Ulica Podleśna – umowa podpisana
Podpisaliśmy umowę na budowę ulicy Podleśnej na Glinkach-Rupienicy. Dzięki temu ułatwiony zostanie dojazd do rozwijających się firm, a osiedle będzie lepiej skomunikowane z innymi obszarami miasta. Powstaną m.in. asfaltowa jezdnia, chodniki z betonowych płyt, energooszczędne oświetlenie i szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo. Przygotowujemy się również do remontu al. Jana Pawła II.
Rozbudowa ulicy Podleśnej realizowana będzie w ramach programu utwardzania ulic gruntowych. Wcześniej powstała niezbędna dokumentacja. Teraz podpisaliśmy umowę na prace budowlane. Plac budowy zostanie przekazany wykonawcy na początku września.
Planowane przedsięwzięcie obejmie dwa etapy:
- rozbudowę ul. Podleśnej wraz z odcinkami ul. Łuckiej na dojazdach do skrzyżowania z ul. Podleśną.
- przebudowę oświetlenia drogowego w ciągu ulicy Łuckiej.
Długość ul. Podleśnej wynosi ok. 765 m, a łącznie z zachodnim odcinkiem ul. Łuckiej jest to ok. 818 m. Wschodni odcinek ul. Łuckiej będzie przesunięty i budowany w korytarzu zarezerwowanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Roboty drogowe będą polegały m.in. na:
- wybudowaniu jezdni ul. Podleśnej wraz z progami zwalniającymi, chodnikami, zatokami postojowymi i zjazdami,
- wybudowaniu fragmentów ul. Łuckiej na dojeździe do skrzyżowania z ul. Podleśną,
- obniżeniu krawężnika na przejściach dla pieszych przez ul. Wąbrzeską na skrzyżowaniu z ul. Podleśną.
Robotom nawierzchniowym towarzyszyć będą m.in.: rozbudowa kanalizacji deszczowej, przebudowa oświetlenia ulicznego, przebudowa budowa kanału technologicznego, przebudowa i zabezpieczenie kolidującego uzbrojenia, nowe nasadzenia kompensacyjne.
Za realizację inwestycji odpowiadać będzie konsorcjum bydgoskich firm Affabre i Kada-Bis, które na etapie przetargu złożyło najkorzystniejszą ofertę. Budowa pochłonie 9,65 mln zł. Prace zakończą się za rok i będą objęte 5-letnią gwarancją.
Nowa ulica Podleśna lepiej skomunikuje osiedle i ułatwi dojazd do rozwijających się firm, m.in. Oponeo.pl. Wcześniej w tej części miasta zbudowany został układ ulic zbiorczych. Gruntownie zmodernizowaliśmy ulic Dobrzyńską i Wąbrzeską. Z wykorzystaniem płyt ażurowych doraźnie utwardzona został ulica Łucka. Docelowo ma ona stanowić dodatkowe połączenie uli Cmentarnej i al. Jana Pawła II. Miejscowy plan zabezpiecza już korytarz pod nową drogę.
Tej jesieni w tej części miasta planujemy również remont al. Jana Pawła II. Na to zadanie pozyskaliśmy dodatkowe środki rządowe. Obecnie trwa przetarg. Więcej informacji o zakresie tego zadania znajduje się TUTAJ.
Trwają prace na placu Solnym
Historyczny plac zyska na estetyce. Odkryta i naprawiana jest jego oryginalna, brukowana nawierzchnia.
Plac Solny znajduje się pomiędzy rzeką Brdą, a ulicą Grodzką u wylotu ulicy Przy Zamczysku. Leży na skraju dawnego wzgórza grodowego, na którym w połowie XIV wieku król Kazimierz Wielki wybudował zamek. Na początku XIX wieku, w obrębie dzisiejszego placu, wzniesiono budynki rafinerii cukru trzcinowego. Materiał do budowy pochodził z rozbiórki ruin pobliskiego zamku.
Plac pełni funkcję parkingu. W ostatnich miesiącach wykorzystywany był jako zaplecze budowy podczas rewitalizacji staromiejskich ulic i Rybiego Rynku. Po ich zakończeniu planowane było odtworzenie uszkodzonych nawierzchni. W trakcie prac okazało się, że pod asfaltem w dobrym stanie zachowana jest oryginalna nawierzchnia kamienna. W związku z tym zaplanowano jej całkowite odsłonięcie i wykonie prac naprawczych. Wymienione zostaną również betonowe krawężniki na kamienne. Po zakończeniu robót plac Solny nadal będzie częścią Strefy Płatnego Parkowania.
Warto wiedzieć
W ubiegłym roku zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w reprezentacyjny plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki.
Wiosną zleciliśmy dodatkowe prace przy odnowie nabrzeża, przy którym cumują tramwaje wodne. Nowością są także leżaki, na których można wygodnie poczekać na rejsy. Przygotowujemy się do wykonania repliki portowego żurawia, który stał w tym miejscu wiele lat temu. Dzięki temu nawiążemy do historii tego miejsca.
Autobusy pojadą do Karolewa, Stronna i Augustowa
W czwartek (21 sierpnia ) z udziałem Prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego podpisane zostało trójstronne porozumienie związane z rozwojem linii podmiejskich. Zakłada ono, że od września br. linia nr 41 obsłuży też Karolewo i Stronno, a linia nr 94 kursować zacznie przez Augustowo. Trwają intensywne prace nad kolejnymi połączeniami.
- To kolejna umowa z naszymi partnerami z sąsiednich gmin, która ułatwi mieszkańcom podróżowanie po metropolii – podkreśla Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Zyskuje też Bydgoszcz, która jest gospodarczym sercem regionu. Codziennie do pracy w Bydgoszczy dojeżdża około 40 tysięcy osób. To wpływa na większe możliwości rozwoju bydgoskich firm, które płacą u nas podatki. Pracujemy nad rozwojem kolejnych połączeń.
Podpisy pod porozumieniem umożliwiającym zmiany na liniach nr 41 i 94 złożyli Wójt Gminy Dobrcz Rafał Modlisz oraz Wójt Gminy Osielsko Janusz Jedliński. Włodarze podkreślali wagę dobrej komunikacji podmiejskiej, która zdecydowanie ułatwia dojazdy do bydgoskich szkół, instytucji kultury oraz miejsc rekreacji.
Jak pojadą autobusy?
Nastąpi zmiana przebiegu linii 41 (wariantu do Wudzyna) polegająca na włączeniu do obsługi komunikacyjnej miejscowości Karolewo (przejazd przy Zespole Szkół Agro-Ekonomicznych) oraz miejscowości Stronno (z przejazdem ulicami: Wiśniową, Szkolną i Dworcową). Linia nr 41 przez większą część roku kursuje wyłącznie w dni powszednie (w weekendy wakacyjne w ramach linii 41 realizowane są kursy do Dobrcza). W ramach linii nr 41 w ciągu dnia odbywa się w sumie 12 kursów (6 w wariancie do Żołędowa i 6 w wariancie do Wudzyna).
Z początkiem września, we wszystkie dni tygodnia, kursy wariantowe linii nr 94 do przystanku Nekla/Akacjowa zostaną przekierowane przez Augustowo, dzięki czemu również ta miejscowość będzie obsługiwana komunikacją międzygminną. W dni powszednie do Nekli realizowanych jest 10 kursów, a w soboty i niedziele po 3 kursy. W sumie na linii 94 w dni powszednie odbywa się 29 kursów (w tym 19 do Żołędowa), w soboty 10 (w tym 7 do Żołędowa), a w niedziele 9 kursów (w tym 6 do Żołędowa).
Koszty funkcjonowania linii pokrywane będą z biletów oraz z dotacji przez poszczególne gminy (zależnej od liczby pasażerów z poszczególnych gmin, korzystających z tych linii).
Metropolia coraz lepiej skomunikowana
Obecnie w ramach komunikacji miejskiej funkcjonuje 13 autobusowych linii międzygminnych, z tego w ramach porozumienia z gminą Dobrcz pięć linii (nr 41, 93, 94, 95, 97) a z gminą Osielsko także 5 linii (41,93,94,95,98). W trakcie ostatniej sesji Rada Miasta zgodziła się też na zawarcie porozumienia m.in. z gminą Zławieś Wielka umożliwiającego utworzenie kolejnej linii podmiejskiej i rozszerzającego zakres biletu uczniowskiego i biletu malucha na kolejną gminę. Wcześniej zawarliśmy umowę na wydłużenie linii nr 91 do Brzozy w gminie Nowa Wieś Wielka.
Droga rowerowa wzdłuż ulic Sudeckiej, Wyzwolenia i Pelplińskiej coraz bliżej
Otrzymaliśmy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) polegającej na budowie drogi rowerowej wzdłuż ulic Sudeckiej, Wyzwolenia i Pelplińskiej. To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji rowerowych w Bydgoszczy. Pozwoli to na połączenie infrastruktury dla jednośladów na odcinku od pętli autobusowej Tatrzańskie do granicy miasta w kierunku miejscowości Jarużyn. Prace ruszą na przełomie sierpnia i września.
Długość całej projektowanej trasy wynosi 1,6 km. Zadanie zostanie zrealizowane w oparciu o formułę „zaprojektuj i wybuduj”, wykonawcą jest firma STRABAG, a wartość kontraktu opiewa na kwotę ponad 7 mln zł.
W ramach inwestycji na ulicach Sudeckiej i Wyzwolenia powstaną drogi rowerowe, chodniki oraz ciągi pieszo-rowerowe. Natomiast po obu stronach ul. Pelplińskiej wybudowane zostaną drogi dla jednośladów. Zmieni się także geometria wlotów skrzyżowań ulic Geodetów oraz Tatrzańskiej, gdzie wytyczone zostaną przejazdy dla rowerzystów.
Przebudowane zostaną również zjazdy i dojścia do nieruchomości oraz dwa przystanki autobusowe: Wyzwolenia – Komisariat w stronę centrum miasta oraz Tatrzańskie w stronę Strzelec Dolnych.
Ponadto inwestycja obejmie:
- przebudowę oświetlenia ulicznego,
- budowę dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych,
- przebudowę kolidującego uzbrojenia z projektowanym układem,
- budowę kanału technologicznego,
- budowę/przebudowę przejść dla pieszych.
W zakres zadania wchodzi też budowa odwodnienia drogowego w formie muld chłonnych (w zachodniej części ul. Sudeckiej). Jest to rodzaj rowów odwadniających, które pozwolą na wsiąkanie wody do gruntu. Realizacja zadania jest możliwa dzięki unijnemu dofinasowaniu z programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Kolejne kilometry rowerowych dróg w Bydgoszczy
Rozpoczęły się prace w ramach Wielkiej Pętli Fordonu, otrzymaliśmy też decyzję ZRiD na budowę drugiego odcinka rowerowej drogi na ulicy Sułkowskiego, powstaje również nowa trasa w ramach modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej. Na różnych etapach realizacji jest obecnie około 40 kilometrów rowerowych dróg. Więcej o rowerowych inwestycjach w Bydgoszczy przeczytasz TUTAJ.