Aktualności

Czytaj więcej...Już tylko do 9 września artyści mogą składać pomysły na najdłuższy mural w mieście. Powstanie on na murach oporowych nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej. 
Tematyka muralu ma wpisywać się w przestrzeń architektoniczną miasta tworząc oryginalną kompozycję plastyczną.

Kreatywna interpretacja artysty oglądana będzie z okien jadącego tramwaju, dlatego powinna w dynamiczny i ciekawy sposób tworzyć futurystyczną iluzję form, płaszczyzn i linii wzajemnie przenikających się.

Czytaj więcej...Mural będzie artystycznym dopełnieniem nowoczesnego rozwiązania urbanistycznego w postaci murów oporowych linii tramwajowej. Powierzchnia dwóch ścian znajdujących się przy ulicy Kujawskiej wynosi 2x 220 metrów bieżących o zmiennej wysokości od 3 do 4 metrów.

Mural powinien być wykonany w sposób trwały, na bazie profesjonalnych farb elewacyjnych lub innych materiałów odpornych na warunki zewnętrzne. Wykonawca udzieli 5-letniej gwarancji na trwałość wykonanej pracy.

Konkurs organizowany przez Urząd Miasta Bydgoszczy skierowany jest do osób profesjonalnie zajmujących się malarstwem, rzeźbiarstwem, architekturą, projektowaniem. Uczestnik powinien posiadać doświadczenie w realizacji murali lub kompozycji plastycznych i posiadać twórczy dorobek w tym zakresie lub przedstawić zespół autorski posiadający takie doświadczenie.

Każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie 3 projekty. Należy przesłać je mailowo z dopiskiem „Mural ul. Kujawska Bydgoszcz" na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i potwierdzić zgłoszenie telefonicznie: 52 58 58 177.
Prace można wysyłać do 9 września.

Laureat konkursu na projekt i wykonanie muralu otrzyma 5 tys. zł oraz 80 tys. zł na wykonanie muralu. Ogłoszenie wyników nastąpi najpóźniej 12 września. Czas przewidziany na realizację zwycięskiego projektu to okres od 15 września do 30 listopada 2020 roku.

Regulamin konkursu dostępny jest TUTAJ.

Czytaj więcej...W trakcie rewitalizacji ul. Długiej w jezdnię z historyczną kamienną kostką wbudowany zostanie odcinek toru. Pierwsze prace już trwają. Będzie to kolejna pamiątka przypominająca o historii tramwajów na Starym Mieście.

Ulica Długa rewitalizowana jest na odcinku 100 metrów. Zadanie jest częścią dużej inwestycji związanej z rozbudową ulicy Kujawskiej.

Prace na ul. Długiej rozpoczęły się z początkiem roku. W trakcie rozbiórek spod asfaltowej nawierzchni wydobyte zostały stare szyny tramwajowe. Warto pamiętać, że do lat 70. XX wieku ulicą Długą kursowały tramwaje.

Czytaj więcej...Tramwajowa historia. 
Tory na Długiej od Jana Kazimierza do Zbożowego Rynku ułożono już 1888 roku. Była to pierwsza linia tramwajowa w Bydgoszczy, która wiodła od dworca kolejowego do Zbożowego Rynku. Tory na Długiej straciły na znaczeniu po oddaniu do użytku polaczenia tramwajowego w ciągu ul. Bernardyńskiej w 1953 roku.

Przez kolejnych kilkanaście lat były jednak nadal użytkowane. Szczególnie intensywnie na początku lat 70. XX wieku. Wówczas budowany był węzeł tramwajowy na rondzie Jagiellonów i rozbudowywano przyległe ulice. Alternatywna trasa przez Stare Miasto znacznie ułatwiała objazdy. Ostatni tramwaj ulicą Długą w kierunku placu Teatralnego przejechał w 1974 roku. Od tego czasu sukcesywnie likwidowano kolejne odcinki nieużywanych torowisk.

Czytaj więcej...Wagon, tory i rozety
W trakcie rozpoczętej rewitalizacji miasta ta część tramwajowej historii Starego Miasta znów stała się wyjątkowo atrakcyjna. W 2008 roku w tracie przebudowy ulicy na odcinku pomiędzy Jana Kazimierza i Podwalem w ulicę wbudowano tory i ustawiono na nich zabytkowy wagon typu „2N".


Został on zbudowany w 1955 roku. Mieszkańców naszego grodu woził do końca 1977 r. Następnie przebudowano go na wóz techniczny – odśnieżarkę.

Od 2014 roku o tramwajach na Starym Mieście przypomina kolejny artefakt – fragment szyn wbudowany w ul. Mostową przed mostem Staromiejskim im J. Sulimy-Kamińskiego. W nawierzchnię w trakcie restylizacji mostu wbudowano również pamiątkową tablicę.

W trakcie rewitalizacji kolejnych kamienic restaurowane są również rozety – ozdobne haki mocowane w ścianach budynków, które podtrzymywały sieć trakcyjną.
Takie artefakty zachowały się m.in. na ul. Długiej i Św. Trójcy. Obecnie sieć mocowana jest wyłącznie do słupów.

Długa z kamienną nawierzchnią
Teraz do tych pamiątek dołączy kolejny odcinek szyn. Po natrafieniu na to znalezisko rozpoczęliśmy rozmowy z konserwatorem zabytków na temat możliwości wyeksponowania fragmentu torowiska. Tory (z roku 1957) zostaną wbudowane na wysokości kamienicy przy ul. Długiej 61.

Czytaj więcej...Szyny będą wkomponowane w jezdnię, na której układana jest kostka kamienna. Będzie ona na poziomie zbliżonym z częścią dla pieszych. Chodniki otrzymują nawierzchnie z granitowych płyt. Opaski wykonywane są z kamiennej kostki.
Ten zakres inwestycji jest uzupełnieniem wcześniejszych zadań związanych z rewitalizacją innych ulic na Starym Mieście.

Czytaj więcej...Zakończyły się prace budowlane na ulicy Kaplicznej na Siernieczku. To kolejna duża inwestycja zrealizowana w oparciu o wieloletni program przebudowy dróg gruntowych. Nowa jezdnia i chodniki ułatwiają mieszkańcom m.in. dojście do szkoły,  autobusowych przystanków oraz dojazd do posesji.

Ulica Kapliczna została utwardzona na odcinku ponad 800 metrów. Część od ul. Żyrardowskiej do wiaduktu kolejowego składa się już z wydzielonej asfaltowej jezdni i jednostronnego chodnika wyłożonego płytkami. Przy szkole podstawowej wybudowany został parking. Za wiaduktem kolejowym, ulica ma charakter pieszo-jezdni (bez wydzielonego chodnika), objętej strefą zamieszkania.

Czytaj więcej...W ramach zadania powstały też liczne zjazdy do posesji, energooszczędne oświetlenie uliczne, system odwadniający. Wokół ulicy dosadzone zostały krzewy oraz założony został trawniki. Dla bezpieczeństwa pieszych na całym odcinku powstały progi zwalniające.




Czytaj więcej... Czytaj więcej... 

Prace w terenie rozpoczęły się pod koniec kwietnia bieżącego roku. Wartość inwestycji to blisko 5 mln zł. Są one objęte 5-letnią gwarancją.

Wkrótce rozpoczną się prace odbiorowe. Po ich zakończeniu piesi i kierowcy będą mogli w pełni korzystać z nowej trasy.

Ulica Kapliczna to jedna z ostatnich ulic zmodernizowana w oparciu o pierwszą edycję wieloletniego programu przebudowy ulic gruntowych, który funkcjonuje od 2016 roku.
Dzięki niemu twardą nawierzchnie zyskało już 16 odcinków osiedlowych ulic. Warto podkreślić, że równocześnie w Bydgoszczy funkcjonuje szereg innych programów i inicjatyw, dzięki którym utwardzane są kolejne ulice.

W ten sposób w ciągu ostatnich 5 lat utwardzonych zostało aż 35 kilometrów ulic. Więcej informacji o tych zadaniach znajduje się w tekście „Kolejne ulice w asfalcie i ażurach"

Czytaj więcej...Trwa przebudowa chodników przy ul. Wolnej w Starym Fordonie.
Na Tatrzańskim modernizujemy skrzyżowanie ulic Zbójnickiej i Lawinowej.
Już wcześniej prowadziliśmy szereg prac poprawiających bezpieczeństwo w tej części miasta.
Wiele z takich zadań finansowanych jest w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.

Czytaj więcej...Na osiedlu Tatrzańskim trwa przebudowa skrzyżowania ulic Lawinowej i Zbójnickiej. Ulica Lawinowa stanowi najważniejszy dojazd do kilkunastu bloków w północnej części osiedla. Obsługuje też szereg ważnych obiektów takich jak szkoła, targowisko i kościół. Cała ulica objęta jest strefą ograniczonej prędkości, a większość skrzyżowań ma charakter równorzędny.


W poprzednich latach w kilku punktach dobudowaliśmy progi zwalniające. W ocenie mieszkańców dodatkowe elementy poprawiające bezpieczeństwo były również niezbędne przy skrzyżowaniu z ul. Zbójnicką. Zadanie realizowane jest w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Prace zakończą się w ciągu miesiąca. Zabezpieczono na nie prawie 200 tysięcy złotych. Do ul. Zbójnickiej prowadzi tymczasowy objazd wytyczony ulicą Taterników.

Czytaj więcej...Dzięki programowi BBO trwa również modernizacja chodników przy ul. Wolnej. Estetyczne, równe nawierzchnie powstają na wysokości bloków przy ul. Wolnej 4 i Osiedlowej 16. Ułatwią one dojście w kierunku przystanków tramwajowych oraz pawilonów usługowych. Na tą inwestycję trafiło około 90 tysięcy złotych.

W ostatnich latach zrealizowaliśmy szereg innych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w tej części miasta.
Zrewitalizowana ulica Bydgoska została wyposażona w wyspowe progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania. Progi i wyspy spowalniające ruch poprawiły bezpieczeństwo pieszych na wyremontowanej ul. Pod Skarpą oraz ul. GOPR-u. Sukcesywnie doświetlamy też przejścia dla pieszych m.in. w ciągu ulicy Fordońskiej i Pelplińskiej.

Wraz budową linii tramwajowej powstały też nowe skrzyżowania z ruchem okrężnym (na wysokości ul. Kleeberga, GOPR-u, Geodetów i na styku ulic Wyzwoleniea i Orląt Lwowskich).
W newralgicznych punktach zainstalowane zostały sygnalizacje świetlne m.in. na skrzyżowaniu ul. Pelplińskiej i Orląt Lwowskich oraz na Fordońskiej na wysokości ul. Niewiteckiego.