Komunikacja

Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych

1. Podstawa prawna
• ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8 z późn. zm.),

• rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. z 2006 r. Nr 38, poz. 266),

• Regulamin przewozu osób i bagażu w publicznym transporcie w Bydgoszczy stanowiący załącznik do zarządzenie nr 473/2020 Prezydenta Miasta Bydgoszczy z dn. 19 sierpnia 2020 r.

2. Reklamację można złożyć:
a) z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu,
b) gdy Pasażer nie zgadza się z treścią wystawionego wezwania do zapłaty i może udowodnić, że posiadał ważny dokument przewozu lub dokument poświadczający uprawnienie do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego.

3. Wymagane dokumenty
• reklamację składa się w formie pisemnej
• pismo reklamacyjne powinno zawierać:

  • datę sporządzenia reklamacji,
  • nazwę i adres jednostki do której składana jest reklamacja,
  • imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) osoby składającej reklamację,
  • tytuł oraz uzasadnienie reklamacji,
  • kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdej sprawy),
  • serię i numer każdego z wystawionych wezwań do zapłaty (dotyczy tylko pkt. 2b),
  • wykaz załączonych dokumentów,
  • podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji,

• do składanego pisma reklamacyjnego powinny być także dołączone, odpowiednio do przedmiotu roszczenia:

  • oryginały dokumentów potwierdzających zawarcie umowy przewozu (w szczególności bilet za przejazd, paragon zakupu biletu elektronicznego lub podać w piśmie nr karty BKM),
  • potwierdzone kopie dokumentów poświadczających uprawnienie do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów (dotyczy tylko pkt. 2b),
  • potwierdzone kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia,
  • pełnomocnictwo, jeżeli reklamację w imieniu Pasażera składa inna osoba.

Uwaga: pismo reklamacyjne dotyczące spraw o których mowa w pkt. 2b sporządza się na załączonym wzorze.

4. Opłaty
• reklamacja jest wolna od opłat

5. Miejsce i sposób złożenia dokumentów
Reklamację można złożyć osobiście lub wysłać drogą pocztową:
• na adres siedziby Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, 85-844 Bydgoszcz, ul. Toruńska 174a,
• reklamację dotyczącą wystawionych wezwań do zapłaty można także złożyć w punkcie składania reklamacji ZDMiKP mieszczącym się przy ul. Modrzewiowej 19 (budynek stacji PKP Bydgoszcz Leśna),
• skrzynka EPUAP2:/ii0jd383ws/SkrytkaESP

6. Termin i sposób załatwienia sprawy
• odpowiedź na reklamację udzielana jest w formie pisemnej w terminie do 30 dni od daty przyjęcia reklamacji,
• jeżeli wniesiona reklamacja nie spełnia warunków określonych w pkt. 3 ZDMiKP wzywa reklamującego, aby usunął braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpatrzenia. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę wpływu uzupełnionej reklamacji do ZDMiKP
• bez rozpatrzenia pozostaną pisma, które:

  • nie zawierają wystarczających informacji pozwalających na identyfikację osoby składającej reklamację,
  • zostaną złożone po upływie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty (dotyczy reklamacji wymienionych w pkt. 2b),
  • zawierają braki formalne i nie zostaną uzupełnione w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wezwania w tej sprawie.

7. Jednostka odpowiedzialna za załatwienie sprawy
• Wydział Taryf i Płatnego Parkowania ZDMiKP , 85-844 Bydgoszcz, ul. Toruńska 174a, pok. 4, tel. 52 582-27-65  - w zakresie reklamacji dotyczących wystawionych wezwań do zapłaty za brak ważnego dokumentu przewozu,
• Wydział Organizacji Transportu ZDMiKP, 85-844 Bydgoszcz ul. Toruńska 174a, pok. 312, tel. 52 582-27-64 - w zakresie reklamacji dotyczących jakości realizowanych usług przewozowych.

8. Tryb odwoławczy
W sprawach dotyczących pkt. 2b. przysługuje prawo odwołania do właściwego miejscowo sądu.

UWAGA:

Wystawione wezwania do zapłaty podlegają umorzeniu bez konieczności składania reklamacji w przypadku okazania w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia przejazdu :
• ważnego biletu okresowego imiennego, którego pasażer nie miał podczas przejazdu (zakupionego przed dniem kontroli) i uiszczenia opłaty manipulacyjnej,
• ważnego dokumentu uprawniającego do korzystania z ulg (oryginału), którego pasażer nie miał podczas przejazdu i uiszczenia opłaty manipulacyjnej,

Załączniki:
Wzór pisma reklamacyjnego

skrzynka EPUAP2: /ii0jd383ws/SkrytkaESP

Załączniki:
Pobierz plik (4i.1.Wniosek reklamacyjny - wzór.pdf)Załącznik[ ]33 kB

Czytaj więcej...

Wzór identyfikatora kontrolera biletów

 

1. Procedury kontroli biletów

• Podstawowym zadaniem kontrolerów jest sprawdzanie, czy Pasażer posiada ważny bilet na przejazd (bilet zgodny z aktualnie obowiązującym cennikiem opłat). a w przypadku korzystania z ulg i zwolnień z opłat, odpowiedni dokument poświadczający posiadanie uprawnień.

• Osobami upoważnionymi do kontroli dokumentów przewozu oraz wystawiania wezwań do zapłaty i pobierania opłat dodatkowych są kontrolerzy legitymujący się umieszczonym
w widocznym miejscu identyfikatorem, wystawionym przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

• Kontrole przeprowadza się w co najmniej dwuosobowych zespołach.

• Kontrolę można rozpocząć po jej ogłoszeniu, w sytuacji gdy pojazd ruszył z przystanku, a pasażerowie którzy weszli do pojazdu na ostatnim przystanku skończyli czynność kasowania biletów lub nie wykazują takiego zamiaru.

• Czynności kontrolne przeprowadza się w pojeździe. Kontynuacja czynności kontrolnych w stosunku do pasażera, który nie posiadał ważnego biletu lub dokumentu uprawniającego do ulg jest dopuszczalna na przystanku za zgodą pasażera, pod warunkiem że wcześniej ustalono jego tożsamość.

• Kontrolerzy przed ogłoszeniem kontroli mogą poprosić prowadzącego pojazd o zablokowanie kasowników w pojeździe, które muszą być odblokowane przed dojechaniem do następnego przystanku.

• Weryfikacja ważności biletów papierowych polega na sprawdzeniu uprawnień do korzystania z danego biletu i prawidłowości kodu kasowania. W przypadku biletów okresowych ważność biletu sprawdza kontroler poprzez przyłożenie karty BKM do czytnika. Dodatkowo kontroler weryfikuje zgodność osoby okazującej bilet ze zdjęciem na awersie karty. W celu weryfikacji biletu jednorazowego lub czasowego zakupionego przez telefon komórkowy w systemie SkyCasch pasażer zobowiązany jest okazać ekran aplikacji z wyświetlonym kodem 2D i informacją o zakupionym bilecie (w zakładce kontrola biletów).

• W przypadku korzystania z ulg lub zwolnień z opłat Pasażer zobowiązany jest okazać ważny dokument potwierdzający uprawnienie, określony odrębnymi przepisami.

• Skasowanie biletu jednorazowego lub czasowego po ogłoszeniu kontroli traktuje się jako przejazd bez ważnego dokumentu przewozu i uprawnia kontrolera do pobrania opłaty dodatkowej lub wystawienia wezwania do zapłaty zgodnie z obowiązującymi przepisami.

• Skasowany bilet jednorazowy lub czasowy i bilet okresowy na okaziciela nie okazany przez Pasażera podczas kontroli nie stanowi podstawy do zwrotu pobranej opłaty dodatkowej lub umorzenia wystawionego wezwania do zapłaty w trybie reklamacyjnym.

• W przypadku jednoznacznego stwierdzenia naruszenia przez Pasażera przepisów taryfowych, kontrolerzy winni pobrać właściwą opłatę dodatkową i należność za przejazd oraz wydać pokwitowanie na obowiązującym druku. Kontrolerzy mają obowiązek uzasadnienia swojej decyzji, szczególnie w przypadku nie uznania okazanego biletu za ważny dokument przewozu.

• W przypadku stwierdzenia, że Pasażer przewozi bagaż przekraczający dopuszczalne wymiary, kontrolerzy zobowiązani są w obecności właściciela bagażu dokonać jego pomiaru i wpisać stwierdzone wymiary w dokumencie z kontroli biletów.

• Jeżeli Pasażer nie jest w stanie uregulować opłaty przewozowej i dodatkowej gotówką w pojeździe lub odmawia jej uregulowania kontrolerzy wystawiają wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej i należnej opłaty przewozowej na obowiązującym druku z kontroli biletów. W celu ustalenia tożsamości podróżnego, kontrolerzy mają prawo żądać od Pasażera okazania dokumentu potwierdzającego jego dane osobowe.

• W razie odmowy zapłacenia należności i nie okazania dokumentu tożsamości, kontrolerzy mają prawo ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, w celu podjęcia czynności zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego. Do czasu przybycia organów porządkowych Pasażer zobowiązany jest pozostać w pojeździe lub na przystanku wskazanym przez kontrolerów.

• Kontrolerzy są zobowiązani zapoznać Pasażera z treścią dokumentu z kontroli biletów i po uzyskaniu jego podpisu wręczyć Pasażerowi oryginał dokumentu. W przypadku gdy Pasażer odmówi podpisania lub przyjęcia dokumentu z kontroli biletów, fakt ten odnotowuje się na dokumencie kontroli.

• Na każde żądanie Pasażera, kontrolerzy muszą umożliwić Pasażerowi spisanie swojego numeru służbowego oraz poinformować o miejscu i terminie składania skarg i reklamacji.

• Kontrolerzy są upoważnieni i zobowiązani do zatrzymania za pokwitowaniem :

  • biletów co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że są sfałszowane, przerabiane,
  • dokumentów uprawniających do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, jeżeli legitymuje się nimi osoba, której dokumenty te nie dotyczą lub jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie, że są podrobione lub przerabiane. W takich sytuacjach należy ustalić tożsamość Pasażera na podstawie innych dokumentów, względnie wezwać Policję lub inne organy porządkowe w celu ustalenia tożsamości.

• Pasażer, który w czasie kontroli, mimo braku odpowiedniego dokumentu przewozu odmawia zapłacenia należności i okazania dokumentu tożsamości podlega karze grzywny w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

• Pasażer, który w czasie kontroli nie pozostał w pojeździe lub na przystanku wskazanym przez kontrolera do czasu przybycia Policji lub innych organów porządkowych podlega karze grzywny w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

2. Procedury uregulowania opłaty dodatkowej

• Opłatę dodatkową należy uregulować w terminie 14 dni od dnia wystawienia przez kontrolera wezwania do zapłaty.

• Zapłaty można dokonać w kasie ZDMiKP przy ul. Modrzewiowej 19 (Stacja Bydgoszcz Leśna) od poniedziałku do piątku w godzinach 8:30 – 15:30 (dotyczy tylko opłat dodatkowych wystawionych od dnia 01.05.2020 r.).

• Należność można także uregulować na poczcie lub w banku na podstawie otrzymanego blankietu opłaty lub przelewem na rachunek bankowy ZDMiKP:

- nr 13 1240 6452 1111 0010 8344 6204 podając w tytule opłaty nr wezwania do zapłaty (dotyczy wezwań do zapłaty wystawionych od 1 czerwca 2019 r.)

- nr 71 1240 6452 1111 0010 6806 2027 podając w tytule opłaty nr wezwania do zapłaty (dotyczy wezwań do zapłaty wystawionych od 1 czerwca 2016 r. do 31 maja 2019 r.)

- nr 28 1240 6452 1111 0010 5098 3138 podając w tytule opłaty nr wezwania do zapłaty (dotyczy wezwań do zapłaty wystawionych od 1 lipca 2013 r do 31 maja 2016 r.)

- nr 59 1240 6452 1111 0010 4816 9386 podając w tytule opłaty nr wezwania do zapłaty (dotyczy wezwań do zapłaty wystawionych przed 1 lipca 2013 r.)

• W przypadku zamiaru uregulowania opłaty w terminie 7 dni od daty wystawienia wezwania do zapłaty należy wpłacić kwotę opłaty dodatkowej obniżoną o 30% zgodnie z wykazem znajdującym się w zakładce opłaty dodatkowe i inne. O prawie do skorzystania ze zniżki decyduje data wpływu środków na rachunek bankowy ZDMiKP.

• Do opłaty dodatkowej należy zawsze doliczyć pełną opłatę za przejazd liczoną w wysokości ceny biletu jednorazowego normalnego lub ulgowego (jeżeli przysługiwało uprawnienie).

• W razie nieuregulowania należności w terminie 14 dni od daty wystawienia wezwania wszczynane jest postępowanie sądowe a następnie komornicze powodujące znaczny wzrost wysokości zadłużenia związany z naliczeniem odsetek i kosztów windykacyjnych.

• Informujemy że w przypadku nieuregulowania zobowiązania wymagalnego od co najmniej 60 dni, dane dotyczące pasażera i zadłużenia są przekazywane w trybie obowiązujących przepisów do odpowiedniego rejestru dłużników.

Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020r. poz. 8 z poźn. zm.),
- Zarządzenie Nr 473/2020 Prezydenta Miasta Bydgoszczy z dnia 19 serpnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu przewozu osób i bagażu w publicznym transporcie zbiorowym w Bydgoszczy

 

 

Czytaj więcej...

• zgodnie z obowiązującym cennikiem opłat od dnia 7 stycznia 2014 r. Pasażerowie podróżujący komunikacją miejską na Trasie Uniwersyteckiej są zwolnieni z opłat,

• zwolnienie dotyczy przejazdu liniami przebiegającymi przez Trasę Uniwersytecką na odcinku od przystanków zlokalizowanych w obrębie skrzyżowania ul. Wojska Polskiego/ Trasa Uniwersytecka do przystanków w obrębie skrzyżowania ul. Jagiellońska/ Trasa Uniwersytecka ( przy Dworcu Autobusowym), w obu kierunkach,

• dalsza kontynuacja podróży wymaga niezwłocznego skasowania biletu zgodnie z obowiązującym cennikiem opłat.

Uwaga: aktualnie przedmiotowe zwolnienie dotyczy tylko jednej linii przebiegającej tą trasą tj. linii nr 57.

Podstawowe zasady przewozu bagażu i zwierząt

1. Rodzaj bagażu i zwierząt dopuszczonych do przewozu:

  •  przedmioty nie przekraczające wymiarów 90x75x40 cm, lub 10x10 cm z długością do 220 cm, lub przedmioty płaskie 100x90 cm,
  •  wózki dziecięce, wózki inwalidzkie,
  •  rowerki dziecięce, duże rowery, narty, sanki, deski snowbordowe
  •  sztalugi, instrumenty muzyczne,
  •  małe zwierzęta domowe, psy.

2. Sposób przewozu bagażu

  •  przewożone rzeczy i zwierzęta powinny być umieszczone w sposób nieutrudniający przejścia, nienarażający współpasażerów na zanieczyszczenie odzieży lub inne niewygody oraz niezasłaniający widoczności kierującemu pojazdem,
  •  bagażu i zwierząt nie wolno umieszczać na miejscach do siedzenia,
  •  bagaż powinien być zabezpieczony przed przemieszczaniem się,
  •  narty powinny być przewożone w pokrowcach;
  •  małe zwierzęta powinny być umieszczone w koszach lub klatkach albo w inny sposób zabezpieczone przed ucieczką lub wyrządzeniem szkody pasażerom,
  •  przewóz psa może odbywać się wyłącznie pod opieką pełnoletniego pasażera oraz pod warunkiem pies jest trzymany na smyczy i ma założony kaganiec. Zasada ta nie dotyczy psów osób niewidomych itp.,

3. W pojazdach nie wolno przewozić:

  •  przedmiotów przekraczających wymiary wymienione w pkt.1 oraz innego bagażu niedopuszczonego do przewozu,
  •  niebezpiecznych ostrych narzędzi, białej broni i innych przedmiotów mogących stwarzać zagrożenie dla współpasażerów,
  •  otwartych pojemników ze smarami, farbami itp.,
  •  przedmiotów cuchnących, łatwopalnych, o właściwościach wybuchowych, żrących, radioaktywnych, trujących oraz innych przedmiotów i materiałów niebezpiecznych,
  •  zwierząt mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa innych pasażerów lub uciążliwych z innych powodów,
  •  nabitej broni, z wyjątkiem broni przewożonej przez osoby , których zasady postępowania określają odrębne przepisy.

4. Przewóz rzeczy i zwierząt wymienionych w pkt 1 jest zwolniony z opłat.
5. Opłata dodatkowa za przewóz niedozwolonego bagażu wynosi 114,00 zł.

Podkategorie

Strona 2 z 3