Aktualności

Czytaj więcej...Trwają zaawansowane prace na uliczkach śródmieścia. Większość robót została już wykonana.

Obecnie kontynuowane są prace na Rybim Rynku. Plac stanie się miejscem do spotkań i spacerów.
Zasadzimy nowe drzewa, ustawimy ławki i stylowe lampy.
To kolejny etap rewitalizacji Salonu Bydgoszczy.

Czytaj więcej...Od końca ubiegłego roku prowadzimy remont uliczek śródmieścia. Większość tych prac została już zakończona.
Nawierzchnie zostały wymienione na ulicach: Przyrzecze, Zaułek i Malczewskiego. Zakończone zostały też prace na 3 odcinkach ul. Grodzkiej - przy ul. Bernardyńskiej, ul. Mostowej oraz Teatrze Kameralnym.
Obecnie wykonawca realizuje roboty na wysokości banku.

Większość prac została też zrealizowana na ul. Pod Blankami (wykonanie 90 %) Obecnie prowadzone są robót na odcinku od Jana Kazimierza do ul. Długiej. Zakończenie prac planujemy jeszcze w tym miesiącu.

Czytaj więcej...5 sierpnia natomiast wykonawca rozpocznie roboty na ul. Jana Kazimierza od Wałów Jagiellońskich w kierunku ul. Długiej. 

Po wakacjach planowane są natomiast prace na ul. Przy Zamczysku. Docelowo ulica zostanie zawężona a chodnik znacznie poszerzony.


Wykonawca prowadzi też obecnie zaawansowane prace na Rybim Rynku. Zrealizowane zostały prace energetyczne i ziemne. Obecnie montowane są już krawężniki w centralnej części placu. Rozpoczynają się też pierwsze prace przy układaniu docelowej nawierzchni (kostka kamienna)

Czytaj więcej...Będzie pięknie
Przebudowa Rybiego Rynku, zupełnie zmieni jego oblicze. Plac będzie przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego. W rogach placu od strony spichrzy, dosadzimy drzewa, które zostaną dodatkowo podświetlone.
Przy przystanku tramwaju wodnego powstanie podświetlana róża wiatrów.
Montowane będą też stylowe ławki i oświetlenie.

Czytaj więcej...Po zakończeniu drogowej części inwestycji na Rybim Rynku, chcielibyśmy docelowo wprowadzić też dodatkowe elementy, które mają nawiązywać m.in. do historii tego zakątka Bydgoszczy oraz eksponować jego walory.
Planowane jest między innymi umieszczenie przy nabrzeżu żurawia przypominającego o dawnym porcie. Nad tym projektem pracują już studenci Politechniki Bydgoskiej.
Nad rzeką docelowo stanie też rzeźby kobiety sprzedającej śledzie a budynek spichrzy zyska dodatkową Iluminację.

Czytaj więcej...Wykonawcą przebudowy uliczek i Rybiego Rynku jest firma Betpol z Bydgoszczy.
Koszt tej ważnej dla miasta inwestycji wynosi ponad 24 mln.
Wszystkie prace zakończą się pod koniec bieżącego roku.

Czytaj więcej...Zamawiamy dokumentację projektową niezbędną do przebudowy ronda Jagiellonów. Projekt uwzględni szereg rozwiązań wypracowanych w trakcie konsultacji społecznych, m.in. rynny dla rowerów czy zmiany poprawiające bezpieczeństwo. Przebudowa ronda to jeden z elementów pakietu działań, związanych z poprawą dostępności transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami oraz starszych.

Czytaj więcej...W pierwszej kolejności opracowana została koncepcja nowych rozwiązań. Była ona przedmiotem szerokich konsultacji społecznych. W ich trakcie wprowadzonych zostało wiele ważnych zmian proponowanych przez mieszkańców.

Teraz zlecamy wykonanie dokumentacji projektowej. Projektant będzie zobowiązany m.in. do przygotowania projektu budowlanego, projektów wykonawczych, kosztorysów i z uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych. Wstępnie zakładamy, że kompletną dokumentacją Miasto będzie dysponować do końca 2026 roku.

Czytaj więcej...Rozwiązania wypracowane z mieszkańcami
Koncepcja, która jest podstawą dla prac projektowych zakłada się wykonanie ośmiu wind.
Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.
Po konsultacjach projektant uwzględnił część uwag mieszkańców.

Czytaj więcej...W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych. 

Zdecydowanie odrzucone zostały pomysły zakładające jakiekolwiek wyburzenia w celu wygospodarowania terenu na dodatkową infrastrukturę. Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.

Czytaj więcej...Projektowane są dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania – to rozwiązanie od początku zakładał projektant. Ułatwi to w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.

Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji. Na peronach tramwajowych, założono proste rozwiązania z częściowym zadaszeniem w postaci zieleni.

Czytaj więcej...Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.
Po konsultacjach zielony obszar skrzyżowania będzie jeszcze większy.

Konsultacje pozwoliły też rozwiać wiele wątpliwości dotyczących innych kwestii podnoszonych przez mieszkańców.
Projektant podkreślał, że zielone torowisko w tak ważnym węźle zamiast zabudowy z płyt to pomysł utrudniający przejazd m.in. służbom ratunkowym.

Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów wzdłuż ul. Jagiellońskiej. 
W ocenie ekspertów przy braku możliwości ich funkcjonalnego połączenia to lepsze rozwiązania niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddaliśmy Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa.

Czytaj więcej...Warto podkreślić, że projektanci po uzgodnieniach i rozmowach z organizacjami społecznymi oraz przedstawicielami miejskich wydziałów, już na wstępnym etapie rozszerzyli zakres opracowania. Umożliwi to na przykład połączenie nowej infrastruktury na rondzie ze zrealizowanymi lub trwającymi zadaniami wokół tego węzła komunikacyjnego - np. dowiązanie się do traktu spacerowego w kierunku bulwarów.

Czytaj więcej...Dokładnie analizowany był także pomysł wyznaczenia przejść naziemnych. Przy obecnych przepisach wymagałoby to zastosowania sygnalizacji świetlnej, co przy braku rozbudowanej trasy WZ mogłoby istotnie utrudnić ruch w centrum. W konsultacjach projektanci jednocześnie spotykali się z propozycjami budowy przejść naziemnych jak i głosami krytykującymi takie rozwiązanie.

Projektanci podkreślali również, że należy mieć na uwadze, że wokół placu Teatralnego i na ul. Gdańskiej (plac Praw Kobiet) powstają kolejne przystanki wiedeńskie, które jeszcze bardziej poprawią komunikacyjną dostępność analizowanego obszaru, bez konieczności korzystania z wind. Bydgoszcz zdecydowała się również na całkowitą wymianę taboru tramwajowego.

Czytaj więcej...Pomogą nam unijne fundusze
Na prace projektowe i budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł.

Czytaj więcej...Trwa kolejny etap prac przy przebudowie chodników wzdłuż ul. Królowej Jadwigi.
Na tej ważnej reprezentacyjnej ulicy, płyty układane są według historycznego wzoru - w karo i otaczane granitową kostką.

Chodniki remontujemy także w innych częściach miasta.


Czytaj więcej...Prace prowadzimy wzdłuż ul. Królowej Jadwigi na odcinku pomiędzy ulicą Łokietka i mostem (po stronie Okola).
To zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Stary chodnik został rozebrany. Trwają prace energetyczne. Docelowo nowa nawierzchnia wykładana będzie płytami układanymi w karo. Przy kamienicach oraz od strony jezdni pojawią się opaski z kamiennej kostki. Brukowane będą również wjazdy na teren posesji.

Czytaj więcej...Po wakacjach w tym miejscu zaplanowaliśmy też wymianę starego oświetlenia.
Betonowe latarnie, zastąpią eleganckie pastorały ze stylowymi oprawami.
Dzięki temu ulica pełna odrestaurowanych kamienic jeszcze bardziej zyska na estetyce.

To już kolejne prace w tym miejscu.
Wiosną roboty były prowadzone na odcinku od ul. Naruszewicza do mostu (po stronie Śródmieścia).
Zlecił je deweloper stawiający nowoczesne budynki, które stworzyły już nową pierzeję.

Czytaj więcej...Według dawnego wzoru przebudowaliśmy do tej pory kilka innych chodników w Śródmieściu, m.in. na ul. Cieszkowskiego, Śniadeckich, Pomorskiej, Poznańskiej, E. Warmińskiego, M. Jackowskiego. Ten standard wykorzystujemy także w trakcie przebudowy staromiejskich uliczek i placów wokół Starego Rynku, m.in.: Grodzkiej, Pod Blankami, Przyrzecze, placu Kościeleckich. Wkrótce ruszą prace na odcinkach ul. Mazowieckiej (od Sowińskiego do H. Sienkiewicza) oraz Piotra Skargi (większość odcinków).

Wiele innych remontów
Równocześnie zleciliśmy szereg innych remontów.
Prace prowadzimy obecnie m.in. przy:

• ul. Orlej (Szwederowo)
• ul. Bocianowo (Śródmieście)
• wyniesionym przejściu na ul. T. Czackiego (Górzyskowo)

Czytaj więcej...Wzdłuż najważniejszych bydgoskich ulic w tym roku zasadzonych zostanie w sumie kilkaset drzew i ponad 15 tys. krzewów. Wiele z tych prac wykonanych zostało już wiosną. Efekty są urzekające.

Większość krzewów wypuściła kwiaty, co stworzyło efekt kolorowych wysp w miejskim krajobrazie.
Zazieleniły się też drzewa, które zasadziliśmy podczas przebudowy kilku bydgoskich ulic.

Czytaj więcej...Młode drzewka dobrze przyjęły się przy rondzie Fordońskim, Nasadzone zostały w ramach konkursu „Drzewo Przyjaciel Bydgoszczy". Nowe drzewa pojawiły się też przy ul. Hallera, Nakielskiej oraz Karłowicza, przy ul. Wielorybiej, Rekinowej i Stawowej i wydłuż Alei Jana Pawła II.

Lipa holenderska, jabłoń ozdobna, klon czerwony, świerk pospolity, ambrowiec amerykański, wiśnia, śliwa, glediczja trójcierniowa a także brzoza pożyteczna, to tylko niektóre z przykładów gatunków drzew, które pojawiły się w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.

Czytaj więcej...Nie zapominamy też o nasadzeniach, które realizujemy w ramach budowy nowych dróg czy remontach tych istniejących.
130 drzew zazieleniło się nad Wisłą w Starym Fordonie. 360 drzew i ponad 100 krzewów zasadziliśmy natomiast w ramach budowy mostów nad Brdą.

Róża okrywowa robi o tej porze roku niesamowite wrażenie przy rondzie Bernardyńskim i nowym buspasie na Wałach Jagiellońskich.

Czytaj więcej...W wielu miejscach nie prowadzi się już częstego koszenia trawników, dzięki temu przy wielu bydgoskich ulicach powstają piękne łąki kwietne.

Strona 2 z 424