Aktualności
Bezpieczne przejście dla pieszych i wygodny przejazd dla rowerzystów na Wyżynach
Kończymy prace projektowe niezbędne do wybudowania nowego przejścia dla pieszych na Wyżynach.
Pozwoli ono korzystać również osobom starszym i z niepełnosprawnościami z przystanków tramwajowych.
Zyskają też rowerzyści – nowy przejazd połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach ulicy Wojska Polskiego.
Prezentujemy wizualizacje nowych rozwiązań.
W ubiegłym roku zleciliśmy opracowanie koncepcji, która miała za zadanie rozwiązać problem ograniczonej dostępności przystanku na Wyżynach.
Z 40-letniej kładki nie mogły korzystać osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi, starsze oraz rowerzyści.
Przed decyzją o sposobie rozwiązania tego problemu prowadziliśmy szerokie konsultacje społeczne. Nieco więcej głosów oddana na nową kładkę. Jednak zdaniem społeczników, stowarzyszeń reprezentujących pieszych, a także ekspertów od organizacji ruchu zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest nowoczesne przejście dla pieszych. Dlatego projektanci kontynuują prace związane właśnie z bezpiecznym przejściem i przejazdem rowerowym.Stowarzyszeni i społecznicy za przejściem
Rada Osiedla Wyżyny, a także Rada Osiedla Kapuściska po spotkaniach z mieszkańcami opowiedziały się za przejściem w pasie jezdni i likwidacją kładki, która stwarza problemy osobom z niepełnosprawnościami (np. poruszających się na wózkach inwalidzkich czy o kulach), a także osobom w podeszłym wieku.
Z kolei stanowisko Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy wskazywało, że tradycyjne przejście dla pieszych jest standardowym rozwiązaniem na ulicy Wojska Polskiego, gdzie po obu stronach znajdują się licznie zamieszkane osiedla mieszkaniowe, w znacznej części przez seniorów, dla których każde pokonanie różnicy wysokości wiąże się z dodatkowym wysiłkiem.
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy jednoznacznie oceniło, że wybudowanie przejścia z pasami dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów wraz sygnalizacją świetlną ułatwi dostęp do przystanków tramwajowych.
Rowerowe środowisko skupione w Stowarzyszeniu Bydgoska Masa Krytyczna wytknęło, że kładka funkcjonująca w tym kształcie, od lat 80-tych, wyklucza całkowicie możliwość płynnej obsługi ruchu rowerowego. Strome i bardzo wysokie schody są często niemożliwe do pokonania przez codziennych rowerzystów, rodziny z dziećmi, rodziców z przyczepkami rowerowymi czy przez rosnąca grupę użytkowników rowerów cargo.
Jednoznacznie za tradycyjnym przejściem dla pieszych opowiedziały się również Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów koło Wyżyny.
Przy projektowanym rozwiązaniu zamontowana zostanie nowa sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej.
Konieczne będzie poza tym wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.
Dodatkowymi zaletami tego wariantu są zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybkiej realizacji.
Nie zachodzi też konieczność likwidacji miejsc parkingowych.
Wszystkie nowe nawierzchnie będą powstawały w standardach uzgodnionych z rowerzystami ( asfaltowe drogi rowerowe) i pieszymi (płyty chodnikowe).
Obecnie projektanci kończą prace projektowe.
Na tym etapie opracowali również wizualizację nowych rozwiązań.
Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń w najbliższych miesiącach ogłoszony zostanie przetarg na budowę nowej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów połączony z rozbiórką starej kładki.
Po zabezpieczeniu środków finansowych, prace budowlane będa mogły być prowadzone w przyszłym sezonie budowlanym.Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku.
Konstrukcja umożliwia pieszym dojście do przystanków tramwajowych oraz przekraczanie ruchliwych jezdni.
Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych przystanki na Wyżynach stały się popularnym miejscem przesiadek. Mieszkańcy często wskazywali też na ograniczenia związane z korzystaniem z tego miejsca.
Ważna zmiana dla ulicy Nakielskiej przed przebudową
Ulica Nakielska stanie się od przyszłego roku drogą wojewódzką, a co zabiegał Prezydent Bydgoszczy.
Ułatwi to pozyskiwanie środków unijnych na zaplanowaną rozbudowę.
Ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów, duże inwestycje drogowe mogą być obecnie finansowane w oparciu o środki zewnętrzne.
Dlatego w ubiegłym roku nasze Miasto wystąpiło do Marszałka Województwa o nadanie ciągowi ulic Nakielskiej i Łochowskiej aż do węzła Miedzyń statusu drogi wojewódzkiej. Tylko drogi o takim statusie mogą być rozbudowywane w oparciu o fundusze unijne dla regionów. Sejmik województwa 26 września przyjął taką uchwałę.
Zmiana kategorii drogi na obszarze miasta Bydgoszczy umożliwi dostęp do puli środków związanych z przebudową dróg ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w perspektywie finansowej 2021-2027.
Prace koncepcyjno-projektowe dla ulicy Nakielskiej trwają. Zadanie podzielono na trzy odcinki:
• Odcinek Łochowska-Nasypowa – dla tej części odbyły się już konsultacje, po uzyskaniu decyzji środowiskowej zakończą się prace nad koncepcją, która była konsultowana z mieszkańcami. Jeszcze w tym roku planowany jest przetarg na projekt budowlany i wykonawczy.
• Odcinek wiadukt-Nasypowa - opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, odbyły się konsultacje społeczne, prowadzone są rozmowy z PKP na temat optymalnego połączenia inwestycji z rozbudową linii kolejowej.
• Odcinek Nasypowa – Rondo Grunwaldzkie – Opracowano warianty przekrojów poprzecznych ulicy (bez wyburzeń) , odbyły się konsultacje społeczne, rozwiązania są opiniowane przez rady osiedli.
Do czasu rozbudowy ulicy realizowane są inne zadania poprawiające przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych:
• doświetlanie przejść dla pieszych (w tym roku na wysokości ul. Chłodnej),
• zmiany w organizacji ruchu (np. przy Wrocławskiej),
• remonty chodników.
2 kładki do remontu. Umowa podpisana
Wyremontowane kładki dla pieszych jeszcze lepiej połączą brzegi Brdy i Kanału Bydgoskiego.
Podpisaliśmy umowę z wykonawcą, który po uzupełnieniu dokumentacji rozpocznie prace remontowe w Opławcu oraz przy V śluzie.
Kładki dostosujemy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy rowerzystów.
Wykonawcą obu zadań jest firma Kormost
Wartość całej inwestycji to prawie 237 tys zł.
Po uzupełnieniu dokumentacji, jeszcze w październiku planujemy rozpocząć roboty budowlane.
Ich zakończenie to koniec bieżącego roku.Przebudowa kładki przez Stary Kanał Bydgoski w ciągu ul. Czarna Droga przy śluzie nr V
W ramach zadania zostanie zaprojektowana i wykonana przebudowa wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym obiektu. Rozebrane zostaną dotychczasowe balustrady, nawierzchnia i izolacja przęsła. Po przebudowie płyty nałożona zostanie nowa izolacja i nawierzchnia bitumiczna. Wykonane zostaną też nowe stylowe balustrady.
Prace uzgadniane są z Miejskim Konserwatorem Zabytków, bowiem Stary Kanał Bydgoski figuruje w rejestrze jako zabytek. Co ważne, ruch pieszy zostanie poprowadzony tymczasowym pomostem. Po zakończeniu robót Wykonawca będzie musiał doprowadzić cały teren budowy do stanu poprzedniego.Historia:
Obiekt jest płytowy jednoprzęsłowy o konstrukcji przęsła żelbetowej i długości całkowitej 7,40 m.
Przęsło o szerokości 2,75 m oparte jest na ścianach ceglanych Śluzy nr V Starego Kanału Bydgoskiego, wpisanego do rejestru zabytków (sama kładka wybudowana została w 1991 r.
Pierwsza kładka powstała w tym miejscu już w 1774 r. i stanowiła wąskie przejście techniczne dla obsługi wówczas jeszcze drewnianej śluzy.
Nowsza, szersza pojawiła się na początku XIX wieku przy okazji przebudowy śluzy na ceglaną i zaopatrzona była w siedziska dla spacerowiczów.
W 1948 r. została zastąpiona konstrukcją na stalowych dźwigarach, które jednak z czasem przekorodowały i ostatecznie obiekt został zastąpiony współczesnym.Usunięcie schodów z kładki przez Brdę w rejonie ul. Opławiec
Obiekt poprowadzeni ruchu dla użytkowników wózków oraz rowerów pomiędzy ulicami Baranowskiego i Opławiec przez rzekę Brdę z pominięciem schodów na północnej skarpie doliny Brdy. Dotychczasowe schody zostaną rozebrane wraz z płytami betonowymi, następnie nadbudowany zostanie nasyp po którym zostanie poprowadzony nowy chodnik.
Wykonane zostaną też zabezpieczenia antykorozyjne w miejscach usunięcia schodów.Historia:
Obiekt jest pięcioprzęsłowy o długości całkowitej ok. 55 m.
Schody od strony ul. Opławiec wykonane są w postaci dwóch belek stalowych połączonych przegubowo z przęsłem, a z drugiej strony opartych na żelbetowym fundamencie.
Kładka powstała w roku 1989.Kolejna kładka do remontu już niebawem
Nadal trwa procedura przetargowa na remont kapitalny kładki przez Brdę w rejonie hali Łuczniczka
To największe z wszystkich zadań.
Związane będzie z przebudową drewnianego pomostu oraz remontem konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu.
Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie.
O szczegółach procedury przetargowej informować będziemy na bieżąco.
[FILM] Rusza rozbiórka wiaduktu na Armii Krajowej
Wykonawca przygotował już zaplecze budowy i nową organizację ruchu w obrębie inwestycji.
Nowy obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go do potrzeb pieszych i rowerzystów.
Ruszają prace rozbiórkowe.
Uwaga kierowcy będą zmiany w organizacji ruchu.
W poniedziałek wieczorem (19 września) Wykonawca rozpocznie wprowadzać nową organizację ruchu przy wiadukcie i w jego obrębie.
Podczas budowy ruch prowadzony będzie dwukierunkowo sąsiednim wiaduktem.
Przejazd pod samym obiektem, czyli dojazd do ul. Modrzewiowej będzie jeszcze zachowany. Dopiero w późniejszym etapie ulica zostanie zamknięta.
Powyższe zmiany pozwolą Wykonawcy przystąpić do rozbiórki istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi.
Prace te będą prowadzone w terminach zaakceptowanych przez zarządcę infrastruktury kolejowej.Bliźniacze wiadukty
Nowy obiekt będzie wyglądał podobnie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe.
Obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go też do potrzeb pieszych i rowerzystów.
To już kolejne prace budowlane w tym miejscu.
Ponad rok temu przebudowaliśmy obiekt znajdujący się po stronie wschodniej tej ważnej drogi wylotowej z miasta.
Długość gwarancji to 15 lat.
Wartość zadania to prawie 30 mln zł.
Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku.
Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która niedawno wykonywała wiadukt w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Historia obiektów
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej zaprojektowało już nieistniejące bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a wybudowało intensywnie działające na terenie Bydgoszczy Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych – oddano je do użytku 40 lat temu. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych.
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
Znakomity patron
Decyzją radnych wiaduktom od tego roku patronuje Jan Nowak-Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy.
W ten symboliczny sposób Rada Miasta upamiętniła też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.