Wygodne perony i nowe wiaty
Rozpoczęły się prace związane z przebudową peronów na przystanku Fordońska/Bałtycka. To kolejny element pakietu naszych działań związanych z poprawą bezpieczeństwa oraz dostępności do transportu publicznego. Wygodne perony powstają też m.in. wzdłuż torowiska na ul. Toruńskiej.
Prace na Bartodziejach będą polegały na poszerzeniu peronów oraz wyrównaniu nawierzchni. Z myślą o osobach słabowidzących na peronach i w okolicy przejść dla pieszych zostaną zamontowane płytki kierunkowe. Na przystankach będą ustawione także wiaty: czterometrowa w kierunku Fordonu i sześciometrowa w stronę centrum miasta, ponieważ z tego przystanku korzysta większa liczba pasażerów. Wcześniej znajdowały się tam mniejsze wiaty bez bocznych ścianek.
Na czas przebudowy zostały wprowadzone tymczasowe zawężenia jezdni do jednego pasa ruchu w obu kierunkach z odcinkowym ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Tramwaje nadal będą się zatrzymywać zgodnie z dotychczasowym rozkładem. Prace zakończą się na przełomie września i października. Zadanie jest częścią pakietu naszych działań związanych z poprawą bezpieczeństwa i komfortu korzystania z komunikacji publicznej.
W zeszłym roku oddaliśmy do użytku bezpieczne przystanki na placu Praw Kobiet, a na początku tego roku przy placu Wolności. Pojawiły się nowe wiaty przystankowe i oznakowanie, a część jezdni została przebudowana na podniesiony peron bez możliwości przejazdu samochodów. Dzięki przebudowie znacznie łatwiej wsiąść do tramwaju m.in. seniorom oraz osobom z niepełnosprawnościami.
W tym roku trwają też prace przy modernizacji torowiska wzdłuż ulicy Toruńskiej. W zakres tej inwestycji wchodzi między innymi budowa nowych peronów tramwajowych dostosowanych do taboru niskopodłogowego. Nawierzchnie uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Kontynuujemy też prace projektowe, które pozwolą przebudować rondo Jagiellonów. Jeszcze w tym roku planujemy również ogłosić przetarg na zaprojektowanie oraz wybudowanie czterech kolejnych przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej na wysokości Polskiego Radia oraz przed skrzyżowaniem z ul. Kamienną.
W ramach planowanego remontu torowiska na ulicy Jagiellońskiej, pomiędzy rondem Fordońskim a Jagiellonów, przebudowany zostanie także przystanek tramwajowy na wysokości ulicy Łużyckiej, co poprawi jego funkcjonalność oraz bezpieczeństwo na pobliskim przejściu dla pieszych.
Ulica Podleśna – umowa podpisana
Podpisaliśmy umowę na budowę ulicy Podleśnej na Glinkach-Rupienicy. Dzięki temu ułatwiony zostanie dojazd do rozwijających się firm, a osiedle będzie lepiej skomunikowane z innymi obszarami miasta. Powstaną m.in. asfaltowa jezdnia, chodniki z betonowych płyt, energooszczędne oświetlenie i szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo. Przygotowujemy się również do remontu al. Jana Pawła II.
Rozbudowa ulicy Podleśnej realizowana będzie w ramach programu utwardzania ulic gruntowych. Wcześniej powstała niezbędna dokumentacja. Teraz podpisaliśmy umowę na prace budowlane. Plac budowy zostanie przekazany wykonawcy na początku września.
Planowane przedsięwzięcie obejmie dwa etapy:
- rozbudowę ul. Podleśnej wraz z odcinkami ul. Łuckiej na dojazdach do skrzyżowania z ul. Podleśną.
- przebudowę oświetlenia drogowego w ciągu ulicy Łuckiej.
Długość ul. Podleśnej wynosi ok. 765 m, a łącznie z zachodnim odcinkiem ul. Łuckiej jest to ok. 818 m. Wschodni odcinek ul. Łuckiej będzie przesunięty i budowany w korytarzu zarezerwowanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Roboty drogowe będą polegały m.in. na:
- wybudowaniu jezdni ul. Podleśnej wraz z progami zwalniającymi, chodnikami, zatokami postojowymi i zjazdami,
- wybudowaniu fragmentów ul. Łuckiej na dojeździe do skrzyżowania z ul. Podleśną,
- obniżeniu krawężnika na przejściach dla pieszych przez ul. Wąbrzeską na skrzyżowaniu z ul. Podleśną.
Robotom nawierzchniowym towarzyszyć będą m.in.: rozbudowa kanalizacji deszczowej, przebudowa oświetlenia ulicznego, przebudowa budowa kanału technologicznego, przebudowa i zabezpieczenie kolidującego uzbrojenia, nowe nasadzenia kompensacyjne.
Za realizację inwestycji odpowiadać będzie konsorcjum bydgoskich firm Affabre i Kada-Bis, które na etapie przetargu złożyło najkorzystniejszą ofertę. Budowa pochłonie 9,65 mln zł. Prace zakończą się za rok i będą objęte 5-letnią gwarancją.
Nowa ulica Podleśna lepiej skomunikuje osiedle i ułatwi dojazd do rozwijających się firm, m.in. Oponeo.pl. Wcześniej w tej części miasta zbudowany został układ ulic zbiorczych. Gruntownie zmodernizowaliśmy ulic Dobrzyńską i Wąbrzeską. Z wykorzystaniem płyt ażurowych doraźnie utwardzona został ulica Łucka. Docelowo ma ona stanowić dodatkowe połączenie uli Cmentarnej i al. Jana Pawła II. Miejscowy plan zabezpiecza już korytarz pod nową drogę.
Tej jesieni w tej części miasta planujemy również remont al. Jana Pawła II. Na to zadanie pozyskaliśmy dodatkowe środki rządowe. Obecnie trwa przetarg. Więcej informacji o zakresie tego zadania znajduje się TUTAJ.
Trwają prace na placu Solnym
Historyczny plac zyska na estetyce. Odkryta i naprawiana jest jego oryginalna, brukowana nawierzchnia.
Plac Solny znajduje się pomiędzy rzeką Brdą, a ulicą Grodzką u wylotu ulicy Przy Zamczysku. Leży na skraju dawnego wzgórza grodowego, na którym w połowie XIV wieku król Kazimierz Wielki wybudował zamek. Na początku XIX wieku, w obrębie dzisiejszego placu, wzniesiono budynki rafinerii cukru trzcinowego. Materiał do budowy pochodził z rozbiórki ruin pobliskiego zamku.
Plac pełni funkcję parkingu. W ostatnich miesiącach wykorzystywany był jako zaplecze budowy podczas rewitalizacji staromiejskich ulic i Rybiego Rynku. Po ich zakończeniu planowane było odtworzenie uszkodzonych nawierzchni. W trakcie prac okazało się, że pod asfaltem w dobrym stanie zachowana jest oryginalna nawierzchnia kamienna. W związku z tym zaplanowano jej całkowite odsłonięcie i wykonie prac naprawczych. Wymienione zostaną również betonowe krawężniki na kamienne. Po zakończeniu robót plac Solny nadal będzie częścią Strefy Płatnego Parkowania.
Warto wiedzieć
W ubiegłym roku zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w reprezentacyjny plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki.
Wiosną zleciliśmy dodatkowe prace przy odnowie nabrzeża, przy którym cumują tramwaje wodne. Nowością są także leżaki, na których można wygodnie poczekać na rejsy. Przygotowujemy się do wykonania repliki portowego żurawia, który stał w tym miejscu wiele lat temu. Dzięki temu nawiążemy do historii tego miejsca.
Autobusy pojadą do Karolewa, Stronna i Augustowa
W czwartek (21 sierpnia ) z udziałem Prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego podpisane zostało trójstronne porozumienie związane z rozwojem linii podmiejskich. Zakłada ono, że od września br. linia nr 41 obsłuży też Karolewo i Stronno, a linia nr 94 kursować zacznie przez Augustowo. Trwają intensywne prace nad kolejnymi połączeniami.
- To kolejna umowa z naszymi partnerami z sąsiednich gmin, która ułatwi mieszkańcom podróżowanie po metropolii – podkreśla Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Zyskuje też Bydgoszcz, która jest gospodarczym sercem regionu. Codziennie do pracy w Bydgoszczy dojeżdża około 40 tysięcy osób. To wpływa na większe możliwości rozwoju bydgoskich firm, które płacą u nas podatki. Pracujemy nad rozwojem kolejnych połączeń.
Podpisy pod porozumieniem umożliwiającym zmiany na liniach nr 41 i 94 złożyli Wójt Gminy Dobrcz Rafał Modlisz oraz Wójt Gminy Osielsko Janusz Jedliński. Włodarze podkreślali wagę dobrej komunikacji podmiejskiej, która zdecydowanie ułatwia dojazdy do bydgoskich szkół, instytucji kultury oraz miejsc rekreacji.
Jak pojadą autobusy?
Nastąpi zmiana przebiegu linii 41 (wariantu do Wudzyna) polegająca na włączeniu do obsługi komunikacyjnej miejscowości Karolewo (przejazd przy Zespole Szkół Agro-Ekonomicznych) oraz miejscowości Stronno (z przejazdem ulicami: Wiśniową, Szkolną i Dworcową). Linia nr 41 przez większą część roku kursuje wyłącznie w dni powszednie (w weekendy wakacyjne w ramach linii 41 realizowane są kursy do Dobrcza). W ramach linii nr 41 w ciągu dnia odbywa się w sumie 12 kursów (6 w wariancie do Żołędowa i 6 w wariancie do Wudzyna).
Z początkiem września, we wszystkie dni tygodnia, kursy wariantowe linii nr 94 do przystanku Nekla/Akacjowa zostaną przekierowane przez Augustowo, dzięki czemu również ta miejscowość będzie obsługiwana komunikacją międzygminną. W dni powszednie do Nekli realizowanych jest 10 kursów, a w soboty i niedziele po 3 kursy. W sumie na linii 94 w dni powszednie odbywa się 29 kursów (w tym 19 do Żołędowa), w soboty 10 (w tym 7 do Żołędowa), a w niedziele 9 kursów (w tym 6 do Żołędowa).
Koszty funkcjonowania linii pokrywane będą z biletów oraz z dotacji przez poszczególne gminy (zależnej od liczby pasażerów z poszczególnych gmin, korzystających z tych linii).
Metropolia coraz lepiej skomunikowana
Obecnie w ramach komunikacji miejskiej funkcjonuje 13 autobusowych linii międzygminnych, z tego w ramach porozumienia z gminą Dobrcz pięć linii (nr 41, 93, 94, 95, 97) a z gminą Osielsko także 5 linii (41,93,94,95,98). W trakcie ostatniej sesji Rada Miasta zgodziła się też na zawarcie porozumienia m.in. z gminą Zławieś Wielka umożliwiającego utworzenie kolejnej linii podmiejskiej i rozszerzającego zakres biletu uczniowskiego i biletu malucha na kolejną gminę. Wcześniej zawarliśmy umowę na wydłużenie linii nr 91 do Brzozy w gminie Nowa Wieś Wielka.