Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Poznaliśmy wyniki badań sondażowych na temat jakości życia w Bydgoszczy.
Aż 70 procent bydgoszczan jest zadowolonych z życia w mieście, przede wszystkim zrewitalizowanej zieleni, oferty kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej.
Teraz rozwiązujemy najczęściej wskazywane problemy: poprawiamy komunikację publiczną i koordynację inwestycji drogowych.

Zadowolenie z poziomu życia w Bydgoszczy wzrasta.

Aktualnie 70 proc. badanych wyraża satysfakcję z jakości życia w mieście– to poziom o ponad 10 punktów procentowych wyższy niż w poprzednich pomiarach. Jednocześnie badani coraz częściej spodziewają się poprawy jakości życia – aktualnie 41 procent.

Bydgoszcz zdaniem mieszkańców zdecydowanie zyskuje na obecności w Unii Europejskiej (80 procent). W najbliższych latach to właśnie unijne środki pomogą nam w realizacji drogowych inwestycji m.in: budowę nowej linii tramwajowej na Szwederowo.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ

Czytaj więcej...Miejskie programy dobrze znane
Najlepiej rozpoznawalnym programem miejskim jest Bydgoski Budżet Obywatelski (85 proc.), następnie Aktywna Bydgoszcz (64 proc.) oraz Czysta Bydgoszcz (62 proc.). 

Na tle codziennych aspektów życia w Bydgoszczy najlepsze oceny dotyczą wywozu śmieci (80 proc.), zieleni miejskiej (74 proc.), a także oferty kulturalnej (68 proc.) i sportowo-rekreacyjnej (64 proc.). 

Czytaj więcej...Komunikacja – problem do poprawy
Z komunikacji miejskiej korzysta dwóch na trzech mieszkańców.
Wśród użytkowników komunikacji publicznej 41 proc. korzysta z tego rodzaju transportu regularnie (minimum 4-5 razy w tygodniu). 35% bydgoszczan ocenia ją negatywnie.

W ubiegłym roku, jeszcze przed rozpoczęciem badań, zapadły decyzje, które mają poprawić jej funkcjonowanie:

- Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce". Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów.

- W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).

- Zaplanowaliśmy zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm).

- Od nowego roku obsługę części kursów MZK przejął prywatny przewoźnik.

- Miasto zdobyło też środki i jest przed podpisaniem umowy na modernizację zajezdni tramwajowej MZK.

- Przygotowujemy się do budowy nowej linii tramwajowej na Szwederowo.

- W tym roku rozpoczniemy budowę kolejnych przystanków wiedeńskich i przygotowania do dostosowania ronda Jagiellonów (najważniejszego węzła komunikacyjnego) do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami ruchowymi.

Czytaj więcej...Miejsca parkingowe i drogi– zmieniamy filozofię
Połowa bydgoszczan wskazywała również na problem związany z brakiem odpowiedniej liczby miejsc parkingowych.
W salonie Bydgoszczy miasto zdecydowało się jednak wprowadzić jakościową zmianę.
W tym obszarze Bydgoszczy preferowany będzie ruch pieszych, rowerzystów oraz transport publiczny.


Czytaj więcej...Mieszkańcy zwracali również uwagę na przedłużające się remonty, korki, stan dróg i chodników (badanie prowadzono w kulminacyjnym momencie wielu prac nad kanalizacją deszczową prowadzonych przez MWiK).
W tym roku inwestycji powodujących utrudnienia na drogach będzie jednak znacznie mniej. Zaplanowaliśmy przede wszystkim prace na drogach osiedlowych, rewitalizację reprezentacyjnych placów, remonty nawierzchni i mniejsze remonty.

Warto wiedzieć
Badanie zrealizowała firma Instytut badań rynkowych i społecznych.
Realizowano je w grudniu 2023 roku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
Przeprowadzono je na próbie 1000 mieszkańców.



Czytaj więcej...Od 22 stycznia (poniedziałek) w związku z przebudową drogi powiatowej na odcinku Gądecz - Włóki, nastąpiła zmiana trasy przebiegu linii międzygminnej nr 97.

Autobusy nr 97 zostały skierowane na trasę czasowo zmienioną od przystanku Strzelce Górne / Gądecka zgodnie z załączoną mapka.

Od wtorku (20 lutego) na trasie zostanie uruchomiony dla Pasażerów dodatkowy przystanek.

Od 22 stycznia z obsługi pasażerskiej zostały wyłączone przystanki:
- Gądecz
- Hutna Wieś
- Włóki

Na trasie objazdowej mamy uruchomione dodatkowe przystanki:
- Strzelce Górne / Szkolna k. Kozielec
- Strzelce Górna / Gołębia k. Kozielec
- Strzelce Dolne II k. Kozielec
- Chełmszczonka k. Kozielec
- Trzęsacz / Vitroflora k. Kozielec

Od wtorku (20 lutego) na trasie zostanie uruchomiony dla Pasażerów dodatkowy przystanek pn. Trzęsacz Dolny w kierunku do Kozielca.


Rozkłady jazdy dostępne są TUTAJ

Czytaj więcej...Trwa projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. Do dokumentacji wprowadzamy wiele innowacyjnych rozwiązań.

Na ul. Solskiego powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami. Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i wizjach lokalnych w terenie.


Czytaj więcej...Projekt zaawansowany. Uzgodnienia w toku.
Prace projektowe realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu przedsięwzięciach.

- Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi Dyrektor ds. Zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel - Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na drugą stronę ulicy.

Projektanci nie kryją, że największym wyzwaniem była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.

Czytaj więcej...Tory aż do ul. J. Kossaka
- Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – mówi Grzegorz Rychel. - Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna. Część blaszanych garaży ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego - mówi projektant - Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które od lata do zimy również będą zielone. Są one dość proste w utrzymaniu - dodaje.

Ograniczony hałas i rowerowy parking
W ramach prac projektowych zaplanowane zostały też:
• elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
• zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickie
• zintegrowane sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.

Czytaj więcej...Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i lokalnej wizji w terenie.
Największym wyzwaniem dla projektantów są obecnie wszystkie kolizje podziemne i uzgodnienia z gestorami sieci. W ramach prac będzie musiała zostać bowiem przebudowana cała infrastruktura sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej a także odwodnienie i kanalizacja. To żmudne i bardzo długotrwałe procedury i uzgodnienia.

Dokumentacji wraz z decyzjami środowiskową i ZRID (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec bieżącego roku.

 

Czytaj więcej...Dzięki Park&Ride unikasz korków w centrum, problemów z parkowaniem a do celu możesz dojechać komunikacją miejską za darmo.
System pozwala też sporo zaoszczędzić, szczególnie przy zakupie biletu okresowego.
Co miesiąc przybywa użytkowników bydgoskiego Park&Ride.
W marcu z systemu skorzystało blisko 2900 osób

Do wykorzystania jest 5 parkingów Park&Ride: Przylesie, Las Gdański, Węzeł Zachodni, Rondo Kujawskie i Grudziądzka. 
To w sumie blisko 1000 miejsc parkingowych.
System skierowany jest przede wszystkim do osób mieszkających poza Bydgoszczą i dojeżdżających tutaj do szkoły lub pracy.
Wystarczy zaparkować pojazd, a na bilecie parkingowym można podróżować komunikacją miejską za darmo. Obowiązują też bardzo atrakcyjne ceny biletów okresowych. 

Park&Ride - w górę
W marcu 2024 roku z systemu skorzystało blisko 2900 osób (nie wliczając biletów bezpłatnych) - w styczniu było to ponad 2700 - a rok wcześniej 1200 osób
W ubiegłym miesiącu sprzedanych zostało też 30 biletów okresowych.

Obecnie na wszystkich parkingach odnotowujemy wzrost użytkowników. Sprzedaż biletów okresowych utrzymuje się natomiast na zbliżonym poziomie.

Czytaj więcej...Warto pamiętać - warto skorzystać
Przypominamy, że bilet parkingowy pozwala pozostawić auta na parkingu P&R i podróż komunikacją miejską na bilecie parkingowym nawet dla kilku osób.

Ceny biletów okresowych są bardzo atrakcyjne:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł

Możesz kupić bilet okresowy lub zaparkować na krótszy okres czasu (bilet jednorazowy).
Za parking Park&Ride zapłacisz gotówką lub kartą.
W tej cenie masz parking i bezpłatny przejazd komunikacją miejską dla siebie i wszystkich pasażerów auta. 

Czytaj więcej...Chcąc sprawdzić informacje o parkingach, zawsze możesz skorzystać z bezpłatnej aplikacji na telefon „Park & Ride Bydgoszcz".
Znajdziesz tam informacje dotyczące zasad parkowania, zajętości parkingów, cen za parkowanie oraz rozkłady jazdy.

Bezpłatna aplikacja „Park & Ride Bydgoszcz" do pobrania w sklepach Google Play i App Store.


Wszystkie informacje dotyczące systemu Park & Ride znajdziesz TUTAJ

Strona 7 z 242