Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Zakupiliśmy 40 niskopodłogowych tramwajów. 10 z nich już kursuje po Bydgoszczy. Kolejne miały być dostarczone pod koniec bieżącego roku.
Wykonawca przyspieszył jednak prace i pierwsze przyjadą do zajezdni już w maju.
Tak duże zamówienie na zakup „niskopodłogowców", realizujemy dzięki pozyskanym przez Miasto unijnym funduszom.

Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.

W ubiegłym roku dostarczonych zostało pierwszych 10 składów, które kursują już po Bydgoszczy.
Zgodnie z kontraktem bydgoska PESA miała w tym roku dostarczyć kolejnych 18 swingów.
Pojazdy miały być jednak dostarczane do zajezdni dopiero od października.
Zamówienie zostanie jednak szybciej zrealizowane.

Czytaj więcej...Wykonawca (PESA SA) wystąpił do ZDMiKP z prośbą o możliwość szybszej realizacji zamówienia.

Dwa pierwsze tramwaje z tegorocznego pakietu będą dostarczone już w maju.
Trzy kolejne pojawią się w czerwcu.
Do końca bieżącego roku do zajezdni wykonawca chciałby dostarczyć aż 24 składy (zamiast planowanych 18).

Czytaj więcej...Najpierw testy i odbiory
Przypominamy, że po dostarczeniu nowego tramwaju do zajezdni jest on zawsze dokładnie sprawdzany pod względem technicznym i zgodności z zawartą umową. Następnie testowany jest przez motorniczych na bydgoskich torowiskach. Dopiero pozytywne zakończenie tych testów, pozwala wyjechać na trasy z Pasażerami.


Cały kontrakt na zakup 40 nowych tramwajów sfinalizujemy pod koniec stycznia 2025 roku.
Dzięki temu przedsięwzięciu wymienimy tabor na nowy, a 30-letnie „Kosntale" zastąpimy nowoczesnymi tramwajami.

Czytaj więcej...Nadrobiliśmy duże zaległości
Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. W ciągu ostatniej dekady udało się nam nadrobić te zaległości.
Zakupiliśmy 33 nowe niskopodłogowce.

Zbudowaliśmy też nowe linie tramwajowe do dworca kolejowego, Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Tramwaje kursują też po nowym moście nad Brdą i nowym torowisku na ul. Perłowej i ul. Toruńskiej.

Czytaj więcej...Działamy dalej
Kontynuujemy budowę przystanków wiedeńskich. Wyniesione perony powstały już na ul. Focha i Gdańskiej przy Chodkiewicza. Teraz budujemy takie przystanki przy pl. Wolności i pl. Praw Kobiet.

Projektujemy też nową linię tramwajową na Szwederowie i pętlę w Lesie Gdańskim.
Przebudowany zostanie też kolejny odcinek torowiska na ul. Toruńskiej, przy której już powstaje nowoczesna zajezdnia tramwajowa MZK.

Czytaj więcej...Dobiega końca akcja kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia objęła ponad 600 wiat przystankowych.

W kwietniu i maju planujemy montaż kolejnych wiat na terenie miasta.


Czytaj więcej...Prace czyszczenia wiat polegają na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat. Myte są również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.

Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane są także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego. Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Obecne prace dobiegają końca.
W sumie w tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona aż 3 razy.

Czytaj więcej...Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
W ostatnim czasie wiaty pojawiły się przy ul. Perłowej, mostach Kazimierza Wielkiego oraz pl. Kościeleckich.
19 kwietnia dostawiliśmy natomiast nowe zadaszenie na przystanku Nakielska/Wrzesińska. 

Jeszcze w kwietniu nowe wiaty pojawią się na przystanku Kamienna/Gajowa oraz 7 nowych wiat powstanie w ciągu ul. Inwalidów (zadanie z BBO)
W maju 8 zadaszeń dla Pasażerów dostawimy na terenie osiedla Łęgnowo Wieś (zadanie BBO).
Wymienimy też wiatę na pętli Przemysłowa.

Czytaj więcej...W Bydgoszczy mamy w sumie 632 wiaty przystankowe.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.

Obecnie na terenie miasta już blisko 95 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.

Czytaj więcej...Po ustawieniu dodatkowego oznakowania, liczba incydentów związanych z nieprawidłowym parkowaniem blokującym ruch tramwajowy na ul. Chodkiewicza, zmniejszyła się o połowę.

Przypominamy, że odpowiedzialne parkowanie to jeden z najważniejszych elementów drogowej etykiety.

W ciągu ostatniego miesiąca ruch tramwajowy na ulica Chodkiewicza był wstrzymany przez źle zaparkowane tylko dwa razy. W poprzednich miesiącach zdarzało się znacznie więcej tego typu incydentów.

Czytaj więcej...W ocenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych oraz Straży Miejskiej pomaga dodatkowe oznakowanie, ustawione przez nas w połowie marca.

Żółte tablice przypominają o konieczności zachowanie odstępu od torowiska.
W pojazdach komunikacji miejskiej pojawiły się także plakaty zwracające uwagę na inne elementy drogowej etykiety.


Czytaj więcej...Przypominamy, że nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska to nie tylko mandat, który może kosztować nawet 300 złotych. Pojazdy parkujące w sposób uniemożliwiający przejazd tramwajom i autobusom są z reguły odholowywane na koszt właściciela - to dodatkowy koszt rzędu 639 zł.
W ubiegłym roku tylko z ulicy Gdańskiej i K. Chodkiewicza Straż Miejska odholowała 85 pojazdów. 
Kolejnym wydatkiem jest pokrycie strat przewoźnika, który nie mógł realizować kursów zgodnie z rozkładem. W ubiegłym roku spółka MZK obciążyła ponad 30 kierowców notami o średniej wartości około tysiąca złotych. Łącznie nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska może więc oznaczać wydatek przekraczający dwa tysiące złotych. 

Czytaj więcej...Największe straty ponoszą jednak pasażerowie zablokowanych tramwajów, którzy spóźniają się do pracy, szkoły czy na spotkania.
Dlatego szczególnie apelujemy do kierowców o odpowiedzialne parkowanie w tych miejscach. 
Wiele innych zachowań kierowców, rowerzystów i pieszych ma również duże znaczenie dla płynnego ruchu tramwajów i autobusów.

Czytaj więcej...Przypominamy o tych podstawowych zasadach drogowej etykiety:
1. Pamiętaj o umożliwieniu autobusom wyjazdu z zatok i kończących się buspasów.
2. Nie wjeżdżaj na skrzyżowania, szczególnie na tory, jeśli nie masz możliwości jego opuszczenia.
3. Nie zaskakuj motorniczych i kierowców autobusów nagłą zmianą pasa ruchu przed ich maską. Droga hamowania autobusu i tramwaju jest znacznie dłuższa niż pojazdu osobowego.
4. Piesi nie mają pierwszeństwa przed tramwajem, nawet na oznakowanych przejściach.

Czytaj więcej...Trwają  prace projektowe dla budowy nowej linii tramwajowej na Szwederowo.
W ramach tego zadania planowana jest też rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim.
Zapraszamy do obejrzenia pierwszej wizualizacji nowoczesnej infrastruktury tramwajowej, która ma powstać w Myślęcinku. To jedna z wielu inwestycji tramwajowych, planowana w najbliższych latach w Bydgoszczy.

Czytaj więcej...Trzy tory w Lesie Gdańskim
W ramach przebudowy pętli tramwajowej „Las Gdański" w Myślęcinku powstaną kolejne odcinki zielonych torowisk, przystanki porośnięte roślinami, przebudowana zostanie też część ul. Rekreacyjnej.
Dzięki realizacji zadania, trzy linie kursujące do Myślęcinka, będą miały własne perony i będą mogły się wymijać przed wjazdem na odpowiedni peron.
Inwestycję ma już zapewnione finansowanie z europejskich środków.

Prezentujemy wizualizację, przedstawiającą zmiany, jakie towarzyszyć będą tej inwestycji.


Kolejne zadania tramwajowe w Bydgoszczy
Obecnie trwa też projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej w ciągu ul. Solskiego.
Zakupiliśmy też 40 nowoczesnych tramwajów.
10 nowych niskopodłogowców już kursuje po ulicach miasta. Kolejne składy dotrą do zajezdni jeszcze w tym roku. 

Podpisaliśmy umowę na przebudowę zajezdni przy ul. Toruńskiej i dostosowanie jej do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach. 

W lutym podpisaliśmy też umowę na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej - od nowych mostów Kazimierza Wielkiego do zajezdni. Wykorzystamy przy tej inwestycji również unijne dofinansowanie. Prace budowlane realizowane będą w przyszłym roku. 

Strona 1 z 242