj więcej...

Warto podkreślić, że w poprzednich latach zbudowaliśmy kilka innych zatok przystosowanych do ważenia pojazdów. Takie konstrukcje stworzyliśmy na ul. Szubińskiej, Nowotoruńskiej, Jana Pawła II oraz Armii Krajowej. Plan transportowy miasta zakłada, że po wybudowaniu kompletnej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5 wprowadzony zostanie zakaz ruchu dla ciężarówek poruszających się tranzytem.

Od czwartku (12 grudnia) przejezdne są obie jezdnie ul. Grunwaldzkiej na odcinku leśnym co zdecydowanie poprawiło płynność ruchu. Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum od Skośnej do węzła Zachodniego pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry.

Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:

  • Koszt prac budowlanych – 75,8 mln zł
  • Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
  • Długość buspasa – 2,95 km
  • Długość dróg rowerowych – 4,95 km
  • Powierzchnia chodników - 14840 m2

Czytaj więcej...

Czytaj więcej...

 

Dziś  (12 grudnia) na Kapuściska, Glinki i Wyżyny skierowane zostały regularne linie. Nowoczesny węzeł podniósł bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz zapewnia możliwość dodatkowych relacji. Od rana monitorujemy jego funkcjonowanie.

 

Najwięcej prac w trakcie rozbudowy wykonywanych było przy infrastrukturze torowo-sieciowej. Inwestycja polegała nie tylko na jej kompletnej wymianie, ale wprowadzeniu również nowych relacji przejazdu na węźle Szarych Szeregów oraz pętli przy ul. Magnuszewskiej. Wszystkie nowe perony są położone na wyższym poziomie niż stare przystanki. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie z pojazdów szczególnie osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Standardem w trakcie prowadzonych inwestycji od kilku lat są płytki ułatwiające orientację osobom niewidomym lub niedowidzącym. Przystanki są wyposażone w elektroniczne wyświetlacze z rozkładami jazdy. Przystanki zlokalizowaliśmy na wszystkich kierunkach, co pozwala  na wygodniejsze przesiadki. Na Kapuściska kursują linie nr 7 i 8, na Glinki linia nr 4, a na Wyżyny linie nr 2 i 9.

 

Wszystkie zwrotnice sterowane są w sposób zdalny dzięki systemowi Vetra. Motorniczowie na pętli początkowej ustawiają tzw. „kod celu” i zwrotnice na trasie przebiegu, łącząc się zdalnie z tramwajem, ustawiają się we właściwym położeniu. Motorniczy może też bezpośrednio przed rozjazdem za pomocą klawiatury ustawiać ich położenie z poziomu pulpitu. W system wyposażone są zarówno nowoczesne Swingi jak i starsze pojazdy.

 

Od rana węzeł składający się z 12 zwrotnic i 10 krzyżownic  jest monitorowany przez pracowników ZDMiKP. Odnotowaliśmy jeden incydent związany z chwilowym zblokowaniem się zwrotnicy. Monitorujemy też funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej przy regularnym ruchu pojazdów szynowych. Po dodatkowej analizie nie wykluczamy wprowadzenia zmian, które mogłyby skrócić czas przejazdu tramwajów przez rozbudowany węzeł.

 

Czytaj więcej...

Dziś (12 grudnia) odebraliśmy nowy odcinek ul. W. Gersona na Górzyskowie. Inwestycję zrealizowaliśmy dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu. Ulica jest już przejezdna.

Od strony skrzyżowania z ul. Grobla zbudowaliśmy jednojezdniową ulicę o szerokości 5 metrów i  długości 151 m o nawierzchni z betonowej kostki brukowej.

Od strony istniejącej zabudowy jednorodzinnej powstał oddzielony od jezdni pasem zieleni chodnik o szerokości 1,5 metra. Zbudowane zostały 3 zatoki postojowych, zjazdy publiczne, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji, próg zwalniający i elementy odwodnienia ulicy. Uporządkowaliśmy też przyległe tereny zielone.

Pomysł budowy utwardzonej ulicy w tej części osiedla zdobył największą liczbę głosów w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Inwestycja pochłonęła 570 tysięcy złotych. Będzie objęta 4-letnią gwarancją.

Czytaj więcej...

W czwartek wieczorem (12 grudnia) wprowadzamy nową organizację ruchu na ul. Grunwaldzkiej. Udostępnimy do ruchu drugą jezdnię na leśnym odcinku. Poprawi to płynność ruchu na ważnym skrzyżowaniu z ul. Przejście.  Autobusy w kierunku centrum pojadą pierwszym odcinkiem  buspasa, co poprawi punktualność linii 61 i 71. Przejezdna będzie znowu ul. Skośna.

Do ruchu udostępnimy obie jezdnie na leśnym odcinku ulicy pomiędzy Czyżkówkiem i Osową Górą. Kierowcy na każdej jezdni będą mogli poruszać się dwoma pasami ruchu. Przy skrzyżowaniu z ul. Przejście będą funkcjonować też dodatkowe pasy do skrętu w tą ulicę. Sygnalizacja świetlna będzie w tym miejscu funkcjonować w docelowym kształcie. Oznacza to większą przepustowość skrzyżowania.  Na południowej jezdni autobusy w kierunku centrum będą korzystać  z pierwszego odcinka buspasa. Poprawi to punktualność linii 61 i 71.

Do ruchu zostanie udostępniona zostanie ponownie ul. Skośna. Likwidacji ulegnie objazd prowadzący ulicami Kruszyńską i Przejście. Na stała trasę wraca linia 35N.

Obecnie wykonawca intensywnie pracuje na odcinku pomiędzy węzłem zachodnim i Filtrową. Wykonywana jest południowa jezdnia oraz ostatnie prace moście  nad Flisem. Obie jezdnie na odcinku od węzła Zachodniego do granicy miasta powinny być przejezdne w pierwszym kwartale  nowego roku.  Wiosną mogą toczyć się jeszcze prace wykończeniowe nie powodujące większych utrudnień.

Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum od Skośnej do węzła Zachodniego pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry.

Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:

  • Koszt prac budowlanych  – 75,8 mln zł
  • Długość modernizowanego  odcinka – 4,55 km
  • Długość buspasa – 2,95 km
  • Długość dróg rowerowych – 4,95 km
  • Powierzchnia chodników - 14840 m2