Kolejne kilometry rowerowych dróg w Bydgoszczy
Rozpoczęły się prace w ramach Wielkiej Pętli Fordonu, otrzymaliśmy też decyzję ZRiD na budowę drugiego odcinka rowerowej drogi na ulicy Sułkowskiego, powstaje również nowa trasa w ramach modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej. Na różnych etapach realizacji jest obecnie 40 kilometrów rowerowych dróg.
Wykonawca otrzymał już plac budowy, dzięki czemu mogły rozpocząć się prace dotyczące Wielkiej Pętli Fordonu na liczącym około 1,3 km odcinku od ul. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Otrzymaliśmy również zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) na budowę infrastruktury rowerowej na ul. Sułkowskiego na odcinku Chodkiewicza – Dwernickiego, co pozwoli na połączenie infrastrukturą rowerową osiedla Leśnego.
Trwają także prace na ulicy Toruńskiej (odcinek Kazimierza – Równa). W ramach przebudowy torowiska tramwajowego powstaje około kilometr nowej infrastruktury. Jednocześnie czekamy na wydanie decyzji ZRiD na kolejny odcinek od ul. Równej do ul. Spadzistej.
W formule „zaprojektuj i wybuduj” podpisaliśmy umowy dla inwestycji rowerowych na ciąg Sudecka – Wyzwolenia – Pelplińska oraz na budowę kładki rowerowej nad magistralą węglową w okolicach ulicy Fordońskiej. Dla obydwóch inwestycji zostały już złożone wnioski o wydanie decyzji ZRiD.
Trwają również prace projektowe dla dróg na ulicach Kolbego (Kormoranów – granica miasta), Wyzwolenia (Sudecka – granica miasta), Pod Skarpą (Zamczysko – granica miasta), Nakielska (Bronikowskiego – Łochowska) oraz dla ciągu ulic Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Moniuszki – Skłodowska – Łęczycka. Rowerowe trasy powstaną też na ulicach Petersona, Podmiejskiej, Srebrnej, Ołowianej i Kieleckiej (od ul. Smoleńskiej do ul. Toruńskiej), a także w ramach budowy linii tramwajowej na Szwederowie (od ronda Kujawskiego do ul. Bielickiej).
Bydgoszcz wygrywa ranking na miasto przyjazne kierowcom
Bydgoszcz w ogólnopolskim rankingu na „Miasto przyjazne dla kierowców” zajęła I miejsce. To wynik m.in. coraz bezpieczniejszej infrastruktury oraz zrównoważonych opłat za korzystanie ze stref parkowania w centrum.
Nowa edycja rankingu przyniosła zmianę lidera wśród miast z liczbą mieszkańców powyżej 300 tysięcy. Tym razem to Bydgoszcz zajęła pierwsze miejsce z wynikiem aż 45 punktów, zdecydowanie wyprzedając Warszawę, Kraków i Szczecin. W ubiegłym roku zajmowaliśmy 2. lokatę.
Zestawienie jest tworzone na podstawie porównania największych polskich miejscowości w siedmiu kategoriach. Dotyczą one bezpieczeństwa, komfortu podróżowania oraz kosztów związanych z użytkowaniem samochodu. Informacje, które pozwalają na stworzenie rankingu, pochodzą od użytkowników systemu Yanosik, baz Oponeo.pl i miejskich instytucji, mających konkretne i publiczne dane. Miasto najbardziej przyjazne kierowcom zostaje wyłonione po zsumowaniu wyników cząstkowych ze wszystkich rankingowych kategorii.
Bydgoszcz najlepiej wypadła w kategoriach związanych ze średnią prędkością poruszania się po mieście, liczbą kolizji, cenami za parkowanie w strefie SPP, cenami ubezpieczeń, kosztami wymiany opon.
Na niską liczbę wypadków i kolizji wpływa konsekwentna przebudowa infrastruktury drogowej. W ostatnio zleciliśmy m.in.:
- doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych,
- budowę nowych ulic na osiedlach z elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- kompleksową przebudowę oświetlenia,
- remonty głównych ulic i wiaduktów,
- budowę nowych dróg rowerowych i chodników.
Poruszanie się po mieście znacząco usprawniło wprowadzenie w poprzedniej dekadzie Inteligentnych Systemów Transportowych oraz budowa obwodnicy w ciągu dróg ekspresowych S5/S10.
Przetarg na remont ulic Podmiejskiej i Srebrnej ogłoszony
Szukamy wykonawcy prac w przemysłowej części osiedla Osowa Góra. Remont przejdą ulice Podmiejska oraz Srebrna, które prowadzą do wielu firm, znajdujących się w tej części miasta. W późniejszych planach jest także przebudowa ulicy Ołowianej.
Ogłosiliśmy przetarg na budowę i przebudowę dwóch ulic, znajdujących się w przemysłowej części Osowej Góry. Prace będą polegały na remoncie nawierzchni ul. Podmiejskiej na liczącym ok. 654 m odcinku od ul. Srebrnej do ul. Skośnej. Przebudowany zostanie również wlot ulicy Kruszyńskiej w ul. Podmiejską, do tego remont czekają także zjazdy do posesji oraz chodnik, który zostanie oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ulicy Srebrnej wymieniona zostanie nawierzchnia na liczącym 975 m odcinku od ul. Podmiejskiej do ul. Niklowej, remont przejdzie także ciąg pieszo-rowerowy. W ramach tej inwestycji wybudowane zostanie również nowe oświetlenie, nie tylko na ul. Podmiejskiej oraz Srebrnej, ale także na Bażanciej, Kruszyńskiej, Niklowej, Skośnej i Spiżowej.
Prace na ulicy Srebrnej potrwają około dziewięciu miesięcy. Natomiast na ulicy Podmiejskiej pół roku. W planach jest także remont ulicy Ołowianej, na której pojawi się także infrastruktura piesza i rowerowa. Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem przetargu na dokumentację i uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
W ostatnich latach na Osowej Górze zrealizowaliśmy szereg innych inwestycji drogowych:
- rozbudowa ul. Grunwaldzkiej,
- modernizacja ul. M. Kolbego,
- budowa ul. Zalew,
- utwardzanie dróg osiedlowych,
- doświetlenie przejść dla pieszych.
Warto wiedzieć
W tym roku zleciliśmy remonty kilku innych ulic na terenie Bydgoszczy. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana
Podpisaliśmy umowę na budowę kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstanie u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Wykonawcą prac została firma BOGMAR Sp. z o.o., której udostępniliśmy już plac budowy. Trasa I etapu swój początek będzie miała przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiegnie częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Ten etap pętli będzie miał długość około 1,2 kilometra. Powstaną też krótkie odcinki ścieżek, komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.
Ścieżka będzie posiadała nawierzchnię bitumiczną z betonu asfaltowego. Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody oraz stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też kilka drzew.
Na zrealizowanie zdania, które wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski, wykonawca będzie miał pół roku.
Warto wiedzieć
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej, otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budowa kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców. W ubiegłym roku zbudowaliśmy odcinek pętli pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego. Ciągi pieszo-rowerowe powstały już wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów oraz w ramach rewitalizacji Starego Fordonu. Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do budowy kolejnych etapów m.in. na osiedlu Tatrzańskim (wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do szkoły podstawowej mieszczącej się przy ulicy Kromera).
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku oprócz budowy Wielkiej Pętli Fordonu zaplanowaliśmy kilka innych inwestycji. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.