kadka-1Dobiegają końca prace na moście Esperanto przy Torbydzie.
W sobotę 21 stycznia kładka w ograniczonym zakresie zostanie udostępniona pieszym.
Na obiekcie będą prowadzone już tylko prace wykończeniowe, które zakończą się do końca miesiąca.

W związku z powyższymy od 1 lutego skrócony zostanie przebieg linii ZaT8. Autobusy nie będą już zatrzymywały się na przystanku przy hali sportowo-widowiskowej "Immobilie Łuczniczka"

kadka-2Na kładce przeprowadziliśmy kapitalny remont.
Dokonana została korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur.
Przebudowany został cały drewniany pomost oraz wyremontowana została konstrukcja stalowa i podpory obiektu. Całość zabezpieczyliśmy powłoką antykorozyjną.

kadka-3Schody oraz oświetlenie wymieniliśmy na nowe. Schody wyposażone zostaną jeszcze niebawem w prowadnice dla wózków i rowerów oraz wymalowane zostaną specjalną farbą dla osób słabowidzących.
Obecnie na obiekcie prowadzone są prace wykończeniowe. 
Roboty realizuje firma Kormost. Wartość zadania to 1,2 mln złotych.

Historia kładki:
Obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony za pomocą szesnastu want. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą specjalnych śrub zainstalowanych na wantach.
Ostatni kapitalny remont kładka przeszła w latach 1992-1993, kiedy to na podporach żelbetowych założono tzw. płaszcz ochronny, a konstrukcję stalową ponownie pokryto powłokami antykorozyjnymi.

Kładkę wybudowało Bydgoskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Przemysłówka" (otwarcie: 22 lipca 1979 r.), a zaprojektował ją bydgoski inżynier, wieloletni pracownik Wyższej Szkoły Inżynierskiej (późniejszej Akademii Techniczno-Rolniczej i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, dzisiejszej Politechniki Bydgoskiej), były dziekan Wydziału Budownictwa, dr inż. Tadeusz Kabat. W okresie jej powstania uchodziła za oryginalną i nowatorską. Jej opis pojawiał się w wielu branżowych czasopismach i opracowaniach.
Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 r. Mostu Pomorskiego, w tym mniej więcej miejscu funkcjonowała przeprawa promowa.