wiata-2Rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Opławiec. Nowa sygnalizacja niebawem pojawi się też na ul. Fordońskiej oraz ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi.

Światła pozwolą na bezpieczne przekraczanie jezdni, w najbardziej niebezpiecznych miejscach.

Autobusy wyjadą na Koronowską bez problemu
Na skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Opławiec dochodziło często do kolizji i wypadków. Nietypowa geometria jezdni oraz przekraczanie dopuszczalnej prędkości znacznie utrudniały bezpieczny wyjazd mieszkańcom osiedli Opławiec-Smukała-Janowo. Zmieni się to wraz z budową sygnalizacji świetlnej.

W związku z zakończeniem etapu projektowego, wykonawca przystąpił do pierwszych prac budowlanych. Wykonana została kanalizacja kablowa a w ciągu tygodnia rozpoczną się prace drogowe. Większość robót będzie realizowana poza istniejącymi jezdniami i nie powinna generować większych utrudnień w ruchu.
Wartość robót to ponad 290 tys. zł.

Zakres zadania obejmuje: dostosowaniu promieni skrętu, przesunięciu przystanku autobusowego na wlocie ul. Opławiec przed przejście, przebudowę chodników i peronu autobusowego, a także przesunięcie przejścia i przejazdu rowerowego bliżej krawędzi drogi głównej.
Zakończenie robót planowane jest w grudniu bieżącego roku

Konieczność budowy sygnalizacji w tym miejscu zgłaszali wielokrotnie mieszkańcy osiedla Opławiec-Smukała-Janowo oraz kierowcy autobusów miejskich.
Wraz z otwarciem obwodnicy Bydgoszczy i węzła Bydgoszcz Opławiec ciąg ul. Koronowska-Nad Torem stał się również jedną z ważniejszych arterii dojazdowych do trasy ekspresowej S5.

wiata-00Zielone dla jadących przepisowo
Jeszcze w październiku uruchomiana zostanie również nowa sygnalizacja na ul. Toruńskiej na wysokości posesji 328. Ma zapewnić bezpieczne przekraczanie jezdni w centrum osiedla, gdzie ulokowane są: plac zabaw, przystanki autobusowe oraz zwarta zabudowa.

Wnioskowali o to mieszkańcy oraz przedstawiciele Rady Osiedla.
Sygnalizacja wzbudzana będzie przyciskami pieszych z zachowaniem priorytetu zielonego światła dla kierujących w obu kierunkach ruchu.
Równocześnie sygnalizacja będzie zintegrowana z urządzeniami radarowymi, które mierzą prędkość nadjeżdżającego pojazdu.

W przypadku pojazdów znacznie przekraczających dopuszczalną prędkość (obowiązuje w tym miejscu 40km/h) zmieni ona sygnał na czerwony, nawet jeśli z przejścia nie będą korzystać piesi. Przejście będzie też dodatkowo monitorowane.
Koszt zadania to ponad 227 tys. zł.

swiata-1Bez strachu przez Fordońską
W październiku powstanie też sygnalizacja świetlna na ul. Fordońskiej na wysokości zakładów zbożowych. Umożliwią one bezpieczne przekraczanie dwóch ruchliwych jezdni. Sygnalizacja świetlna będzie uruchamiana przez pieszych za pomocą odpowiednich detektorów. 

W pierwszym etapie przejścia zostały nieznacznie przesunięte i dobudowano do nich nowe chodniki.
W ciągu tygodnia instalowane będą maszty i sygnalizatory.
Koszt inwestycji to 130 tysięcy złotych.

Wcześniej przejścia w tym rejonie zostały doświetlone i wyposażone w kocie oczka.
Ze względu jednak na znaczne przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierowców, często dochodziło do groźnych zdarzeń z udziałem pieszych.

rower-2Inwestujemy w bezpieczeństwo
W tym roku realizowanych jest też wiele innych zadań poprawiających bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach.
Najważniejsze z nich to budowa ronda przy ul. Inowrocławskiej na Szwederowie, przebudowa ulicy Kolbego, doświetlenie kilkunastu przejść dla pieszych czy budowa nowych dróg rowerowych.Bezpieczeństwo wszystkich użytkowników poprawiamy też w ramach dużych inwestycji drogowych.

BRD-8W poprzednich latach szereg ulic zostało też wyposażonych w dodatkowe elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych (m.in. azyle, sygnalizacje, wyniesione przejścia i skrzyżowania, progi wyspowe, aktywne znaki, znaki na podkładzie fluoroscencyjnym, separatory ruchu). W trakcie modernizacji ulic poprawa bezpieczeństwa jest również traktowana priorytetowo.

Te działania w parze z przepisami pozwoliły ograniczyć liczbę wypadków na bydgoskich przejściach dla pieszych.
Więcej informacji na ten temat TUTAJ