Aktualności

Czytaj więcej...Ogłosiliśmy przetarg na obsługę i utrzymanie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w 2021 roku. W związku z trudną z sytuacją epidemiologiczną i obserwowanym długotrwałym spadkiem liczby wypożyczeni, w przyszłym sezonie rowerowym będzie funkcjonował w naszym mieście system pomostowy.

Umowa na świadczenie usługi będzie obowiązywała tylko przez rok 2021 i opierać się będzie na istniejącym, obecnie użytkowanym zapleczu rowerowym oraz istniejących stacjach. Proponowane rozwiązanie wydaje się obecnie optymalnym w sytuacji epidemiologicznej, spadającej liczby wypożyczeń oraz trudnej sytuacji tej branży w innych miastach Polski. Przepisy dotyczące postępowań przetargowych, uniemożliwiają zlecenie usługi w 2021 roku dotychczasowemu  operatorowi. Konieczne jest więc wyłonienie operatora w drodze przetargu.
Czytaj więcej...W ciągu ostatnich pięciu lat, Bydgoszczanie wypożyczyli miejskie rowery dwa miliony razy i przejechali setki tysięcy kilometrów. 31 października skończyła się dotychczasowa umowa na system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA). 
Pomimo coraz większej liczby dróg rowerowych w mieście, kolejnych stacji rowerowych i coraz lepszej jakości świadczonych usług, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, tracił kolejnych użytkowników,

Niewątpliwie wpływ na spadek zainteresowania rowerami w ostatnim okresie miały: trwająca od wielu miesięcy pandemia Covid-19, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń epidemiologicznych oraz pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg i skuterów. Z uwagi na fakt, że spadek popularności wypożyczalni rowerów publicznych ma tendencję ogólnokrajową, wprowadzimy w przyszłym sezonie rozwiązanie alternatywne, które utrzyma funkcjonalność systemu przy ograniczonych nakładach inwestycyjnych. 

Czytaj więcej...Nie rezygnujemy z roweru miejskiego.
Przypominamy, że w 2020 roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych, co wpłynęło również na mniejsze zużycie sprzętu, który może być jeszcze wykorzystany przez kolejny sezon.
Po zakończeniu obecnej umowy, wystąpiliśmy do operatora (BikeU) z prośbą o nie demontowanie istniejących stacji rowerowych w terenie. Pozwoli to w przyszłym roku uruchomić system bez ponoszenia dodatkowych kosztów. opartego na istniejących stacjach i rowerach. 

O dalszych szczegółach dotyczących postępowania przetargowego, informować będziemy na bieżąco.

BRA - informacje:
- ostatnim operatorem Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego była firma BikeU.
- umowa z firmą na realizację i utrzxymanie systemu została podpisana przez miasto w 2018 roku.
- w ramach przedmiotowej umowy system poszerzono o Fordon, a także o cztery stacje w innych częściach Bydgoszczy: przy rondzie Kujawskim, Górzyskowie, Glinkach i Bartodziejach. Nowe stacje rowerowe powstały też w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
- obecnie system BRA liczy ponad 600 rowerów i 56 stacji w całym mieście
- system działa od 2015 roku
- od początku funckjonowania systemu BRA w latach 2015 – 2020 dokonano ponad 2 mln. wypożyczeń

Czytaj więcej...Zakończyły się prace przy budowie drogi rowerowej na ulicy Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności. W ramach zadania powstał też nowy chodnik oraz zatoka autobusowa. Ścieżka łączy się z niedawno oddano trasą w ciągu ulicy Kruszwickiej.
Obecnie trwają prace odbiorowe wykonanych prac oraz porządkowanie terenu.

Czytaj więcej...Droga rowerowa po południowej stronie ul. Focha ma charakter wydzielonej drogi dla rowerów. Na moście Solidarności (przy operze) trasa została wydzielona na chodniku za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym odbywa się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych. 

 

Czytaj więcej...Na dalszym odcinku budowa wydzielonego ciągu rowerowego wymagała natomiast korekty układu drogowego – jezdni, przystanków komunikacji publicznej, chodników – bez których niemożliwe byłoby zaprojektowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego.

 



Czytaj więcej...Dodatkowo wykonana została przebudowa oświetlenia ulicznego oraz rozbudowa kanalizacji deszczowej. Przebudowane zostało też uzbrojenie teletechniczne, wodociągowe, energetyczne oraz systemu ITS. Przestawiona została wiat przy zatokach autobusowych oraz pobliski kiosk. Wiosną planowane są jeszcze nasadzenia krzewów i przeprojektowanie istniejących kompozycji roślinnych.

Koszt budowy drogi rowerowej przy ul. Foch to ok. 3 mln zł.

Czytaj więcej...Warto przypomnieć, że to już kolejna inwestycja rowerowa realizowana w tej części miasta. Już wcześniej po północnej stronie na odcinku Grottgera - Multikino trasa została wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej.

W tym roku powstały natomiast trasy dla rowerzystów wokół pl. Poznańskiego, wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz w Parku nad Starym Kanałem Bydgoskim.

Czytaj więcej...W dniach 21-23 grudnia br. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul. Toruńska 174a) pracuje w standardowych godzinach.

W Wigilię, 24 grudnia (czwartek) urząd będzie nieczynny.

Od poniedziałku do środy (28-30 grudnia) sprawy urzędowe na ulicy Toruńskiej 174a będzie można załatwiać w normalnych godzinach pracy.

W Sylwestra, 31 grudnia (czwartek) będziemy do Państwa dyspozycji w godz. 8:00 -14:00.

W Nowy Rok (1 stycznia) ZDMiKP będzie nieczynny.


Godziny otwarcia kas biletowych i Centrum Obsługi Klienta ZDMiKP w Wigilię i w Sylwestra:

Kasa przy ul. Toruńskiej 174a
Wigilia – nieczynna
Sylwester – 7.00-13.00

Kasa przy ul. Zygmunta Augusta 10
Wigilia - 8.00 – 13.00
Sylwester – 8.00 – 13.00

Kasa przy ul. Modrzewiowej 19
Wigilia - 8.30 – 13.00
Sylwester – 8.30 – 13.00

Zakończyliśmy adaptację kładki pieszo-rowerowej nad Al. Jana Pawła II do potrzeb rowerzystów. Nowe rozwiązania mają zapewnić bezpieczeństwo rowerzystom tym samym dostosować obiekt do wymagań określonych w tzw. standardach rowerowych obowiązujących na terenie miasta Bydgoszczy od 2014 roku.

Czytaj więcej...Specyficzna lokalizacja obiektu pomiędzy skarpami jaru Niziny pozwoliła na dodanie specjalnych odbojnic, dzięki którym tracący równowagę rowerzysta ma szansę odbić się ramieniem i wrócić na pierwotny tor jazdy. W innym przypadku zahaczenie kierownicą o szczeble balustrady, mogłoby się skończyć groźnym w skutkach upadkiem.

To trzeci obiekt po wschodnim wiadukcie w ciągu ul. Armii Krajowej oraz wiadukcie w ciągu ulic Ogińskiego – Glinki, który jest dostosowany do przedmiotowych wymagań.

Kolejne, których budowa rozpocznie się w najbliższych latach, to wschodni Most Kazimierza Wielkiego, północny wiadukt w ciągu ul. Wojska Polskiego oraz zachodni wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej.

Czytaj więcej...Kładka nad jarem Niziny powstała w 1991 r. nad ówczesną ulicą Niziny (dzisiaj Al. Jana Pawła II) jako obiekt komunikujący Wzgórze Wolności z Wyżynami w ciągu ul. Czeskiej i dzisiejszej ulicy Niziny, skracający drogę pieszym i rowerzystom. Została zaprojektowana przez bydgoskie Biuro projektów Budownictwa Komunalnego w formie oryginalnej, wówczas bardzo nowoczesnej konstrukcji o lekkim stalowym pomoście podwieszonym na dwóch stalowych łukach o rozpiętości 55 m.

Całkowita długość kładki wynosi ok. 70 m. Umiejętnie dobrane proporcje elementów konstrukcyjnych sprawiają, że nie starzeje się i trwale wpisała się w krajobraz obu osiedli. Najprawdopodobniej był to pierwszy obiekt mostowy w Bydgoszczy, do obliczeń którego użyto numerycznych obliczeń komputerowych na dużą skalę. Kładkę tę, obok Mostu Esperanto, można śmiało postawić w szeregu najciekawszych współczesnych bydgoskich konstrukcji mostowych.