Ulica Nakielska na nowo. Czekamy na pozwolenie
Złożyliśmy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Przybliża nas to do wyczekiwanej przebudowy ulicy Nakielskiej. W pierwszej kolejności przebudowany zostanie odcinek od ul. J. Bronikowskiego do ul. Lisiej. Powstaną między innymi nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy i oświetlenie.
Ulica Nakielska to jedna z najdłuższych bydgoskich ulic, która łączy kilka osiedli: Wilczak, Jary, Miedzyń i Prądy z centrum miasta oraz z węzłem „Bydgoszcz - Miedzyń” na obwodnicy. Dystans od ronda przy ul. Łochowskiej do ronda Grunwaldzkiego to prawie 5,5 kilometra. Każdego dnia korzysta z niej również wielu mieszkańców podmiejskich gmin, m.in. Białe Błota.
Modernizacja ulicy Nakielskiej będzie się odbywała etapowo. Przygotowanie dokumentacji na wszystkie odcinki poprzedziliśmy szerokimi konsultacjami społecznymi oraz uzgodnieniami.
Projekt gotowy
Złożyliśmy wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na przebudowę odcinka ulicy Nakielskiej od ul. J. Bronikowskiego do ul. Lisiej o długości 3,3 km. Za projekt odpowiada firma Mosty Katowice Sp. z o.o., a wartość prac to ok. 2,95 mln zł.
Inwestycja zakłada między innymi budowę od podstaw nowej jednojezdniowej ulicy z czterema pasami ruchu (dwa środkowe jako buspasy), chodnikami, drogą rowerową i rondem turbinowym na wysokości ul. Bronikowskiego. Cała ulica zyska też odwodnienie. Przebudowę przejdą oświetlenie uliczne oraz sygnalizacje świetlne. W ramach tej inwestycji zostanie również przebudowana ul. Bronikowskiego na odcinku od ul. Nakielskiej do Starego Kanału Bydgoskiego. Ze względu na budowę nowych kanałów odwadniających (odprowadzających deszczówkę do kanału) przebudowane zostaną też niektóre z bocznych ulic pomiędzy ul. Nakielską a Spacerową (min. Kościerska i Głogowska). W ramach prac uporządkowana zostanie także kwestia parkowania, które obecnie odbywa się w sposób nie zawsze zgodny z przepisami. Wybudowane zostaną parkingi w rejonie ulic Tańskich, Młynarskiej, Cieplickiej, Orzechowej, Tczewskiej, Pszczelnej i Bronikowskiego.
Po otrzymaniu decyzji ZRiD, przygotowany zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych, a po jego rozstrzygnięciu zlecone zostaną prace. Przebudowa ulicy Nakielskiej możliwa jest dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości około 6 mln euro na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.
Przygotowania do kolejnych etapów
Równocześnie przygotowana została koncepcja niezbędna do rozbudowy odcinka od ul. Bronikowskiego w kierunku ronda Grunwaldzkiego do ul. Nasypowej. Na dalszym odcinku przeanalizowaliśmy ewentualne, optymalne rozwiązania projektowe, godzące oczekiwania związane z wyposażeniem pasa drogowego w niezbędną infrastrukturę z wymaganiami i ograniczeniami stawianymi przez służby konserwatorskie (ograniczenie rozbiórek budynków). Proponowane rozwiązania poddaliśmy również konsultacjom społecznym. Więcej informacji o rozwiązaniach dla tego odcinka znajduje się TUTAJ.
Kolejne kilometry rowerowych dróg w Bydgoszczy
Rozpoczęły się prace w ramach Wielkiej Pętli Fordonu, otrzymaliśmy też decyzję ZRiD na budowę drugiego odcinka rowerowej drogi na ulicy Sułkowskiego, powstaje również nowa trasa w ramach modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej. Na różnych etapach realizacji jest obecnie 40 kilometrów rowerowych dróg.
Wykonawca otrzymał już plac budowy, dzięki czemu mogły rozpocząć się prace dotyczące Wielkiej Pętli Fordonu na liczącym około 1,3 km odcinku od ul. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Otrzymaliśmy również zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) na budowę infrastruktury rowerowej na ul. Sułkowskiego na odcinku Chodkiewicza – Dwernickiego, co pozwoli na połączenie infrastrukturą rowerową osiedla Leśnego.
Trwają także prace na ulicy Toruńskiej (odcinek Kazimierza – Równa). W ramach przebudowy torowiska tramwajowego powstaje około kilometr nowej infrastruktury. Jednocześnie czekamy na wydanie decyzji ZRiD na kolejny odcinek od ul. Równej do ul. Spadzistej.
W formule „zaprojektuj i wybuduj” podpisaliśmy umowy dla inwestycji rowerowych na ciąg Sudecka – Wyzwolenia – Pelplińska oraz na budowę kładki rowerowej nad magistralą węglową w okolicach ulicy Fordońskiej. Dla obydwóch inwestycji zostały już złożone wnioski o wydanie decyzji ZRiD.
Trwają również prace projektowe dla dróg na ulicach Kolbego (Kormoranów – granica miasta), Wyzwolenia (Sudecka – granica miasta), Pod Skarpą (Zamczysko – granica miasta), Nakielska (Bronikowskiego – Łochowska) oraz dla ciągu ulic Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Moniuszki – Skłodowska – Łęczycka. Rowerowe trasy powstaną też na ulicach Petersona, Podmiejskiej, Srebrnej, Ołowianej i Kieleckiej (od ul. Smoleńskiej do ul. Toruńskiej), a także w ramach budowy linii tramwajowej na Szwederowie (od ronda Kujawskiego do ul. Bielickiej).
Bydgoszcz wygrywa ranking na miasto przyjazne kierowcom
Bydgoszcz w ogólnopolskim rankingu na „Miasto przyjazne dla kierowców” zajęła I miejsce. To wynik m.in. coraz bezpieczniejszej infrastruktury oraz zrównoważonych opłat za korzystanie ze stref parkowania w centrum.
Nowa edycja rankingu przyniosła zmianę lidera wśród miast z liczbą mieszkańców powyżej 300 tysięcy. Tym razem to Bydgoszcz zajęła pierwsze miejsce z wynikiem aż 45 punktów, zdecydowanie wyprzedając Warszawę, Kraków i Szczecin. W ubiegłym roku zajmowaliśmy 2. lokatę.
Zestawienie jest tworzone na podstawie porównania największych polskich miejscowości w siedmiu kategoriach. Dotyczą one bezpieczeństwa, komfortu podróżowania oraz kosztów związanych z użytkowaniem samochodu. Informacje, które pozwalają na stworzenie rankingu, pochodzą od użytkowników systemu Yanosik, baz Oponeo.pl i miejskich instytucji, mających konkretne i publiczne dane. Miasto najbardziej przyjazne kierowcom zostaje wyłonione po zsumowaniu wyników cząstkowych ze wszystkich rankingowych kategorii.
Bydgoszcz najlepiej wypadła w kategoriach związanych ze średnią prędkością poruszania się po mieście, liczbą kolizji, cenami za parkowanie w strefie SPP, cenami ubezpieczeń, kosztami wymiany opon.
Na niską liczbę wypadków i kolizji wpływa konsekwentna przebudowa infrastruktury drogowej. W ostatnio zleciliśmy m.in.:
- doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych,
- budowę nowych ulic na osiedlach z elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- kompleksową przebudowę oświetlenia,
- remonty głównych ulic i wiaduktów,
- budowę nowych dróg rowerowych i chodników.
Poruszanie się po mieście znacząco usprawniło wprowadzenie w poprzedniej dekadzie Inteligentnych Systemów Transportowych oraz budowa obwodnicy w ciągu dróg ekspresowych S5/S10.
Przetarg na remont ulic Podmiejskiej i Srebrnej ogłoszony
Szukamy wykonawcy prac w przemysłowej części osiedla Osowa Góra. Remont przejdą ulice Podmiejska oraz Srebrna, które prowadzą do wielu firm, znajdujących się w tej części miasta. W późniejszych planach jest także przebudowa ulicy Ołowianej.
Ogłosiliśmy przetarg na budowę i przebudowę dwóch ulic, znajdujących się w przemysłowej części Osowej Góry. Prace będą polegały na remoncie nawierzchni ul. Podmiejskiej na liczącym ok. 654 m odcinku od ul. Srebrnej do ul. Skośnej. Przebudowany zostanie również wlot ulicy Kruszyńskiej w ul. Podmiejską, do tego remont czekają także zjazdy do posesji oraz chodnik, który zostanie oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ulicy Srebrnej wymieniona zostanie nawierzchnia na liczącym 975 m odcinku od ul. Podmiejskiej do ul. Niklowej, remont przejdzie także ciąg pieszo-rowerowy. W ramach tej inwestycji wybudowane zostanie również nowe oświetlenie, nie tylko na ul. Podmiejskiej oraz Srebrnej, ale także na Bażanciej, Kruszyńskiej, Niklowej, Skośnej i Spiżowej.
Prace na ulicy Srebrnej potrwają około dziewięciu miesięcy. Natomiast na ulicy Podmiejskiej pół roku. W planach jest także remont ulicy Ołowianej, na której pojawi się także infrastruktura piesza i rowerowa. Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem przetargu na dokumentację i uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
W ostatnich latach na Osowej Górze zrealizowaliśmy szereg innych inwestycji drogowych:
- rozbudowa ul. Grunwaldzkiej,
- modernizacja ul. M. Kolbego,
- budowa ul. Zalew,
- utwardzanie dróg osiedlowych,
- doświetlenie przejść dla pieszych.
Warto wiedzieć
W tym roku zleciliśmy remonty kilku innych ulic na terenie Bydgoszczy. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.