Świąteczny tramwaj na zimowy czas
- Szczegóły
W piątek (5 grudnia) po Bydgoszczy zacznie kursować nowy mikołajkowy tramwaj. Specjalnie ozdobiony skład z Pesy będzie kolejną atrakcją przedświątecznego czasu. To jeden z 11 nowych tramwajów, które wiosną wyjechały na bydgoskie ulice. W ich zakupie pomogły Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.
Przystrojony tramwaj to jeden z nowych Swingów. Zdobią go kolorowe lampki oraz okolicznościowe grafiki ze świątecznymi i zimowymi akcentami, utrzymane w zielono-błękitnej kolorystyce. Projekt przygotowaliśmy we współpracy z Miastem, MZK i Pesą.
Szczególnie zachęcamy do skorzystania z mikołajkowego tramwaju w drodze na Bydgoski Jarmark Świąteczny. Przypominamy, że komunikacja publiczna to najlepszy sposób na dostanie się do centrum. W weekendy parkingi na Starym Mieście, ze względu na jarmark, bardzo szybko się zapełniają. Więcej informacji o Bydgoskim Jarmarku Świątecznym znajdziecie TUTAJ.
Jak sprawdzić rozkład?
Tramwaj kursuje od piątku (około godziny 11) na trasie linii 3 (Łoskoń-Wilczak). Odjazdy planowane są w następujących godzinach:
- z pętli Łoskoń: 11:12, 13:32, 15:52, 18:12,
- z pętli Wilczak: 12:21, 14:39, 17:01, 19:26.
W kolejnych dniach pojawi się również na innych liniach m.in. 5,10,11. Świąteczny tramwaj będzie kursował po Bydgoszczy do 6 stycznia 2026 roku.
W sobotę (6 grudnia) tramwaj będzie kursował na trasie linii nr 5 Łoskoń-Rycerska. Odjazdy planowane są w następujących godzinach:
- z pętli Łoskoń 4:59, 6:37, 8:37, 10:38, 12:38, 14:27, 16:07, 17:58, 20:14, 22:14,
- z pętli Wilczak: 5:46, 7:26, 9:37, 11:37, 15:16, 16:56, 19:04, 21:04, 22:48z.
W niedzielę (7 grudnia) tramwaj będzie kursował na trasie linii nr 10 i 11. Odjazdy planowane są w następujących godzinach:
- z pętli Las Gdański: 11:20, 15:50, 20:20,
- z pętli Niepodległości: 7:40 (linia nr 11), 10:26(linia nr 10), 12:10 (linia nr 11), 14:56 (linia nr 10), 16:40 (linia nr 11), 19:26(linia nr 10),21:10 (linia nr 11),
- z pętli Bielawy: 6:42, 9:14, 13:44, 18:14, 22:14z.
Szczegółowe rozkłady jazdy na kolejne dni będą publikowane na stronach ZDMIKP i MZK.
Europejskie fundusze zmieniły naszą flotę
Świąteczny tramwaj to jeden z 11 nowych Swingów kupionych przy wykorzystaniu środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021 – 2027. Projekt przyczynił się do podniesienia jakości usług publicznego transportu zbiorowego, dzięki czemu teraz podróżuje się bezpieczniej i wygodniej. Nowoczesne tramwaje wyposażone są w klimatyzację oraz dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami. Łatwiej z nich korzystać również opiekunom z dziećmi. Nowoczesny tabor zachęca do korzystania z publicznej komunikacji, zwłaszcza w rejonie Śródmieścia, co pozwala na ograniczenie ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz zmniejszenie emisyjności transportu. Całkowita wartość projektu wyniosła 126,7 mln zł. Europejskie wsparcie to 75,4 mln zł.
W ciągu ostatniej dekady kupiliśmy łącznie 73 nowoczesne tramwaje. Wszystkie projekty realizowaliśmy ze wsparciem europejskim. W tym roku zamówiliśmy jeszcze jeden dodatkowy skład i przygotowujemy się do zamówienie 5 kolejnych. Po tych zakupach tramwajowy park będzie składać się z 81 nowoczesnych pojazdów. Bydgoszcz już w tym roku obok Olsztyna stała się miastem z najnowocześniejszą flotą tramwajową.
Wiadukt lepiej skomunikowany z nową stacją
- Szczegóły
Trwają przygotowania do modernizacji wiaduktu nad ulicą Brzechwy w Fordonie. Wstępna koncepcja zakłada między innymi poszerzenie konstrukcji oraz wybudowanie brakującego chodnika i nowych schodów. Lepiej skomunikuje to miejską infrastrukturę z przebudowaną stacją Bydgoszcz Fordon.
Drogowy wiadukt nad ulicą Brzechwy wybudowano wraz z kolejowym na początku lat 80. XX wieku. Konstrukcja wymaga wykonania robót budowlanych, które zapewnią dalsze bezpieczne użytkowanie. Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy prac w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres zadania będzie obejmował:
- wzmocnienie konstrukcji i nałożenie nowej izolacji przeciwwodnej,
- poszerzenie wiaduktu o chodnik po stronie południowej (od strony ul. Fordońskiej),
- ułożenie nowego chodnika po stronie północnej,
- rozbiórkę starych schodów prowadzących po stronie wschodniej z wiaduktu ze stacji na ul. Brzechwy i zastąpienie ich nowymi,
- budowę nowych schodów po stronie zachodniej, które będą prowadziły ruch ze stacji i z wiaduktu na ul. Brzechwy,
- przystosowanie przestrzeni podmostowej do poprowadzenia ciągów rowerowych wzdłuż ul. Brzechwy.
Dysponujemy już zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej. Przetarg planowany jest w pierwszej połowie przyszłego roku. Miasto zabezpiecza na ten cel 2,5 mln zł.
Dzięki tej inwestycji ułatwimy też dojście do modernizowanej stacji Bydgoszcz Fordon. Trwają na niej prace związane z przebudową układu torowego i elektryfikacją co pozwoli zwiększyć przepustowość linii w stronę Chełmży, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Zakres zadania obejmuje też naprawę wiaduktu kolejowego nad ul. J. Brzechwy. W inwestycji prowadzonej przez Polskie Linie Kolejowe pomagają europejskie środki z Krajowego Planu Odbudowy. Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.
Warto wiedzieć
Stacja Bydgoszcz Fordon została przebudowana w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych, kiedy to wybudowano ul. j. Brzechwy, a przy zmodernizowanej stacji ulokowano pętlę autobusową, umożliwiającą przesiadkę z autobusu do pociągu niemal „drzwi w drzwi”. Przez kilka lat kończyła się tutaj trasa autobusów linii nr 70 i 104 oraz kursy kolejki elektrycznej relacji Bydgoszcz Główna – Bydgoszcz Fordon. Ulicę J. Brzechwy wyremontowaliśmy w 2016 roku.
Kładka pieszo-rowerowa gotowa do montażu. Czas na jej transport
- Szczegóły
Ulicami miasta przejedzie mierzący pięćdziesiąt sześć metrów transport z kładką pieszo-rowerową, która połączy budowane drogi rowerowe wzdłuż ulicy Fordońskiej. Do pokonania będzie trasa z Glinek na Siernieczek.
Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu drogowym i skrócić czas prac budowlanych, wykonywanych na południowej jezdni ul. Fordońskiej, wykonawca zmontuje kładkę na swojej hali i przetransportuje ją w nocy na miejsce docelowego montażu. Transport tak dużej konstrukcji przez ulice Bydgoszczy jest niecodziennym przedsięwzięciem, które wymaga szeregu przygotowań, m.in. demontażu licznych znaków drogowych, słupów oświetlenia ulicznego oraz elementów sygnalizacji świetlnej na trasie jej przejazdu.
Sam rozładunek gotowej konstrukcji oraz montaż zostaną przeprowadzone na jezdni południowej ul. Fordońskiej, która na ten czas zostanie wyłączona z użytkowania. Oznacza to, że ruch na ul. Fordońskiej będzie odbywał się wyłącznie jezdnią północną, na której na ten czas zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy. Działania te są planowane na jeden grudniowy weekend, czyli od piątku, 05.12. (godziny wieczorne 21:00-22:00) do godzin wczesnoporannych (godz. 4:00) w poniedziałek, 08.12.2025. Zamknięty zostanie również odcinek ul. Sochaczewskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Fordońską. Dojazd do osiedla Siernieczek możliwy będzie z wykorzystaniem ulic Kaplicznej i Żyrardowskiej.
Transport wielkogabarytowy, w asyście pojazdów pilotażowych, wyruszy z hali produkcyjnej wykonawcy, którym jest firma Kormost, w piątek (5 grudnia) około północy. Dotarcie na miejsce, czyli na ulicę Fordońską, zajmie szacunkowo 2- 3 godziny.
Dodatkowo od soboty (06.12.2025) wyłączony zostanie całkowicie ruch pieszych na ul. Fordońskiej, na odcinku od ul. Wiślanej do ul. Sochaczewskiej (oraz od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej). Przypominamy, że na wskazanym odcinku komunikacja publiczna będzie funkcjonowała za darmo.
Droga rowerowa wzdłuż ulicy Fordońskiej
Kładka jest częścią inwestycji polegającej na budowie drogi rowerowej po południowej stronie ulicy Fordońskiej od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej.
Konstrukcja, która będzie przebiegać nad magistralą węglową i połączy ścieżki dla jednośladów, składa się z dwóch kratownic o długości 45 metrów. Z myślą o użytkownikach jednośladów ciąg rowerowy nad samymi torami kolejowymi będzie chroniony osłonami przeciwporażeniowymi, a na pozostałej długości – balustradą. Do wykonania kładki przeznaczono ponad 41 ton stali, na których ułożone zostanie ponad 130 ton betonu zbrojonego.
Warta ponad 10 milionów inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres zadania obejmuje też wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej, nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych, wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną wraz z dobudowaniem lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską.
Szczegóły na załączonym planie.
Umowa na rozbudowę pętli Las Gdański podpisana
- Szczegóły
To warszawska firma Balzola będzie odpowiadała za prace prowadzone na pętli Las Gdański. Realizacja zadania, obejmującego między innymi wybudowanie dodatkowych torów tramwajowych, przebudowę peronów oraz budowę nowego budynku socjalnego dla motorniczych, zajmie około dwunastu miesięcy.
To jedna z kilku planowanych inwestycji tramwajowych w najbliższych latach w Bydgoszczy. Dzięki niej linie kursujące do Myślęcinka będą miały własne perony, powstaną zielone torowiska, a cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zadanie podzielone zostanie na dwa etapy. W pierwszym wykonawca przebuduje przyległą do pętli część ulicy Rekreacyjnej, która zostanie zawężona. Powstaną też wyniesione przejścia dla pieszych. Natomiast drugi etap będzie polegał na budowie nowoczesnej pętli oraz budynku socjalnego, w którym motorniczowie będą mogli odpocząć i zjeść posiłek podczas zaplanowanych przerw.
Dzięki między innymi wybudowaniu dodatkowych torów tramwaje będą mogły się wymijać bez konieczności wycofywania. Ustawione zostaną też wiaty, w tym rowerowa, które będą obsadzone roślinami na dachu oraz otoczone oplecionymi pnączami stelażami. Łącznie w obrębie pętli funkcjonować mają trzy perony początkowe oraz dwa końcowe, a wszystkie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wymienionego taboru.
Wykonawcą została warszawska firma Balzola, a wartość kontraktu to prawie 16 milionów złotych. Projekt wykonała firma Cone Amg. Prace przy torowisku rozpoczną się na początku przyszłego roku. Potrwają około roku. Inwestycję sfinansujemy z wykorzystaniem pozyskanych przez Bydgoszcz Funduszy Europejskich na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko.
Warto wiedzieć
Obecnie do pętli Las Gdański docierają trzy regularne linie tramwajowe (nr 1, 2 i 10), a w wakacje na trasie od ul. Rycerskiej kursuje tam jeszcze zabytkowa linia numer 0. Jedynie dwa perony dla osób wsiadających utrudniają koordynację odjazdów poszczególnych linii, dlatego ta przebudowa jest potrzebna. Z myślą o wzmocnieniu atrakcyjności komunikacji publicznej w tej części miasta, w ostatnich latach ulica Gdańska została rozbudowana o nowe rondo przy ul. Rekreacyjnej, powstał również buspas. Zmodernizowaliśmy także pętlę autobusową Myślęcinek i wybudowaliśmy parking P+R.
Modernizujemy i rozbudowujemy dalej
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania komunikacji tramwajowej. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (w trakcie),
- modernizacja zajezdni tramwajowej (w trakcie),
- budowa torowiska na Szwederowo (trwa przetarg),
- modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe),
- budowa torowiska wzdłuż alei Kardynała S. Wyszyńskiego (prace projektowe).
Strona 1 z 462






