Aktualności

Czytaj więcej...Uzyskaliśmy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla nowej trasy tramwajowej na Szwederowie. To kolejny krok do rozpoczęcia oczekiwanej inwestycji. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na prace budowlane. To jedno z kilku tramwajowych zadań, które zrealizujemy w najbliższych latach.

Głównym celem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo - od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego, a trasa do ul. Bielickiej to pierwszy etap tego przedsięwzięcia. Wymaga to dostosowania ciągu ulic L. Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej. W ramach przedmiotowego zadania węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy. Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu Czytaj więcej...upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy też dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na wysokości centrum handlowego. Przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym powstanie także na wysokości ul. Konopnej. Na trasie powstaną też zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały też elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą też kieszonkowe parki wzdłuż ul. Solskiego  (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka). Zależy nam by trasa miała dużo zieleni.

Inwestycja uwzględnia budowę nowej podstacji dla zasilania sieci trakcyjnej. Obiekt zostanie wkomponowany w obszar pętli autobusowo-tramwajowej pomiędzy ul. Bielicką i S. Leszczyńskiego i będzie również zawierał część przeznaczoną dla obsługi transportu publicznego tzw. dyżurkę.

Czytaj więcej...Za ul. ks. I. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której posiadamy gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną też tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom.

Prace projektowe realizowała firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Finalizuje je wydana decyzja o  zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z rygorem natychmiastowej wykonalności. Stanowi ona jednocześnie pozwolenie na budowę, zatwierdza nowe podziały nieruchomości, a także przenosi własność nieruchomości koniecznych do realizacji inwestycji na inwestora.

Czytaj więcej...Decyzja ZRID pozwoli jeszcze w tym roku ogłosić przetarg, który wyłoni wykonawcę robót budowlanych. Na realizację inwestycji zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane zajmą około 2 lat. Nie będą one w żaden sposób wpływać na funkcjonowanie istniejącej sieci tramwajowej – wraz z budową ul. Kujawskiej na rondzie Kujawskim od razu powstały niezbędne rozjazdy.

Pakiet tramwajowych inwestycji

Jesteśmy w trakcie innych ważnych tramwajowych inwestycji, m.in.:

Czytaj więcej...Wkrótce powstaną chodniki i drogi rowerowe na osiedlu Zimne Wody-Czersko Polskie. Nową infrastrukturę zaplanowaliśmy wzdłuż ulic: Toruńskiej, Kieleckiej i Smoleńskiej. To ostatnie zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.

Wzdłuż ulicy Toruńskiej powstanie szeroki ciąg pieszo-rowerowy. Będzie zlokalizowany po południowej stronie ulicy. To część dużego zadania związanego przede wszystkim z przebudową torowiska na odcinku od Filmowej do pętli Stomil. Dokumentacja uwzględnia też budowę oświetlenia. Cały ciąg będzie miał długość około 3,7 km. Obecnie trwają prace na odcinku od Filmowej do Kazimierza Wielkiego. Dla etapów od ul. Kazimierza Wielkiego do zajezdni i od zajezdni do Stomilu wykonawca kończy prace projektowe i uzyskiwanie zezwoleń.

Czytaj więcej...Ważną inwestycją będzie też budowa infrastruktury rowerowej w ciągu ul. Kieleckiej w systemie "zaprojektuj i wybuduj". Opracowana wcześniej koncepcja zakłada wybudowanie brakującego 500-metrowego odcinka drogi rowerowej od skrzyżowania z ul. Smoleńską do Toruńskiej po stronie wschodniej. Dzięki tej inwestycji rowerzyści zyskają spójną trasę łączącą Kapuściska-Zimne Wody i Bydgoszcz Wschód. Ogłoszenie przetargu na realizację tego zadania planowane jest wiosną. Więcej informacji o wszystkich rowerowych inwestycjach znajduje się TUTAJ.

Jesteśmy także w trakcie wyboru wykonawcy, który dobuduje chodnik na ul. Smoleńskiej na 150-metrowym odcinku od skrzyżowania z ul. Równą w kierunku firmy „Lech”. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Wcześniej dobudowaliśmy chodniki na odcinkach w kierunku ul. Kieleckiej.

Warto wiedzieć

Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2025 roku 16 mln zł. Z wynikami ostatniej edycji można zapoznać się TUTAJ.

 

Czytaj więcej...Obszar wokół został wygrodzony, a wyłoniona w przetargu firma ułożyła trwałe zabruki na nasypach. Niestety dzień po wykonaniu prac nieznani sprawcy zniszczyli teren zielony jednej ze skarp.

Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami podjęliśmy działania, aby na nadchodzący sezon przygotować tor w Starym Fordonie. Zainteresowanie, jakim cieszy się skatepark w pobliżu nabrzeża po zachodniej stronie ulicy Frycza-Modrzejewskiego, przerosło nasze oczekiwania. Niestety uszkodzeniu uległy nasypy, a dokładniej zostały odsłonięte konstrukcyjne grodzice winylowe, których zadaniem jest ich zabezpieczenie w przypadku podtopień. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom wykonano zabruk z kostki kamiennej, który jednocześnie służyć będzie swobodnemu wchodzeniu na górne elementy skateparku.

Czytaj więcej...Tereny zielone zabezpieczone zostały dodatkowo matami antyerozyjnymi. Niestety jedna ze skarp została uszkodzona. Apelujemy o nieniszczenie wykonanych prac, ponieważ akty wandalizmu nie są przedmiotem gwarancji. Wszelkie takie naprawy są wykonywane ze środków budżetu miasta, co uszczupla wydatki na inne, bardziej potrzebne działania w infrastrukturze miejskiej. Prosimy o szanowanie wykonanych elementów, aby mogły bezpiecznie służyć przez wiele lat. Jednak to, czy tak się stanie zależy wyłącznie od użytkowników i dbałości o wspólne dobro.

Jednocześnie rozpoczęły się prace naprawcze, które wzmocnią nasyp w pumptracku (w miejscu startu). Tak, jak w przypadku skateparku, wykonawca układa trwałe zabruki z naturalnego kamienia. Według umowy, wszystkie prace zakończą się prawdopodobnie do końca marca tego roku, jednak przy sprzyjających warunkach atmosferycznych mogą zostać zrealizowane szybciej.

Czytaj więcej...Chroniące pasażerów komunikacji miejskiej zadaszenia pojawią się między innymi na przystankach Tor Regatowy - Ikea, Wyzwolenia - Derdowskiego oraz Bałtycka - Skłodowskiej - Curie.

Jeszcze w tym miesiącu na przystankach Tor Regatowy - Ikea oraz Wyzwolenia - Derdowskiego zdemontowane zostaną stare zadaszenia, a w ich miejscu pojawią się nowocześniejsze szklane wiaty. Na przystanku Bałtycka - Skłodowskiej - Curie, w kierunku Morskiej, zostanie natomiast ustawiona wiata typu Vega, która zaprojektowana została z myślą o ograniczonej przestrzeni.

Mieszkańcy Flisów, w ubiegłorocznej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego, zagłosowali między innymi nad postawieniem 6 nowych wiat przy ulicy Mińskiej. Ten projekt zostanie zrealizowany również jeszcze w tym roku.

Blisko 30 nowych wiat

Czytaj więcej...W Bydgoszczy mamy 643 wiaty (w tym 576 szklanych), a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta zgodnie z kryteriami, dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty są możliwości infrastrukturalne, czyli szerokość chodnika.

W 2024 roku nowe wiaty ustawiliśmy w 29 miejscach. Zadaszenia pojawiły się między innymi na przystankach Nakielska - Wrzesińska, Stomil, Fordońska - Wiadukt, Kamienna - Gajowa, Plątnowska - Przejazd, plac Kościeleckich, plac Praw Kobiet, Nowotoruńska - Przepompownia i Twardzickiego - Kleina.

Gruntowne czyszczenie

Czytaj więcej...Infrastruktura przystankowa całościowo myta jest 3 razy w roku (wiosną, latem i jesienią). Prace polegają na dokładnym oczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń. Myciu podlegają również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat. Oprócz typowych zabrudzeń z przystanków usuwane są także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki. Jeszcze w tym miesiącu ogłosimy przetarg na wybór wykonawcy tego zadania.

Strona 1 z 436