Aktualności
Doświetlamy kolejne przejścia dla pieszych
Nowoczesne oświetlenie zostanie zamontowane na ponad czterdziestu przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych. Rozpoczęły się już prace podziemne, związane z układaniem rur oraz kabli. Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo w ponad stu punktach Bydgoszczy.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. W ostatnich latach doświetliliśmy przejścia w ponad stu lokalizacjach, a te działania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. Na przejściach szczególnie niebezpiecznych instalujemy też często dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle lub sygnalizacje świetlne.
Rozpoczęły się prace związane z doświetleniem kolejnych ponad czterdziestu przejść. Obecnie trwają roboty podziemne, polegające na układaniu rur oraz kabli. Następnie wykonawca posadowi słupy oraz zamontuje na nich oprawy doświetlające poszczególne przejścia i przejazdy rowerowe.
Zadanie podzielone zostało na cztery części. W ich ramach doświetlone zostaną następujące przejścia i przejazdy rowerowe:
- ul. Chocimska / Kościuszki
- ul. Nakielska / Trentowskiego
- ul. Poznańska / Wierzbickiego
- ul. Poznańska / Św. Trójcy
- ul. Poznańska / przy Kwadracie
- ul. Poznańska / Chwytowo
- ul. Grudziądzka / Teskowej
- ul. Szubińska / Schulza
- ul. Filtrowa 27 przy Żabce
- ul. Morska 4a
- ul. Powstańców Wlkp 63
- ul. Czerwonego Krzyża / Władysława IV
- ul. Chemiczna / Mokra
- ul. Szpitalna / ul. Modrakowa
- ul. Konopnickiej / Ugory
- ul. Brzozowa / Konopnickiej
- ul. Brzozowa / Orzeszkowej
- ul. Piękna / Gołębia
- ul. Piękna / Orla
- ul. Piękna / Strzelecka
- ul. Piękna / Kossaka
- ul. Ujejskiego / Polna
- ul. Gdańska / Dwernickiego
- ul. Gdańska / Leśna
- ul. Skarżyńskiego 7
- ul. Swobodna / Piłsudskiego
- ul. Paderewskiego przy Filharmonii
- ul. Romanowskiej przy Ośrodku Szkolno - Wychowawczym nr 2
- ul. Fabryczna / Składowa
- ul. Bałtycka 59
- ul. Głowackiego 51
- ul. Kasztelańska / Mączna
- ul. Akademicka / Pałubickiego
- ul. Przemysłowa 26
- ul. Wyzwolenia / Styki
- ul. Wyzwolenia 31
Nowoczesne oświetlenie w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego jest również montowane na przejściach dla pieszych znajdujących się na ulicy Inowrocławskiej na odcinku od ul. Bielickiej do ul. Biedaszkowo. Dzięki BBO doświetlonych zostanie również osiem przejść dla pieszych na Górzyskowie.
Rozpoczęły się prace na ulicy Agrestowej
Na ulicy Agrestowej w Smukale powstanie pieszojezdnia, a prace obejmą ponad półkilometrowy odcinek drogi, przy której mieści się wiele budynków mieszkalnych. To kolejna ulica gruntowa, która zostanie utwardzona.
W pierwszym etapie utwardzony zostanie odcinek od ul. W. Baranowskiego do ul. Figowej, na którym już rozpoczęły się roboty. Kolejne etapy przeprowadzone zostaną stopniowo aż do ulicy Smukalskiej. Zadanie obejmuje budowę pieszojezdni, składającej się z części dedykowanej pieszym, która wykonana zostanie z betonowej kostki oraz części chłonnej. Wybudowane zostaną również zjazdy do posesji, dojścia do furtek, a pobocza utwardzone będą za pomocą geokraty, pozwalającej na parkowanie pojazdów.
Koszt inwestycji to ponad 1,8 mln złotych. Planowany czas realizacji to pół roku.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy prace. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę. Nową nawierzchnię zyskały już między innymi ulice Akacjowa, Palisandrowa, Owocowa, W. Bortnowskiego, W. Gersona, Piaśnicka, Piastowa i Spławikowa.
Tramwajem na Szwederowo. Przetarg na budowę nowej trasy ogłoszony
Ogłosiliśmy przetarg na budowę trasy tramwajowej na Szwederowo. W ramach tej inwestycji nowe torowisko zostanie poprowadzone po środku przebudowanej ulicy L. Solskiego. Powstaną też drogi rowerowe i kieszonkowe parki. To jedna z kilku planowanych inwestycji tramwajowych w najbliższych latach w Bydgoszczy.
Inwestycja jest pierwszym etapem działań, zmierzających do budowy trasy tramwajowej łączącej rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Budowa nowego torowiska wymaga dostosowania ciągu ulic L. Solskiego do przekroju dwujezdniowego z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej. Na trasie powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.
Dodatkowo:
- węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa przystanki tramwajowe,
- przebudowana zostanie podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy,
- część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego,
- wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi pomiędzy rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza oraz na wysokości ul. Konopnej,
- zamontowane zostaną elementy zmniejszające hałas i drgania,
- powstanie zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej,
- nowością będą kieszonkowe parki wzdłuż ul. Solskiego (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka).
- wybudowana zostanie nowa podstacja dla zasilania sieci trakcyjnej. Obiekt zostanie wkomponowany w obszar pętli autobusowo-tramwajowej pomiędzy ul. Bielicką i S. Leszczyńskiego i będzie również zawierał część przeznaczoną dla obsługi transportu publicznego tzw. dyżurkę.
Za ul. ks. I. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której posiadamy gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną też tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom.
Prace projektowe realizowała firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Na realizację inwestycji zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane zajmą około dwóch lat. Nie będą one w żaden sposób wpływać na funkcjonowanie istniejącej sieci tramwajowej – wraz z budową ul. Kujawskiej na rondzie Kujawskim od razu powstały niezbędne rozjazdy.
Trwa remont kładki łączącej Wyżyny ze Wzgórzem Wolności
Konstrukcja zyskuje nowy, szary kolor, wymieniono także podwieszenie prętowe, czyli tzw. wieszaki. Remont kładki pieszo-rowerowej nad Alejami Jana Pawła II, pomiędzy ulicami Czeską a Niziny, zbliża się do półmetka.
Kładka od czasu jej powstania, czyli 1991 roku, pełni dla mieszkańców pobliskich osiedli bardzo ważną rolę komunikacyjną i pozwala na skrócenie drogi do szkół czy przedszkoli. Stała się niezbędna po wybudowaniu trasy Północ-Południe, czyli obecnych Alei Jana Pawła II. Była to jedna z pierwszych konstrukcji tego typu w Polsce.
Za remont odpowiada firma Kormost S.A. Część elementów kładki została już pomalowana na szary kolor, który zastąpi charakterystyczną żółtą barwę. Oprócz podwieszenia prętowego, wymienione zostaną także balustrady, nawierzchnia i dylatacje, a elementy konstrukcyjne tzw. skrzydełka, odwodnienia oraz umocnienia skarp czeka przebudowa.
Na czas prac kładka została zamknięta dla ruchu. Planowo remont powinien zakończyć się w połowie listopada.
Warto wiedzieć
Przez cały czas dotychczasowego, standardowego użytkowania kładka nie sprawiała żadnych problemów eksploatacyjnych, a wykonany w latach poprzednich remont polegał wyłącznie na odnowieniu powłoki malarskiej. W 2018 roku kładka została uszkodzona przez ciężarówkę jednego z wykonawców przebudowy ul. Glinki, który przejeżdżając Al. Jana Pawła II z podniesioną częścią ładunkową, uderzył w pomost kładki w sąsiedztwie jednego z wieszaków. Powypadkowa ekspertyza, zamówiona przez ZDMiKP, nie wykazała zagrożenia dla konstrukcji i sprawa zakończyła się tylko na miejscowej naprawie obiektu.
Kładkę wybudowała nieistniejąca już bydgoska firma Rawex. Jej całkowita długość to niespełna 70 metrów, rozpiętość osiowa łuku wynosi 55 metrów, a szerokość około 5 metrów. Kładka odegrała też rolę w literaturze kryminalnej i „wystąpiła” w jednym z epizodów w książce pt. „Węże na ziemi, węże na niebie” autorstwa Hanny Szczukowskiej-Białys, czyli serii opowiadań o komisarzu Bondysie.