Wakacje wykorzystamy na remonty ulic
Przygotowujemy się do remontu nawierzchni na kilku bydgoskich ulicach. Prace wykonywane będą między innymi na Bałtyckiej na Bartodziejach, W. Korfantego w Nowym Fordonie, Spokojnej na Kapuściskach i Mińskiej na Flisach. Powstanie też dodatkowy pas do skrętu z ul. Fordońskiej w Wyszogrodzką.
Na Bartodziejach remontowana będzie nawierzchnia ulicy Bałtyckiej na odcinkach od ul. Fordońskiej do Swarzewskiej oraz od ul. Uznamskiej do M. Skłodowskiej-Curie. Ulica w trakcie prac przy remoncie ul. Łęczyckiej oraz podczas budowy mostów Kazimierza Wielkiego pełniła rolę objazdów.
Odnowa nawierzchni planowana jest także na odcinku ul. W. Korfantego pomiędzy ulicami Prejsa i Twardzickiego. Południowy odcinek ulicy, przyległy do Akademickiej, został zbudowany od podstaw wraz z budową nowej linii tramwajowej do Fordonu. Zaplanowano też roboty na ul. Fordońskiej. Wymieniona zostanie część nawierzchni na wysokości ul. Łowickiej w Brdyujściu. Wybudowany zostanie poza tym nowy lewoskręt w ul. Wyszogrodzką (od strony Starego Fordonu). Poprawi to bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Na Flisach nową nawierzchnię zyska odcinek ul. Mińskiej pomiędzy ulicą Flisacką i Mławską. W poprzednich latach wzdłuż tej ulicy wyremontowany został m.in. most nad Kanałem Bydgoskim. Na Kapuściskach remont planowany jest na ulicy Spokojnej. Zadanie uzupełni przebudowę układu torowo-drogowego zrealizowanego w obrębie skrzyżowania ulic Toruńskiej i Perłowej zrealizowanej wraz z budową nowego mostu tramwajowego. Wraz z nową nawierzchnią odtworzone zostanie oznakowanie poziome.
Obecnie trwa przetarg, który wyłonić ma wykonawców wszystkich prac. Po podpisaniu umowy realizacja zajmie około 3 miesięcy, które przypadną na okres letni, kiedy ruch jest najmniejszy.
W tym roku planowane są również kolejne inwestycje drogowe, które poprawią bezpieczeństwo i stan nawierzchni ulic. Wraz z modernizacją torowiska zaplanowano remonty odcinków ul. Toruńskiej. Trwają też przygotowania do przebudowy ulic na Osowej Górze: Srebrnej i Podmiejskiej. W ubiegłym roku nowe nawierzchnie zyskały między innymi odcinki ulic Łęczyckiej, Pod Skarpą i Kazimierza Wielkiego.
Rozbudowa ul. Toruńskiej. Startuje kolejny etap
Ruszamy z drugim etapem gruntownej modernizacji ul. Toruńskiej. Przebudowany zostanie układ drogowo-torowy na odcinku od al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej. Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez tę ważną część bydgoskiej sieci torowej. Linia nr 6 tymczasowo zostanie skierowana do pętli przy ul. Wyścigowej.
Prace na pierwszym, modernizowanym odcinku (od ronda Toruńskiego do wysokości ulicy Spokojnej) zakończyły się prawie 2 miesiące przed czasem. Otrzymaliśmy już niezbędne zezwolenia, dzięki czemu wykonawca rozpocznie kolejny etap inwestycji. Na odcinku ul. Toruńskiej od al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej zostanie przebudowane torowisko tramwajowe łącznie z siecią trakcyjną, trzema wjazdami do zajezdni tramwajowej oraz układem drogowym. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Z myślą o osobach słabowidzących na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe. Po południowej stronie ul. Toruńskiej, na opisanym powyżej odcinku, powstaną droga rowerowa oraz chodnik. Remont przejdzie także część jezdni.
Przygotowujemy się jeszcze do III etapu robót na odcinku od ul. Równej do pętli Stomil.
Szóstka zawróci na Wyścigowej
W związku z kolejnym etapem prac 17 maja br. (sobota) tymczasowo wyłączone z ruchu zostanie torowisko na ulicy Toruńskiej na odcinku od zajezdni tramwajowej do Łęgnowa. Wprowadzone zostaną czasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
- linia nr 6 od przystanku Toruńska / Filmowa zostanie skierowana trasą czasowo zmienioną ulicami Toruńską, Kazimierza Wielkiego, Fordońską do pętli Wyścigowa;
- uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza za tramwaj linii numer 6 w relacji rondo Toruńskie – Toruńska – Kazimierza Wielkiego – Nowotoruńska – Kielecka – Toruńska – Hutnicza – Łęgnowo;
- zamknięta będzie też część jezdni ulicy Toruńskiej od wjazdu do zajezdni do wysokości posesji przy ulicy Toruńskiej 280 (stacja benzynowa). Zaplanowano objazd ulicami Kazimierza Wielkiego, Nowotoruńską i Kielecką,
- linia nr 31N - warianty z wjazdem kieszeniowym do zajezdni tramwajowej, zarówno w kierunku pętli Łoskoń / Zajezdnia oraz Dworzec Leśne zostaną skierowane do przystanku Toruńska/Tor Awaryjny. Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej: Toruńska/ Kielecka (kierunek Dworzec Leśne/ Podkowa) oraz Toruńska/Zajezdnia Tramwajowa (wszystkie kierunki, realizujące wjazd kieszeniowy do zajezdni tramwajowej). Wyznaczone zostaną również dodatkowe przystanki w kierunku Dworzec Leśna/Podkowa: Kielecka/Toruńska oraz w kierunku ulicy Kieleckiej: Toruńska/Tor Awaryjny (za stacją paliw),
- trasa przebiegu linii nr 36N zostanie czasowo zmieniona w następujący sposób: kierunek Łęgnowo – od przystanku Toruńska/Łuczniczki ulicami Toruńską, Kazimierza Wielkiego, Nowotoruńską, Kielecką, a od przystanku Toruńska / Sporna powrót na swoją trasę, kierunek Nakielska / Lisia oraz Belma - od przystanku Toruńska /Sporna ulicami Kielecką, Nowotoruńską, Kazimierza Wielkiego, Toruńską, a od przystanku Toruńska / Łuczniczki powrót na swoją trasę.
Szybciej i bezpieczniej
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Koszt modernizacji całości torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Na realizację inwestycji miasto pozyskało dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 w kwocie prawie 36 mln zł. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Bydgoszcz wymieniła już prawie całą flotę tramwajową. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Modernizacja torowiska przy ulicy Toruńskiej to nie jedyne duże zadanie związane z tym środkiem transportu, które zrealizujemy w najbliższych latach. Oprócz tego na różnych etapach realizacji są:
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów.
Remont nabrzeża przy Rybim Rynku na ostatniej prostej
Trwają prace przy nabrzeżu, które znajduje się przy zrewitalizowanym Rybim Rynku. Jeszcze przed wakacjami pojawią się tam wygodne leżaki, a w przyszłości stanie model żurawia portowego, który będzie nawiązywał do historii tego miejsca.
Prace obejmują wykonanie odwodnienia liniowego oraz ułożenie nawierzchni z desek z drewna egzotycznego (garapa). Wcześniej zdemontowaliśmy wysłużoną konstrukcję przystanku tramwaju wodnego. Na nabrzeżu ustawiony został już nowy infokiosk, w którym będzie można sprawdzić godziny kursowania „Słonecznika” oraz zapoznać się z liczbą dostępnych biletów. Nowością będą także leżaki, na których będzie można wygodnie poczekać na rejsy. Większość prac budowlanych powinna zakończyć się na początku maja.
W ramach zadania zleciliśmy także odnowienie trzech latarni, projektu Stanisława Lejkowskiego, które zostały już zdemontowane. Oprawy, w kształcie białych kul, będą zgodne z oryginałem. Przygotowujemy się do wykonania fundamentu pod replikę portowego żurawia, który stał w tym miejscu wiele lat temu. Dzięki temu nawiążemy do historii tego miejsca. Wstępna koncepcja żurawia została już opracowana przez pracowników Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich. Trwają ostatnie ustalenia, co do szczegółów projektu, niezbędnych do ogłoszenia przetargu i realizacji dźwigu.
Reprezentacyjny plac w centrum miasta
W zeszłym roku zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki. To jednak nie koniec prac w tej reprezentacyjnej części Starego Miasta. Zdecydowaliśmy o rozszerzeniu tego zadania o przebudowę ulicy Karmelickiej (dojazd do powstającego IV kręgu Opery Nova), remont ulicy Podwale oraz nabrzeża.
Wkrótce rozpocznie się sezon na rejsy po Brdzie
30 kwietnia br. wznowione zostaną natomiast rejsy po Brdzie liniami turystycznymi. Więcej informacji i dostępność biletów można sprawdzić TUTAJ.
Rowerowa droga wzdłuż ulicy Sułkowskiego. Raport z prac
Trwają prace związane z budową chodników i dróg rowerowych wzdłuż ulicy Sułkowskiego na odcinku od ul. Modrzewiowej do ul. Dwernickiego. Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dzięki niej powstanie brakujące połączenie pomiędzy ulicami Ogińskiego, Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Bydgoszcz Leśna, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
Obecnie realizowany jest pierwszy etap inwestycji, obejmujący odcinek od ul. Modrzewiowej do ul. Dwernickiego. Prace rozpoczęły się jednocześnie po wschodniej i zachodniej stronie ulicy Sułkowskiego. Po stronie wschodniej (od ronda Żołnierzy Górników do ulicy Sułkowskiego 52) wykonano między innymi roboty ziemne, przebudowę infrastruktury podziemnej oraz podbudowę zasadniczą. Aktualnie trwają prace brukarskie (montaż obrzeży oraz układanie kostki). W ubiegłym tygodniu został rozebrany dalszy odcinek chodnika w kierunku ulicy Czerkaskiej, wykonawca rozpoczął również na tym odcinku korytowanie pod nawierzchnie.
Po stronie zachodniej trwają roboty od ulicy Dwernickiego do ulicy Czerkaskiej. Wykonana została podbudowa oraz rozpoczęły się prace brukarskie.
Natomiast stacja BRA nr 12 zostanie przeniesiona. Jej nowa lokalizacja będzie się znajdowała na wysokości ul. Sułkowskiego 52, a ponownie będzie można z niej korzystać za kilka tygodni.
Brakujące połączenie
Cały projekt zakłada powstanie ścieżki rowerowej po obu stronach ulicy Sułkowskiego od dróg rowerowych w rejonie Chodkiewicza do ronda Żołnierzy Górników. Od ul. Chodkiewicza w stronę Cichej zaprojektowano jednokierunkowy pas rowerowy. W ten sposób powstanie brakujące połączenie pomiędzy ulicami Ogińskiego, Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Bydgoszcz Leśna, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe. Wykonawcą jest firma Betpol, a wartość zadania to 13,4 mln zł. Planowo wszystkie prace powinny zakończyć się pod koniec tego roku.
Powstają kolejne kilometry rowerowych dróg
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku rozpocznie się budowa kolejnych około 8 kilometrów. Więcej informacji o rowerowych inwestycjach znajduje się TUTAJ.