Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Od 11 do 20 maja Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny Yutong U12.
Testy będą przeprowadzane na liniach autobusowych 54, 57, 59, 60, 77 i 80.

To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do wspólnej przejażdżki.

Czytaj więcej...Testowany elektryk to model Yutong U12. 
Autobus chińskiego producenta, ma 12 metrów długości. Na pokładzie posiada 34 miejsca siedzące i może zabrać 90 pasażerów.
Na jednym ładowaniu autobus osiąga nawet 400 kilometrów, a jego stylistyka została doceniona nagrodą Busworld Design Award podczas Busworld Europe w Brukseli.

Zeroemisyjny autobus Yutong U12 wyróżnia się nawet 400-kilometrowym zasięgiem na jednym ładowaniu, osiąganym dzięki bezkobaltowym bateriom oraz rekuperatorowi energii – umożliwiającemu odzyskiwanie jej podczas hamowania.

Czytaj więcej...O komfort i wygodę pasażerów dbają m.in. automatyczna klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie oraz siedzenia wyposażone w ładowarki USB.
Konstrukcja autobusu jest niskopodłogowa, odpowiadając na potrzeby osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Autobus jest przyjazny także dla kierowcy, zapewniając mu panoramiczny kokpit, zestaw kamer z 360-stopniowym widokiem oraz pełną kontrolę kluczowych parametrów.

Autobus elektryczny będzie kursował od 11 do 20 maja na liniach autobusowych 54, 57, 59, 60, 77 i 80.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.

Czytaj więcej...Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, dlatego przejazd autobusem trzeba opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
W autobusie zamontowane są kasowniki starego typu.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
Elektryk jest pomalowany na żółto i czerwono, więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.

Czytaj więcej...Yutong, choć wydaje się firmą nieznaną na polskim rynku, to posiada już 15% światowego rynku autobusów nisko- i zeroemisyjnych. W Europie ma zakontraktowanych 12 tys. sztuk takich pojazdów, a na świecie jeździ lub jeździć będzie 170 tys. autobusów tego producenta.
Kilkanaście takich pojazdów zostało ostatnio zakupionych w Warszawie.

Zachęcamy do przejazdu

Godziny odjazdów autobusu elektrycznego:
11.05.2024 r.
Dworzec Główny: 8:51 (57), 10:56 (80), 12:25 (80), 13:56 (80), 15:19 (80), 16:51 (57),
Błonie: 9:45 (57),
Port Lotniczy: 11:43 (80), 13:02 (80), 14:43 (80), 16:02 (80).

12.05.2024 r.
Niklowa: 6:38, 8:08, 10:08, 12:08, 14:08, 16:08, 18:08;
Morska: 7:25, 9:21, 11:18, 13:18, 15:18, 17:21

14.05.2024 r.
Błonie: 6:29, 7:59, 9:34, 10:54, 12:14, 13:45, 15:14,
Piaski: 7:15, 8:45, 10:45, 11:35, 14:30,
Smukała: 12:55, 15:55

15.05.2024 r.
Dworzec Główny: 5:13 (57), 6:52 (80), 9:04 (80), 10:53 (57), 12:34 (57), 14:12 (57), 16:01 (80), 17:42(57)
Błonie: 5:55 (57), 11:44 (57), 13:24 (57), 15:07 (57).
Port Lotniczy: 8:03 (80), 10:03 (80), 17:03 (80)

17.05.2024 r.
Błonie: 5:30 (60), 6:45 (59), 8:30 (60), 10:15 (59), 11:45 (59), 13:15 (60), 14:27 (60), 15:52 (60), 17:27 (60), 19:00 (60)
Kapuściska: 11:02 (59), 12:32 (59)
Łęgnowo: 7:37 (59)
Morska: 5:07 (60), 6:11 (60), 9:16 (60), 13:48 (60), 15:13 (60), 16:44 (60), 18:31 (60)

18.05.2024 r.
Dworzec Główny: 8:51 (57), 10:56 (80), 12:25 (80), 13:56 (80), 15:19 (80), 16:51 (57),
Błonie: 9:45 (57),
Port Lotniczy: 11:43 (80), 13:02 (80), 14:43 (80), 16:02 (80).

20.05.2024 r.
Błonie: 6:29, 7:59, 9:34, 10:54, 12:14, 13:45, 15:14,
Piaski: 7:15, 8:45, 10:45, 11:35, 14:30,
Smukała: 12:55, 15:55

Czytaj więcej...W najbliższych dniach ułożone zostaną na ulicach Pięknej i L. Solskiego docelowe nawierzchnie.
To ostatni element potężnego kontraktu wodociągowego, mającego rozwiązać problem zalewania ważnych ulic.
By przyspieszyć prace będą one wykonywane na całej szerokości jezdni. Funkcjonować będą objazdy.
Na czas robót wodociągowych zmienią się trasy kilku linii autobusowych.

Czytaj więcej...Prace rozpoczną się we wtorek (7 maja).
W ich trakcie wprowadzone zostaną następujące zmiany w organizacji ruchu:
• Zamknięcie ciągu ulic L. Solskiego- Piękna na odcinku (od ul. Kossaka wraz ze skrzyżowaniem do ul. Skorupki wraz z częścią skrzyżowania – północny wlot ul. I. Skorupki będzie również zamknięty)
• Zamknięcia północnego wlotu ul. S. Leszczyńskiego przy skrzyżowaniu z ul. Solskiego
• Zachowanie możliwości przejazdu na kierunku I. Skorupki (od strony ul. Inowrocławskiej)-L. Solskiego (od strony ul. Bielickiej)

Czytaj więcej...Zamknięty ciąg ulic Piękna-L. Solskiego najprościej będzie ominąć korzystając z jednego z dwóch objazdów wytyczonego ulicami:
• Bielicka -Leszczyńskiego -Żuławy- Stroma - pl. Poznański
• Bielicka -Inowrocławską- Żwirki i Wigury-Szubińska

W związku w wprowadzeniem powyższych objazdów, dostosujemy sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach (pl. Poznański oraz Szubińska / Piękna / Gnieźnieńska / Żwirki i Wigury) do zmienionych natężeń ruchu.

Czytaj więcej...Zmiany w komunikacji:
Zamknięcie ciągu ulic Piękna - L. Solskiego oznacza tymczasowe zmiany tras przejazdu linii autobusowych nr 53, 55, 57, 79 i 32N.

Zmianie ulegną również lokalizacje niektórych przystanków, w obrębie realizawanych inwestycji wodociągowych.

Linia nr 53
kierunek Dworzec Błonie od przystanku Solskiego / Ugory zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, St. Leszczyńskiego, Żuławy, Stromą, Szubińską od przystanku Szubińska / Piękna powrót na swoją trasę;

kierunek Kapuściska od przystanku Szubińska / Gnieźnieńska zostanie skierowana
na trasę czasowo zmienioną ulicami: Szubińską, Stromą, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Bielicką od przystanku Solskiego / Bielicka powrót na swoją trasę;

Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Solskiego / Bielicka k. Dworzec Błonie,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Piękna / Szubińska k. Kapuściska.

Przystanki na trasie objazdowej:
• Bielicka / Solskiego k. Dworzec Błonie,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Stroma / Orla (w obydwu kierunkach),
• plac Poznański (w obydwu kierunkach)
• Szubińska / Piękna k. Kapuściska.

- Linia nr 55
kierunek Skorupki od przystanku plac Poznański do pętli Skorupki zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Szubińską, Fr. Żwirki i St. Wigury, Inowrocławską.

kierunek Morska od pętli Skorupki do przystanku Szubińska / Piękna zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Inowrocławską, Fr. Żwirkii St. Wigury, Szubińską;

Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Piękna / Szubińska k. Skorupki,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach)
• Skorupki / Czackiego k. Skorupki,
• Leszczyńskiego / Czackiego k. Morska,

Przystanki na trasie objazdowej:
• Szubińska / Piękna k. Skorupki,
• Szubińska / Gnieźnieńska (w obydwu kierunkach)
• Szubińska / Żwirki i Wigury (w obydwu kierunkach: k. Skorupki po zawrotce na ulicy Szubińskiej tj. przystanek linii nr 69 jadącej w kierunku Tatrzańskie, k. Morska przystanek tymczasowy (istniejący dla komunikacji podmiejskiej) zlokalizowany na wysokości posesji Szubińska 95),
• Żwirki i Wigury / Jaskółcza (w obydwu kierunkach).

- Linia nr 57
kierunek Błonie od przystanku Solskiego / Ugory zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, St. Leszczyńskiego, Żuławy, Stromą, Szubińską od przystanku Połtyna / Szubińska powrót na swoją trasę;

Kierunek Dworzec Główny od przystanku Wysoka / Koszarowa zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: E. Połtyna, Szubińską, Stromą, Żuławy,
St. Leszczyńskiego, Bielicką od przystanku Solskiego / Bielicka powrót na swoją trasę;

Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Solskiego / Bielicka k. Błonie,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach)
• Piękna / Szubińska k. Dworzec Główny.

Przystanki na trasie objazdowej:
• Bielicka / Solskiego k. Błonie,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Stroma / Orla (w obydwu kierunkach),
• plac Poznański (w obydwu kierunkach),
• Szubińska / Piękna k. Dworzec Główny.

- Linia nr 79
kierunek Rycerska od przystanku Solskiego / Ugory zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, St. Leszczyńskiego, Żuławy, Stromą, Szubińską od przystanku plac Poznański powrót na swoją trasę;

Kierunek Glinki od przystanku rondo Grunwaldzkie zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Kruszwicką, Stromą, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Bielicką od przystanku Solskiego / Bielicka powrót na swoją trasę;

Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Solskiego / Bielicka k. Rycerska,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Szubińska / Piękna k. Rycerska,
• plac Poznański k. Glinki,
• Piękna / Szubińska k. Glinki.

Przystanki na trasie objazdowej:
• Bielicka / Solskiego k. Rycerska,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Stroma / Orla (w obydwu kierunkach),
• plac Poznański k. Glinki (przystanek linii nr 61 k. rondo Jagiellonów).

- Linia nr 32N
kierunek Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia od przystanku Szubińska / Gnieźnieńska zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Szubińską, Stromą, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Bielicką, Brzozową od przystanku Brzozowa / Jesionowa powrót na swoją trasę;

Kierunek Dworzec Błonie od przystanku Brzozowa / Bielicka zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Stromą, Szubińską od przystanku Szubińska / Piękna powrót na swoją trasę;

Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Piękna / Szubińska k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Leszczyńskiego / Czackiego (w obydwu kierunkach),
• Inowrocławska / Skorupki k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia,
• Inowrocławska / Zajezdnia (w obydwu kierunkach),
• Brzozowa / Bielicka k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia

Przystanki na trasie objazdowej:
• Piękna / Szubińska k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Bielicka / Solskiego k. Dworzec Błonie,
• Bielicka / Inowrocławska k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia (przystanek tymczasowy – do wystawienia).

Czytaj więcej...Dobiega końca akcja kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia objęła ponad 600 wiat przystankowych.

W kwietniu i maju planujemy montaż kolejnych wiat na terenie miasta.


Czytaj więcej...Prace czyszczenia wiat polegają na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat. Myte są również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.

Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane są także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego. Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Obecne prace dobiegają końca.
W sumie w tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona aż 3 razy.

Czytaj więcej...Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
W ostatnim czasie wiaty pojawiły się przy ul. Perłowej, mostach Kazimierza Wielkiego oraz pl. Kościeleckich.
19 kwietnia dostawiliśmy natomiast nowe zadaszenie na przystanku Nakielska/Wrzesińska. 

Jeszcze w kwietniu nowe wiaty pojawią się na przystanku Kamienna/Gajowa oraz 7 nowych wiat powstanie w ciągu ul. Inwalidów (zadanie z BBO)
W maju 8 zadaszeń dla Pasażerów dostawimy na terenie osiedla Łęgnowo Wieś (zadanie BBO).
Wymienimy też wiatę na pętli Przemysłowa.

Czytaj więcej...W Bydgoszczy mamy w sumie 632 wiaty przystankowe.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.

Obecnie na terenie miasta już blisko 95 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.

Czytaj więcej...Maj to czas Pierwszej Komunii Świętej. Wiele dzieci w tym czasie dostanie w prezencie rower lub hulajnogę elektryczną.
Na trasach pojawi się więc wielu nowych użytkowników, którzy niestety nie znają jeszcze dobrze przepisów o ruchu drogowym.

Przypominamy więc podstawowe zasady bezpieczeństwa dla pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.
Powinniśmy o nich pamiętać - Wszyscy. 


Czytaj więcej...Hulanogi elektryczne w przepisach
- dzieci do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
- zakazane jest przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
- hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
- hulajnogą elektryczną ani rowerem nie można przejeżdżać przez przejście dla pieszych (z wyjątkiem przejazdów rowerowych zaznaczonych na czerwono).

- kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
- w przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h.
- hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.

Czytaj więcej...Rowerem po mieście
- dziecko do 10 lat poruszające się na rowerze jest uznawane jako pieszy.  Może więc poruszać się po chodniku ale nie może poruszać się po jezdni ani po ścieżce rowerowej !
- dzieci poniżej 10 roku życia mogą jeździć rowerem tylko pod opieką dorosłych.
- dziecko powyżej 10 lat (do 18 lat) musi posiadać do okazania Kartę rowerową.

Od października ubiegłego roku nie tylko Policja ale też Straż Miejska może karać mandatami rowerzystów i osoby korzystające z elektrycznych hulajnóg. Funkcjonariusze Straży Miejskiej mogą nakładać mandaty od 50 do 500 zł między innymi za: nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu; wyprzedzanie pojazdów na i przed przejściem a także za naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych.

Czytaj więcej...Wszyscy jesteśmy Pieszymi
- pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
- w trakcie przekraczania jezdni nie wolno korzystać z telefonu komórkowego czy innych urządzeń elektronicznych.
- na przejścia sugerowanych (na których nie ma wymalowanych pasów) pieszy nie ma pierwszeństwa przed nadjeżdżającymi pojazdem !
- pieszy wchodząc na przejście dla pieszych nie ma pierwszeństwa przed tramwajem !

Chociaż nie jest to zapisane w przepisach, to jadąc rowerem czy hulajnogą elektryczną, warto używać kasku.

Strona 1 z 243