Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Tańsze bilety okresowe dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz maluchów w wieku 4-7 lat przysługują dzieciom z Bydgoszczy i gmin tworzących Metropolię Bydgoszcz.

Od 1 lutego do grona uprawnionych dołączą też dzieci i młodzież zamieszkała w gminie Nakło nad Notecią.

Metropolitalne Karty Uczniowskie oraz Malucha będą wydawane przez Gminę. Wnioski na wyrobienie kart, znajdziecie Państwo w Zespole Obsługi Oświaty i Rekreacji w Nakle nad Notecią na ul. Krzywoustego 7a.
Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ

- Od 1 lutego (czwartek) dla linii nr 54 w kierunku pętli Piaski zostanie uruchomiony przystanek pn. Saperów / Okrężna pomiędzy przystankami Saperów / Kąpielisko a Smukalska / Błądzimska.

Czytaj więcej...Od 1 lutego zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu w obrębie pętli Czyżkówko. Zmiana dotyczy linii nr 51 i 83 zgodnie z załączoną mapką.

- Od 12 do 23 lutego komunikacja miejska w dni powszednie będzie kursowała według wakacyjnych rozkładów jazdy.
Wakacyjne rozkłady dotyczą linii nr 5, 52, 55, 56, 62, 64, 65, 67, 68, 69, 71, 73/76, 74, 77, 83 i 89.

Czytaj więcej...Poznaliśmy wyniki badań sondażowych na temat jakości życia w Bydgoszczy.
Aż 70 procent bydgoszczan jest zadowolonych z życia w mieście, przede wszystkim zrewitalizowanej zieleni, oferty kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej.
Teraz rozwiązujemy najczęściej wskazywane problemy: poprawiamy komunikację publiczną i koordynację inwestycji drogowych.

Zadowolenie z poziomu życia w Bydgoszczy wzrasta.

Aktualnie 70 proc. badanych wyraża satysfakcję z jakości życia w mieście– to poziom o ponad 10 punktów procentowych wyższy niż w poprzednich pomiarach. Jednocześnie badani coraz częściej spodziewają się poprawy jakości życia – aktualnie 41 procent.

Bydgoszcz zdaniem mieszkańców zdecydowanie zyskuje na obecności w Unii Europejskiej (80 procent). W najbliższych latach to właśnie unijne środki pomogą nam w realizacji drogowych inwestycji m.in: budowę nowej linii tramwajowej na Szwederowo.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ

Czytaj więcej...Miejskie programy dobrze znane
Najlepiej rozpoznawalnym programem miejskim jest Bydgoski Budżet Obywatelski (85 proc.), następnie Aktywna Bydgoszcz (64 proc.) oraz Czysta Bydgoszcz (62 proc.). 

Na tle codziennych aspektów życia w Bydgoszczy najlepsze oceny dotyczą wywozu śmieci (80 proc.), zieleni miejskiej (74 proc.), a także oferty kulturalnej (68 proc.) i sportowo-rekreacyjnej (64 proc.). 

Czytaj więcej...Komunikacja – problem do poprawy
Z komunikacji miejskiej korzysta dwóch na trzech mieszkańców.
Wśród użytkowników komunikacji publicznej 41 proc. korzysta z tego rodzaju transportu regularnie (minimum 4-5 razy w tygodniu). 35% bydgoszczan ocenia ją negatywnie.

W ubiegłym roku, jeszcze przed rozpoczęciem badań, zapadły decyzje, które mają poprawić jej funkcjonowanie:

- Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce". Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów.

- W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).

- Zaplanowaliśmy zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm).

- Od nowego roku obsługę części kursów MZK przejął prywatny przewoźnik.

- Miasto zdobyło też środki i jest przed podpisaniem umowy na modernizację zajezdni tramwajowej MZK.

- Przygotowujemy się do budowy nowej linii tramwajowej na Szwederowo.

- W tym roku rozpoczniemy budowę kolejnych przystanków wiedeńskich i przygotowania do dostosowania ronda Jagiellonów (najważniejszego węzła komunikacyjnego) do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami ruchowymi.

Czytaj więcej...Miejsca parkingowe i drogi– zmieniamy filozofię
Połowa bydgoszczan wskazywała również na problem związany z brakiem odpowiedniej liczby miejsc parkingowych.
W salonie Bydgoszczy miasto zdecydowało się jednak wprowadzić jakościową zmianę.
W tym obszarze Bydgoszczy preferowany będzie ruch pieszych, rowerzystów oraz transport publiczny.


Czytaj więcej...Mieszkańcy zwracali również uwagę na przedłużające się remonty, korki, stan dróg i chodników (badanie prowadzono w kulminacyjnym momencie wielu prac nad kanalizacją deszczową prowadzonych przez MWiK).
W tym roku inwestycji powodujących utrudnienia na drogach będzie jednak znacznie mniej. Zaplanowaliśmy przede wszystkim prace na drogach osiedlowych, rewitalizację reprezentacyjnych placów, remonty nawierzchni i mniejsze remonty.

Warto wiedzieć
Badanie zrealizowała firma Instytut badań rynkowych i społecznych.
Realizowano je w grudniu 2023 roku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
Przeprowadzono je na próbie 1000 mieszkańców.



Czytaj więcej...Trwa projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. Do dokumentacji wprowadzamy wiele innowacyjnych rozwiązań.

Na ul. Solskiego powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami. Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i wizjach lokalnych w terenie.


Czytaj więcej...Projekt zaawansowany. Uzgodnienia w toku.
Prace projektowe realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu przedsięwzięciach.

- Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi Dyrektor ds. Zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel - Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na drugą stronę ulicy.

Projektanci nie kryją, że największym wyzwaniem była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.

Czytaj więcej...Tory aż do ul. J. Kossaka
- Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – mówi Grzegorz Rychel. - Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna. Część blaszanych garaży ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego - mówi projektant - Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które od lata do zimy również będą zielone. Są one dość proste w utrzymaniu - dodaje.

Ograniczony hałas i rowerowy parking
W ramach prac projektowych zaplanowane zostały też:
• elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
• zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickie
• zintegrowane sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.

Czytaj więcej...Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i lokalnej wizji w terenie.
Największym wyzwaniem dla projektantów są obecnie wszystkie kolizje podziemne i uzgodnienia z gestorami sieci. W ramach prac będzie musiała zostać bowiem przebudowana cała infrastruktura sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej a także odwodnienie i kanalizacja. To żmudne i bardzo długotrwałe procedury i uzgodnienia.

Dokumentacji wraz z decyzjami środowiskową i ZRID (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec bieżącego roku.

 

Czytaj więcej...Branża taksówkarska zmienia się. 
Coraz więcej kierowców rezygnuje z pracy w korporacjach taksówkarskich lub prowadzi działalność na aplikacjach przewozowych. 
Coraz rzadziej więc wykorzystywane są postoje taksówek.

W tym roku planujemy zreorganizować liczbę postojów taxi w Bydgoszczy. 
Cześć z nich zamienimy w miejsca parkingowe dla mieszkańców.

Na terenie Bydgoszczy muszą być zachowane miejsca postojowe do przewozu osób.
Postoje taxi są więc zlokalizowane w różnych częściach miasta i zajmują od 3 do 7 miejsc postojowych.

W ostatnim czasie coraz więcej osób zgłaszało, że wiele postojów taxi jest nieużywana i stoi pusta. To niewątpliwie efekty zmian w branży taksówkarskiej, w której większość taksówek zamawiana jest teraz poprzez aplikacje.
Miejsca postojowe zarezerwowane dla taksówek stoją więc często puste, co budzi niezadowolenie mieszkańców, dla których brakuje miejsc parkingowych na osiedlach.

Czytaj więcej...Pierwsze kontrole za nami
Przez tydzień i o różnych porach dnia kontrolowaliśmy wybrane postoje taxi. Okazało się, że na kilkumiejscowym postoju, parkowała tylko jedna taksówka albo miejsca pozostawały puste przez cały dzień  Postanowiliśmy więc przeprowadzić zmiany i dużą reorganizację miejsc postojowych taxi w całej Bydgoszczy.

Czytaj więcej...Konsultacje w toku
Spotkaliśmy się już z przedstawicielami bydgoskich korporacji taksówkarskich i poprosiliśmy o wskazanie miejsc postojowych, które możemy zlikwidować lub skrócić.
Prosiliśmy też o ewentualne wskazanie nowych lokalizacji, które są teraz bardziej potrzebne.

Obecnie prowadzimy wspólne analizy dla wszystkich wskazanych lokalizacji. Po zakończeniu konsultacji przygotujemy nową organizację ruchu i wprowadzimy zmiany „w terenie".

O postępach prac informować będziemy na bieżąco.

Strona 16 z 251